Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var ÄR Alla Klipp Proffs!!!!!!!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jobbar på en filmskola och försöker hitta information om montage teknik på nätet eller i bokform.

Det finns en del sidor men enbart ett fåtal bra.

Om man jobbar med animation så finns det 12 principles of animation.

om man skriver manus finns den klassiska dramaturgiska kurvan.

men någon som vet om det finns något liknande för klippning???

Det enda jag känner till är Walter Munchs 6 regler.

TIPS TACK!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-04 23:30

Det finns massor av regler för hur du ska klippa, men någon specifik bok vete sjuton. Hade en hel drös kopierade papper och ett antal böcker förut, men vet inte var de tagit vägen.

Till exempel så ska man tänka på "var filmen är på väg" (till vis del) när man väljer klipp. Det finns olika sätt att få klippning att fungera enligt reglger ("pauser" för tittaren vid intensiva klipp ex.). Klipp i ett rum, vid ett händelseförhopp måste hela tiden vara så logiska att tittar fattar vad det är som sker hela tiden, var man är osv.

Ska se om jag kan hitta nått… Apple hade förut en basic, men bra "modell" för ut man bildmässigt bygger upp en film. Det är lite som med en skriven text > du vill leda tittaren igenom historien och hela tiden "mata" med saker som får honom att behålla intresset.

Det finns hur som helst mycket - gå till en bokhandel eller bibliotek och kolla!

jag är klippare och kan själv en del tips vid klippning.

såsom 1+1›2

det finns också de sex klassiska punkterna.

1. känsla
2. historia
3. Rytm/ tempo
4. Eye-trace (ögon avkänning)
5. 2d dimension (stage line)
6. 3d dimension

och sidor som finns, det finns en sida som heter voodoo film som är bra men har sina klara begränsningar gällande klippning, fast de har ändå en lista på tips.

Vad jag framför allt är ute efter är tips i mitt undervisande.

Att jag själv kan sitta o klippa är en sak, men hur undervisar man i klippning????

vore kul med lite diskussion med andra klippare. Finns det några fler här på 99mac så kanske man kan starta en klipp tråd, alltså mer montage mässigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-05 23:39

Jag skulle gärna delta i ett forum för klippning/klippteknik/bildberättande i rörlig media.

vad bra!

har du ichat på när du jobbar - ibland kan det vara bra med snabba svar.

jag hade ett fcp 4 problem idag där jag skulle behövt ett snabbt svar.

hur kan man lägga upp ett sådant forum förresten.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-06 23:29

Hedengrens bokhandel på Stureplan i Stockholm har massor av filmlitteratur, även om klippning. Sen kan du kolla på filmljudteknikernas hemsida www.fsfl.se där det finns massor av länkar till allt om filmtillverkningens svåra konst.

tackar för den länken, har kollat den tidigare men glömt att den fanns.

Jag tror att det bästa sättet att lära ut klippning helt enkelt är att låta eleverna klippa!

Välj själv ut några sekvenser där det finns lite trixigheter, jump-cuts, 180-graders-fel, och andra smågrejer.

Vad tycker du själv är viktigast när du klipper? - Välj ut sekvenser där dessa saker kan bli aktuella.

Fixa lite schysst musik att välja mellan, för pålägg, och sätt eleverna framför var sin iMovie.

Sen kan ni ha genomgång och du berättar vad dom gjorde bra och dåligt, vad tänka på i framtiden etc...

Som vanligt när det gäller undervisning, tror jag att det handlar om att ge eleverna verktyg för att själva kunna utvecklas. Att lära dom hur dom själva kan UTVECKLAS till bättre klippare, inte att lära dom BLI bättre klippare.....

bara mina funderingar.....

och som nummer ett på listan är ju något man omöjligt kan lära sig, än mindre lära ut...

1. Känsla

Visa dom bara vart dom skall leta, så kommer dom som har det, hitta det.

Hittade denna lista med frågor.
Att fundera ut svaren själv är väl oftare bättre än att leverera ett "facit".

[http://infocom.cqu.edu.au/Units/win99/51215/resources/tute_questions.htm]

  • Oregistrerad
  • 2003-11-07 21:08

"Visa dom bara vart dom skall leta, så kommer dom som har det, hitta det."

