Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips om Google Fotos förtjänster

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hjälpte en bekant idag som sa att hans mobil var fylld till bristningsgränsen. Visade sig att han hade Google Foto appen men det var aldrig aktiverad. Då säkerhetskopieras aldrig bilderna dit. Så går mobilen sönder, tappas bort, blir stulen m.m..försvinner alla bilder på barnbarnen om man har otur etc..

Jag tycker det är i särklass Googles bästa tjänst som med fördel kan användas både på android, ios och desktopsdatorer. Förvånsvärt många som av nån anledning aldrig har aktiverat den. Det är en enkel process som inte tar lång tid.

Det andra vanliga felet är att folk väljer "orginal" den första gången initialt. Då fylls den rätt fort och man slår i taket och får betala extra. Visserligen med bäst bildkvalitet. Men jag tycker för flertalet vanliga användare är det andra obegränsade alternativet tillräckligt bra.

---
Rubrik justerad. /Moderator

Senast redigerat 2020-10-16 19:12
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-10-16 19:55

Ja det är en bra tjänst om man känner till:
1. Det är inte en backuptjänst utan en synktjänst
2. Bilderna hamnar okrypterade hos Google
3. Ej förlustfri kompression appliceras på alla bilder

Själv anser jag att punkterna ovan är klart ok, men endast om man som användare är medveten om dessa.

För iOS användare rekommenderar jag först och främst Apples lösningar för bild/film synk samt backup.

Det är väl specifikt för bilder som jag avser. Apples har också liknande alternativ, men sen när du slår i taket får du betala extra. Apple styrka tycker jag inte har varit molntjänster rent generellt.
Det ena utesluter inte det andra. Google har haft sina fiaskon som Google+.

Fast med Google Foto har de hittat rätt. Ett bevis på att ios inte är så "inlåst" heller utan det går att använda tjänster från andra företag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-10-18 19:11

Du vet inte vad som händer med dina foton när de hamnar hos Google...

Nu ändras villkoren, till det sämre:
https://www.mobil.se/nyheter/google-foto-slut...

Så inte en lika attraktiv tjänst i och med det.

1
Bevaka tråden