Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xserve backup ?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om ni skulle skaffa en splirrans Xserve för att jobba mot och lagra alla färdiga trycksaksjobb mm, hur skulle ni då göra backup på detta.

För oss blir det säkert runt 100GB. Man skulle kunna tänka sig att hem-mappar och sådant endast speglas på en disk och att färdiga jobb körs in på band eller vad man nu har. Då hamnar de som är viktigast kanske runt 40-60 GB.

Är det band som gäller och vad för typ, märke osv bör man köra ihop med en Mac-server?

Senast redigerat 2003-11-04 18:43

Inga som har en rekomenderad backuplösning för en ovan beskriven situation. Funkar det med vilken bandbackup som helst ? Vad ska man ha för anslutning, kör man över FireWire eller ?

• Oregistrerad
  • 2003-11-04 19:06

LaCie har en trevlig AIT2-backup med FireWire. Den har vi installerat på en del XServe och vanliga PMG4-servrar. Klarar man sig med 50-120GB per band är den ett bra köp. SCSI-varianter har det varit problem med under 10.2 på XServe. Vissa har haft teorier om att Retrospect inte gillar kontrollern på IDE-diskarna i XServen och därför skulle SCSI-bandaren få en usel prestanda. Lösning inväntas.

Annars är det en bra taktik att bygga ett Gigabit-backbone mellan XServen och en annan maskin som har bandaren ansluten. På så sätt separerar man originalet och kopian (Servern och dess backup) fysiskt, men får ända samma prestanda.

Du menar att man speglar xservern till en annan och tar backup på den istället ?

Är det för att få ett mindre backupfönster under skrivning till band ?

Klarar den LaCie du nämner att byta band själv ur en kasett. Så att man kan ha en vecka i en kasett eller är det ett band i taget?

En band lösning blir en ganska dyr lösning för er om ni bara skall backa upp 100GB från en server. Frågan är lite hur hör datasäkerhet ni behöver. Ett alternativ är att ni exempelvis skaffar en gammal PC server häck exempelvis en från Recycler och köper till ett RAID 5 IDE kort och 5 180 GB IDE diskar (en som Hot spare). Dessutom ett gigabitkort om datorn inte har detta.

Därefter installerar du NetBSD på PCn och aktiverar DHCP och NFS. Denna kopplar du direkt mot xServens sekundära nätverkskort (Eller på intranätsidan om xServen aggerar gateway). PCn bör ställas i ett annat rum. Därefter är det bara att börja explorera möjligheterna med r-sync och de program som skrivits för backup m.h.a. detta.

Detta bygger dock på att man tycker att denna typ av pulande är skoj och att man har lite tid över

Vill du ha en självväxlande bandrobot snackar vi lite andra pengar än den LaCie bandare som nämnts ovan. Kanske kan den DLT robot som Recycler säljer vara något då?

• Medlem
  • 2003-11-04 21:25

Har inte Xservern en möjlighet att hotswappa diskarna? I så fall kan ni bara köpa extra diskar och eventuella extra slädar. Det kanske blir något dyrare men ni slipper att köpa in och drifta en maskin till.

Att hotswappa diskar är ingen bra lösning. Apple har ingen bra hantering av återbyggnad och alla eventuella fel i filsystemsstruktur förljer med samtidigt som fragmenteringen ökar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
För oss blir det säkert runt 100GB. Man skulle kunna tänka sig att hem-mappar och sådant endast speglas på en disk och att färdiga jobb körs in på band eller vad man nu har. Då hamnar de som är viktigast kanske runt 40-60 GB.

Är det band som gäller och vad för typ, märke osv bör man köra ihop med en Mac-server?

Titta på denna lösning. Autoloader Har själv erfarenhet av tidigare modeller. Är väldigt prisvärt. Upp till 43GB/tim.

Vi kör 10.2 på en Xserver och har just en LaCie AIT bandstation 35-70gb o retrospect.
Går som tåget och har aldrig strulat. Vilket de eländiga DAT-banden alltid gjorde.
AIT alltså!
Många talar sig varma för de billiga hårddisklösningarna tills de går sönder och backupen är ett minne blott...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter de Voto
AIT alltså!
Många talar sig varma för de billiga hårddisklösningarna tills de går sönder och backupen är ett minne blott... [/B]

Antingen har du haft tur eller jag otur men jag skulle aldrig köpa en AIT till i hela mitt liv! Efter fyra reparationer på en AIT bandare, en annan som kraschat och fyra trasiga band skulle jag inte röra en med tång!

Nu kör vi bara sDLT (320 GB) i en Storagetek L40 robot. Denna mekanism är mycket robustare och betydligt mer anpassad för sin uppgift än AIT.

Anledningen till att jag föreslog en hårddisklösning är att deras datamängd är så liten. Kör man med en RAID 5 lösning med Hot Spare i en annan lokal så har man inga problem med havererade hårddiskar och priset blir mycket lägre än med en bandare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tompab
Antingen har du haft tur eller jag otur men jag skulle aldrig köpa en AIT till i hela mitt liv! Efter fyra reparationer på en AIT bandare, en annan som kraschat och fyra trasiga band skulle jag inte röra en med tång!

Nu kör vi bara sDLT (320 GB) i en Storagetek L40 robot. Denna mekanism är mycket robustare och betydligt mer anpassad för sin uppgift än AIT.

Anledningen till att jag föreslog en hårddisklösning är att deras datamängd är så liten. Kör man med en RAID 5 lösning med Hot Spare i en annan lokal så har man inga problem med havererade hårddiskar och priset blir mycket lägre än med en bandare.

Huu - låter som vår DAT... Men vår AIT har vi inte stängt av på ett år och den har bara tickat och gått.
Vi komplettarade med en batteribackup - för DATbanden fastnade alltid inne i maskinen vid strömavbrott och andra störningar. Har det varit felet med dina AITer?
DLT är utmärkt och enda orsaken till att vi inte köpte DLT var priset.
Det är inte bara du som förespråkar HD-backup främst pga priset. Men visst är hårdiskar känsliga saker jämfört med band. Band är också lätta att ta med sig.

Jag har en robot som jag säljer billigt. Den har två 35/70GB bandare och magasin för 10 band (som laddar själv). Den har SCSI-anslutning. Kostade 120.000 ny.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter de Voto
Vi komplettarade med en batteribackup - för DATbanden fastnade alltid inne i maskinen vid strömavbrott och andra störningar. Har det varit felet med dina AITer?

Nope, vi har haft UPS på hela tiden.

1
Bevaka tråden