Precis min åsikt! Antingen har man det eller så har man det inte!
För o bli en bra redigerare så tror jag man har det från början, inget man kan lära sig (pessimistisk synpunkt måhända, men det handlar om känsla)
Gäller bara o hjälpa fram dem som inte insett att de har det, typ!

visst är det så.

vi sitter på avid och fcp4 och de är snabba som tusan på att lära sig.

180 graders regeln är ingen direkt klippgrej i o för sig men blir självklart ett problem när man kklipper.

nej känsla går inte att lära ut, framför allt inte på en filmskola.

och dom sitter redan nu o klipper för glatta livet men ibland kan det vara bra att ge dom saker som kan få det att underlätta deras tankar kring klippning. Sätta ord på saker.

  • Medlem
  • 2003-11-08 00:25

Jag tror inte att det går att lära ut så teoretiskt, ibland kan det ju funka utan horisonter, blickriktningar, axlar etc.

Jag brukar låta eleverna börja med enkla redigeringsuppgifter som tex en bunt med korta nyhetssynkar med klippbilder. Det brukar vara enklare att jobba upp känslan med enkla klipp och inte gräva ner sig i nåt avancerat. De flesta vill ju börja med en musikvideo eller långfilm.

Klippa med "stillbilder" är också en rätt bra grej att göra. Rita enkla bildmanus eller sortera stillbilder kronologiskt så slipper man koncentrera sig på tekniken. Bra som hemläxa också

Personligen tycker jag att det svåraste är att lära ut hur man balanserar det övergripande intrycket och delmoment som scener eller enstaka klipp.

Ähh, jag vet inte... se till att dom har kul i alla fall.

bra idé.

och självklart kan man inte lära ut något sådant teoretiskt.

men som sagt ibland kan ord på tankesätt kring klippning vara som ett stöd.

animations grammatiken - de 12 punkterna är sådana.

men det är klart, det går inte att enbart kunna dessa om man inte prektiserar.

Vore kul med lite tips på bra övningar, vad har du för tips Jonne mer än nyhetssynkar att bildsätta,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-09 12:19

När vi skulle göra en kortfilm i skolan fick vi ett skitbra kompendium från vår lärare om "hur man berättar en historia i ljud, bild och text". Där stod grunläggande saker som man "bör och inte bör göra", bra teknat osv... Kommer inte alls ihåg vad de papprena kom ifrån för bok dock, tyvärr...

Delvis håller jag med om att "antingen har man det, eller så har man det inte". Fast även om man har det så tror jag man kan utvecklas enormt med lite guidelines. Övning ger frädighet så att säga.

Sen är det väldans skillnad på att berätta en historia från redan valda bilder eller berätta en historia med egna bilder.

  • Medlem
  • 2003-11-10 20:48

En övning som tycker är rätt kul är att ge eleverna dialogklipp i osorterad ordning och låta de forma handlingen själv. Ex glad lyssnings bild till gråtande person kan ge oväntade förändringar till handlingen, fast då är man ju mer inne på manus... Man kan ge grupper samma material men låta de klippa det olika: glad, fundersam, hemsk etc.

Jag tycker ofta att det blir mer teknik än redigering men kunderna vill oftast inte betala mer än nödvändigt. Får dom bara ut nånting på band så är det ok

Det finn en bok som heter "Grammar of the Edit" kanske nåt som passar, jag har inte läst den själv.
Några andra som dök upp när jag sökte:
"The Technique of Film Editing "
"Editing and Post-production"
Allt fanns på Amazon.

bra kanon tips.

vad vore man utan er

  • Medlem
  • 2003-11-15 20:13

min första rekomendation är helt klart att läsa boken "in a blinc of an eye".
den tar upp reglen att "det finns inga regler för klippning"... riktigt underhållande...

sen som tidigare nämnts är det faktiskt så att ända sättet att få till det är att testa, testa och testa! visst våra kära DI elever får lära sig en del olika tekniker men i grund är det så att de får 3 år på sig att jiddra runt med material och hitta sin egen form och styrka!

fast den viktigaste reglen av alla är förståelse för material, som en vän en gång sa till mig, "e materialet skit är det skit vi redigerar, vi bara förgyller skiten"

1
Bevaka tråden