Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika operativsystem

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-04 13:37

Är det möjligt att koppla maskiner med olika operativsystem ( OS 9.1 - OS X)
i samma nätverk, tänkte ha min gamla powermac som bildserver.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-04 13:46

Jo.
Kommer inte ihåg dock (fick mecka en bra stund...) men en sökning ger säkert svar.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-04 20:09

kan man dela upp disken i PB en och köra både OS 9.1 på halva och OS X på andra halvan? Alltså 2 olika operativsystem i samma burk.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-04 20:23

Det räcker inte med det OS9 som classic installerar?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-04 20:35

Nu hänger jag inte med, vad räcker inte med classic OS 9.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2003-11-04 20:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av nanouk
Nu hänger jag inte med, vad räcker inte med classic OS 9.

Det han menar är att du kan köra OS9 inne i OSX och på så viss få igång gamla OS9 program..

men visst går det bra att ha OS9 på samma disk som OSX om du inte har en alldeles för ny dator

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-04 21:18

jag har en PB G3 500, som jag tänkte prova med.

  • Medlem
  • 2003-11-04 21:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av nanouk
Är det möjligt att koppla maskiner med olika operativsystem ( OS 9.1 - OS X)
i samma nätverk, tänkte ha min gamla powermac som bildserver.

Enklaste svaret på det är "ja". Hade inga som helst problem med det.

Att köra nätverk, inget problem. Det gör jag själv för att slippa installera X på min iMac 350.

Om skillnaderna mellan att köra 9 på separat partition jämfört med på samma partition finns mycket att säga och jag kan bara en del av alla argument. Att köra 9 som ett program i X är det som kallas Classic. Då kan du starta äldre program trots att du kör i X. Det kan du göra oavsett om 9 ligger på samma partition som X. Det du inte kan göra (vad jag vet) om 9 inte ligger separat är att boota datorn i 9. Jag gör det för att snabba upp vissa spel och ibland av andra skäl på min iBook, och skulle rekommendera den lösningen. Lämpligen gör du då 3 partitioner, så att data kan ligga på en separat, vilket gör det mycket enklare att installera om systemen genom att blåsa partitionen och installera om från scratch. Tänk då på att 9 inte tar särskilt mycket plats, så gör en liten partiton för den.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-05 18:39

OK jag fattar, nu är det bara att börja mecka och hoppas på det bästa. Tack för alla tips.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-05 18:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av nanouk
OK jag fattar, nu är det bara att börja mecka och hoppas på det bästa. Tack för alla tips.

Glöm inte driver för OS9 och BSD-subsystem etc. om du gör anpassad installation

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-05 19:22

Anpassad installation, -då måste man ju verkligen veta vad man gör, jag är inte så insatt i det tekniska, brukar köra full inst. Hur mycket diskutrymme kan man vinna med en anpassad installation, det vore förstås bra om man skall dela upp skivan. Jag har 10 Gb i PB en -använder den till kommunikation för det mesta, men också till att ladda upp foton i vid utefotografering.

Även om man behåller det andra, kan man göra en anpassad för att få bort onödiga språkfiler. Det sparar lätt 500-600 MB.

Har du 10GB, skulle jag använda 1G till 9 och 4G till X om du känner att du har plats, eller 500MB för 9 (men då får du lägga program på X-disken eller data-disken och sedan kan du i nödfall klara dig på 3G för X om du lägger alla stora saker på data-disken. Men om du har plats så var inte snål. Det ställer bara till jobb i efterhand. Har du en PowerMac som server har du väl plats.

  • Medlem
  • London
  • 2003-11-06 02:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av mrubenson
[B]Det du inte kan göra (vad jag vet) om 9 inte ligger separat är att boota datorn i 9. /B]

Stämmer inte alls... Det går utmärkt att starta datorn från 9an även om den inte ligger på en egen partition. Jag hade två partitioner när X precis hade kommit. Numera krånglar jag inte med flera partitioner, finns egentligen ingen anledning. Blir bara krångligt när utrymmet tar slut på ena partitionen.

1
Bevaka tråden