Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det här är iPhone 12-serien

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Då var dagen äntligen här och Apple har visat upp iPhone 12-serien och vilken härlig serie det ser ut att bli.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2020-10-13 19:34

Jäklar vad livat det är på detta forum en kväll som denna! ? Annat var det förr i tiden.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2020-10-13 20:10
Ursprungligen av Dalle:

Jäklar vad livat det är på detta forum en kväll som denna! ? Annat var det förr i tiden.

Några av oss hänger kvar i alla fall ?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2020-10-13 20:10

Har en 11 Pro Max idag, gissa om jag fick habegär på en 12 Pro Max?!?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-10-13 20:14

En bekant messade just detta: Apple dödade precis alla nyss!

Kan bara hålla med.

  • Medlem
  • Orust
  • 2020-10-13 20:15

Är lite nyfiken på svenska priserna nu.

Edit: Ligger visst redan på deras hemsida

Har en Xs Max idag. Herregud vilken habegär jag fick av iPhone 12 Pro Max. Priset blir detsamma och har vi tur så tar de dollarpriset och en snällare valuta kurs då en USD kostar 8,8 idag. jämfört med nära 9,7 för drygt ett år sen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-13 20:21
Ursprungligen av Hoya:

Har en 11 Pro Max idag, gissa om jag fick habegär på en 12 Pro Max?!?

Förmodligen inte? Har samma telefon. Är nöjd med att hoppa över 12:an. Speciellt när nya saknar ProMotion.

Tycker ärligt talat 11:an är snyggare också. Tycker tyvärr inte det ser särskilt snyggt ut med stora telefoner och platta sidor. Ser ut som en tafflig youtube-rendering.

Mest intressanta modellen är iPhone mini?

Tycker de tryckte för hårt på 5G. Blev nästan som en parodi. Är personligen 0% intresserad av 5G. Har aldrig känt att 4G är för långsamt. Det är bra att det ingår, men den funktionen är snarare en fotnot än paradnumret för mig.

Hade önskat mer info om batteritid också.

Blir ändå intressant att se riktiga tester med kamerorna. Hur de ligger till jämfört med Pixel 5 exempelvis? Men Apple har en stark produktportfölj av mobiler nu från lite billigare till det dyraste. Så svårt för deras konkurrenter.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2020-10-13 20:34
Ursprungligen av ibish:

Förmodligen inte? Har samma telefon. Är nöjd med att hoppa över 12:an. Speciellt när nya saknar ProMotion.

Tycker ärligt talat 11:an är snyggare också. Tycker tyvärr inte det ser särskilt snyggt ut med stora telefoner och platta sidor. Ser ut som en tafflig youtube-rendering.

Mest intressanta modellen är iPhone mini?

Tycker de tryckte för hårt på 5G. Blev nästan som en parodi. Är personligen 0% intresserad av 5G. Har aldrig känt att 4G är för långsamt. Det är bra att det ingår, men den funktionen är snarare en fotnot än paradnumret för mig.

Hade önskat mer info om batteritid också.

Jag gillar den nya designen, raka kanter är för mig den bästa designen på en iPhone, men design är ju individuellt.

Trevligt med stöd för snabbare trådlös laddning, dubbelt så snabbt för att vara exakt jämfört med 11 Pro.

5G stöd är trevligt, dock så kommer det säkert dröja tills det kommer till min stad.

Det som jag är mest intresserad över är videos med Dolby Vision!

Någon har rotat i en låda och hittat skissen man gjorde inför iPhone 4....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-13 20:50
Ursprungligen av ibish:

Hade önskat mer info om batteritid också.

iPhone 12 mini och 12, streama video 10 respektive 11 timmar

iPhone 12 Pro och 12 Pro Max, streama video 11 respektive 12 timmar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-13 20:51

Är lite besviken på att man inte fick någon värdecheck som kompensation för uteblivna hörlurar och laddare.

Jag tycker att det i grunden är bra att inte skicka med något som inte används. Men det klingade falskt att de ramade in det som en miljögrej, och sekunden senare presenterade att man kan köpa nya tillbehör för att ladda telefonen trådlöst.

För mig blev det främst snålt. Apple lägger de höjda kostnaderna för 5G på kunden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-13 20:55
Ursprungligen av IngoX:

iPhone 12 mini och 12, streama video 10 respektive 11 timmar
iPhone 12 Pro och 12 Pro Max, streama video 11 respektive 12 timmar.

Hur står sig batteritiden mot 11:orna?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2020-10-13 20:58
Ursprungligen av ibish:

Är lite besviken på att man inte fick någon värdecheck som kompensation för uteblivna hörlurar och laddare.

