Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AP eller Mesh

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet knappt skillnaden på dessa? Men frågan är vad jag ska ha för att förstärka övervåningen som har en del döda zoner. Har en Ubuntu AP lite nu men den suger och är svår att hantera. Router sitter på nedre plan. Vill inte dra fler nätverkskablar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-10 19:27

Det finns de som är betydligt kunnigare än jag på detta... Men, kan man inte säga att AP kräver i princip att du drar kabel medan med Mesh slipper du det? Jag är själv i samma val, Unifi med flera AP eller ett bra Mesh-system. Ena timmen lutar jag åt ena hållet, nästa timme åt andra. Har ett Mesh idag som funkade perfekt i ganska exakt 1 år, sedan hända något och det har varit extremt instabilt i 1,5 år. Har väntat in WiFi 6 innan jag ville byta. Och nu finns det flera att välja på.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-10 20:37
Ursprungligen av Mac Jonson:

Vet knappt skillnaden på dessa? Men frågan är vad jag ska ha för att förstärka övervåningen som har en del döda zoner. Har en Ubuntu AP lite nu men den suger och är svår att hantera. Router sitter på nedre plan. Vill inte dra fler nätverkskablar.

Aha, du har en Unifi AP AC Lite där ni är inte så himla bundis med varandra:

  • den suger

  • svår att hantera

Dessa två felbeskrivningar är lite svåra att göra något åt, men försök att beskriv lite mer faktadrivet såsom att du upplever att nätverket inte ger den förväntade prestandan eller är svår att uppdatera firmware på. Då har vi lite lättare att hjälpa dig.
Jag har själv 2 st som på det stora hela fungerar bra och ger mig nära nog full (ca 95%) hastighet mot min ISP (Bredband2) när jag kör med Speedtest.net. Har du några andra hård siffror som vi kan spinna vidare på?

Senast redigerat 2020-12-11 14:23
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-12-11 13:41

Och hur hanterar du den, finns ju flera sätt att göra det på.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-12-11 14:14

Kabel är alltid att föredra framför trådlöst (förutom på bärbara enheter). Mesh kan funka bra, helst om man inte bor i lägenhet, och om systemet har 5 GHz som backbone. Men jag kör kabel till alla AP (har bara 3 st).
Det finns väldigt fina kabelkanaler, jag har bytt alla golvsocklar mot kabelkanaler, och det finns små smidiga att sätta i hörnen på väggarna, vilka man t o m kan tapetsera över (svårt att öppna dem då).
Bättre grejer än Ubiquiti har inte jag hittat....

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-11 14:25
Ursprungligen av reboot81:

Och hur hanterar du den, finns ju flera sätt att göra det på.

Ja, exakt så. Sitter du med fler Ubiquiti-produkter eller är den ensam med något annat märke (Netgear, ASUS etc)?

Fördelen med Mesh är att det finns ett dedikerat backbone, där all trafik går mellan accesspunkterna. I ett vanligt nät byggt på AP:n så delas all trafik på samma kanal, enkelt uttryckt.

Netgear Orbi eller Ubiquity Simplify är två riktigt bra Mesh-nätverk. Har själv har Orbi i ett halvår nu utan några konstigheter.

Har en ensam AP AC lite
Kör Netgear router Nighthawk , Har ingen dator längre kör den via app.
Den är inställd på WPA och det går inte ändra, har ingen kontroll över den.
Då man inte längre har tid att sätta sig in, tänkte jag att det är lättare att bygga upp ett mesh nätverk.

Ursprungligen av frazze:

Ja, exakt så. Sitter du med fler Ubiquiti-produkter eller är den ensam med något annat märke (Netgear, ASUS etc)?

Kopplar man in den första pucken till routern och de andra ställer man i valfria rum och de behöver endast ström?
Sen kör man allt på samma nätverk eller har man ett 5 och ett 2,4 nätverk?

Ursprungligen av carlsson:

Fördelen med Mesh är att det finns ett dedikerat backbone, där all trafik går mellan accesspunkterna. I ett vanligt nät byggt på AP:n så delas all trafik på samma kanal, enkelt uttryckt.

Netgear Orbi eller Ubiquity Simplify är två riktigt bra Mesh-nätverk. Har själv har Orbi i ett halvår nu utan några konstigheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-12-12 21:10
Ursprungligen av Mac Jonson:

Kopplar man in den första pucken till routern och de andra ställer man i valfria rum och de behöver endast ström?
Sen kör man allt på samma nätverk eller har man ett 5 GHz och ett 2,4 GHz nätverk?

Nja, du har ingen separat router. Första pucken är router. Alla puckar pratar med varandra men enbart första pucken som är kopplad mot internet som en router.

Sedan finns det flera varianter på hur de pratar med varandra. Alla har 2,4 och 5 GHz band för normalt wifi. Hur puckarna kommunicerar är olika. De bra har normalt en separat kanal där puckarna pratar med varandra, de har alltså tre band. Två för dig som en vanlig router och ett för sig själva. En del andra har inte en sparat kanal. Och även om de har en separat kanal kan tillverkarna strula till det. En tillverkare av mesh med wifi 6 har 2,4 och 5 som wifi 6 samt en 5 GHz som wifi 5. De kör kommunikationen mellan enheterna på 5 GHz wifi 6, så kvar för egen uppkoppling blir bara 2,4 GHz som wifi 6.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-12-12 23:21
Ursprungligen av carlsson:

Fördelen med Mesh är att det finns ett dedikerat backbone, där all trafik går mellan accesspunkterna. I ett vanligt nät byggt på AP:n så delas all trafik på samma kanal, enkelt uttryckt.

Det är ju en sanning med modifikation. Vanligast är att alla AP har en egen nätverkskabel till den centrala infrastrukturen. Är du bekväm låter du även den trafiken gå över luften, men då är AP mer att betrakta som en trådlös utökning. Fast det du vinner på att slippa sladd förlorar du på prestanda.

Ursprungligen av frazze:

Det är ju en sanning med modifikation. Vanligast är att alla AP har en egen nätverkskabel till den centrala infrastrukturen. Är du bekväm låter du även den trafiken gå över luften, men då är AP mer att betrakta som en trådlös utökning. Fast det du vinner på att slippa sladd förlorar du på prestanda.

Då får man fråga sig om den prestandadförlusten spelar någon roll eller inte. Jag skulle hävda att det är väldigt få av oss, om ens någon, där den spelar någon som helst praktisk roll.

Ursprungligen av Mac Jonson:

Vet knappt skillnaden på dessa? Men frågan är vad jag ska ha för att förstärka övervåningen som har en del döda zoner. Har en Ubuntu AP lite nu men den suger och är svår att hantera. Router sitter på nedre plan. Vill inte dra fler nätverkskablar.

Funderar på Ubiquiti AmpliFi HD AC1750
Drar om befintliga nätverkskablar bara
En nätverkskabel från fiberkonverter till Huvudenheten som placeras i multimedia rum på övervåningen.
En nätverkskabel från huvudenhet till en switch jag har på övervåningen.
Kopplar i befintlig nätverkskabel i switch på övervåning som går ner till första plan och där en switch till alla apparater i Tv Bänken.

En antenn sätter jag i vägguttag på undervåning

Den andra i rummet på övervåningen som nu är en död zon.

Vad tror ni om det??

1
Bevaka tråden