Jag tycker att det i grunden är bra att inte skicka med något som inte används. Men det klingade falskt att de ramade in det som en miljögrej, och sekunden senare presenterade att man kan köpa nya tillbehör för att ladda telefonen trådlöst.

För mig blev det främst snålt. Apple lägger de höjda kostnaderna för 5G på kunden.

Jag förstår din poäng, dock har jag inte rört hörlurarna eller den medföljande laddaren sedan iPhone 6 lanserades.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2020-10-13 21:06
Ursprungligen av ibish:

Hur står sig batteritiden mot 11:orna?

Videouppspelning:

iPhone XR: 16 h
iPhone 11: 17 h
iPhone 11 Pro: 18 h
iPhone 11 Pro Max : 20 h

iPhone 12 mini: 15 h
iPhone 12: 17 h
iPhone 12 Pro: 17 h
iPhone 12 Pro Max: 20 h

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-13 21:12
Ursprungligen av Hoya:

Jag förstår din poäng, dock har jag inte rört hörlurarna eller den medföljande laddaren sedan iPhone 6 lanserades.

Har inte heller rört hörlurarna sedan airpods. Och inte rört min PRO Max-laddare. Det är snarare principen. Gillar inte när företag klappar mig på huvudet.

Hade köpt argumentet om miljön, och även kunnat ta smällen, om de inte visade airpods i varje video och presenterade MagSafe hit och dit. Eller om Apple tog en del av smällen men en värdecheck som man t.ex. kunde använda som delsumma till airpods. Eller x antal månader Apple Music eller något.

Det är märkligt att om man är en iPhone-användare sedan lång tid tillbaka. Då kommer man inte kunna ladda sin nya fina iPhone 12 utan att köpa till en laddare.

Vore en sak om de skickade med en USB-A till liggtning kabel utan laddare. Men med USB-c funkar ju inte allla laddarna man har hemma utan en adapter till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-13 21:45

Finns det 5G i Stockholm redan nu? Har alla operatörer det? Ingår det i vanliga abonnemang?

Själv tyckte jag mest om RAW format för Pro-modellerna.

Ursprungligen av TobiasRX:

Det är märkligt att om man är en iPhone-användare sedan lång tid tillbaka. Då kommer man inte kunna ladda sin nya fina iPhone 12 utan att köpa till en laddare.

Vore en sak om de skickade med en USB-A till liggtning kabel utan laddare. Men med USB-c funkar ju inte allla laddarna man har hemma utan en adapter till.

Om man är iPhone-användare sedan lång tid tillbaka, så lär man nog ha både laddare och lightningkabel liggande.

Och är du dessutom Mac-användare så lär du ha en usb-c-port där du kan använda kabeln som medföljer nya telefonen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-10-13 21:52
Ursprungligen av TobiasRX:

Det är märkligt att om man är en iPhone-användare sedan lång tid tillbaka. Då kommer man inte kunna ladda sin nya fina iPhone 12 utan att köpa till en laddare

Som iPhone-användare sedan lång tid tillbaka lär du väl ha åtminstone en laddare med USB-A till lightning hemma? Ladda på!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-13 21:58
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och är du dessutom Mac-användare så lär du ha en usb-c-port där du kan använda kabeln som medföljer nya telefonen.

Jag är en Mac användare men har inga usb-c portar. Har vanliga USB och några konstiga jungfruliga portar som jag aldrig hittat någon användning till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-13 22:05
Ursprungligen av IngoX:

Som iPhone-användare sedan lång tid tillbaka lär du väl ha åtminstone en laddare med USB-A till lightning hemma? Ladda på!

Men man kan inte använda den medföljande sladden om man bara har USB-A-laddare

Ursprungligen av xms67:

Men man kan inte använda den medföljande sladden om man bara har USB-A-laddare

Ja, om man bara har usb-a-laddare – och ingen annan lightningkabel – och ingen dator med usb-c-port – så får man väl skaffa en laddare.

Fullständigt övertygad om att det är en försvinnande liten andel iPhone-spekulanter som tycker att detta är en dealbreaker.

Helt rätt beslut att inte skicka med laddare, tycker jag.

Ursprungligen av xms67:

Men man kan inte använda den medföljande sladden om man bara har USB-A-laddare

Det var detta jag menade. Blev lite fel på kvällskvisten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-10-13 22:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, om man bara har usb-a-laddare – och ingen annan lightningkabel – och ingen dator med usb-c-port – så får man väl skaffa en laddare.

Fullständigt övertygad om att det är en försvinnande liten andel iPhone-spekulanter som tycker att detta är en dealbreaker.

Helt rätt beslut att inte skicka med laddare, tycker jag.

Jag är väl inte lika positiv som du verkar vara, men jag tycker trots det att det är ett bra beslut. Dock är jag mer överraskad av att de nu kräver 20W laddare och inte 18W för snabbladdning. Det känns ju surt när man sitter med en relativt ny 18W-laddare från Apple...

Sedan måste jag tillägga att det där med datorn inte känns som ett superargument, liiite knöligt..?

+ Mini
+ Färgerna
+ Oled som standard
+ Mag safe
+ reptåligare

- 64Gb?!?
- 12 och 12 mini är för dyra
- Ingen USB C?
- Ingen 120Hz skärm?
- Ingen mag safe kabel i boxen?
- ingen våsentlig kamera förbättring i 12 och 12 mini
- inget nytänkande, bara gammal teknik i ny förpackning
- Skurken från Ericsson var med på scen, trodde han satt inne eller gick på a-kassa...
- Presentationen. De har teknik för miljarder men väljer att göra en mäklarvideo à’la

Nej, jag är som efter förra eventet lite besviken. De fuskar sig fram till mållinjen i år med gammal design och gamla lösningar för laddning som kommer igen. USB-C och 120Hz är ett måste om man skall kalla en telefon PRO 2020 för mig.

Men jag kanske ändå köper mig en mini om priset är rätt. Kan tänka mig 6000kr på sin höjd med abonnemang. För storleken är rätt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-10-13 23:26
Ursprungligen av ibish:

Tycker ärligt talat 11:an är snyggare också. Tycker tyvärr inte det ser särskilt snyggt ut med stora telefoner och platta sidor. Ser ut som en tafflig youtube-rendering.

Håller inte med.

Jag tycker den formfaktoren är jättesnygg men som sagt, det är subjektivt...smaken är som baken.

Ursprungligen av ibish:

Tycker de tryckte för hårt på 5G. Blev nästan som en parodi. Är personligen 0% intresserad av 5G. Har aldrig känt att 4G är för långsamt. Det är bra att det ingår, men den funktionen är snarare en fotnot än paradnumret för mig.

Håller med, det blev löjligt. LTE är redan mer än vad Svenssons behöver i dagsläget. 5G är ”villhöver” i dagsläget.

Ursprungligen av ibish:

Är lite besviken på att man inte fick någon värdecheck som kompensation för uteblivna hörlurar och laddare.

Jag tycker att det i grunden är bra att inte skicka med något som inte används. Men det klingade falskt att de ramade in det som en miljögrej, och sekunden senare presenterade att man kan köpa nya tillbehör för att ladda telefonen trådlöst.

För mig blev det främst snålt. Apple lägger de höjda kostnaderna för 5G på kunden.

Helt enig.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om man är iPhone-användare sedan lång tid tillbaka, så lär man nog ha både laddare och lightningkabel liggande.

Och är du dessutom Mac-användare så lär du ha en usb-c-port där du kan använda kabeln som medföljer nya telefonen.

Jag är iPhone-användare sedan 3G-modellen och för varje telefon har jag fått en ny laddare, den gamla har följt med den gamla telefonen till dess nya ägare. Varför skulle jag ha flera laddare? Kan bara använda en åt gången.

En laptop/desktop använder jag inte längre, har sedan länge gått över till iPad Pro. Även om jag hade haft en dator, är det ett försvarbart argument att jag måste ha den tillgänglig för att kunna ladda min nya telefon jag har köpt för 15 000 kr?

Fullständigt bedrövligt beslut av Apple. Ren bullshit att spela på miljö-trumman. Visst, det är garanterat bra ur miljöaspekten men den smällen får Apple ta och inte kunden när man köper en sådan premiumprodukt. Hade de gett kunden ett värdebevis som man hade kunnat få en laddare för hade det varit en sak men inte ens det löser Apple. Bedrövligt.

Att de sedan också tycker det är fantastiskt att de håller priset på samma nivå som tidigare modell, ja inte så konstigt när man inte får samma saker i lådan. De klappar en på huvudet och talar om hur bra de är på miljöområdet, kunden får sedan stå för kalaset och kan inte ladda sin telefon.

  • Medlem
  • 2020-10-13 23:36

Pga en svajig uppkoppling har jag bara kunnat följa eventet sporadiskt.
Innebär den nya magsafe att vi blir av med Lightning? Tråkigt för alla som hade avsaknad av USB-C som en dealbreaker.

  • Medlem
  • 2020-10-14 05:54
Ursprungligen av Dalle:

Pga en svajig uppkoppling har jag bara kunnat följa eventet sporadiskt.
Innebär den nya magsafe att vi blir av med Lightning? Tråkigt för alla som hade avsaknad av USB-C som en dealbreaker.

Lightning finns kvar och man får med en kabel för laddning med USB-C i andra änden.

Bevaka tråden