Några tankar:
* Rätt mic till rätt position. Spring in på närmaste musikbörsen om du är osäker. Jag är ingen expert på micar själv men samtliga gånger jag spelat in och lirat live så har t.ex. virvelmicken varit en kondensatormic (tror jag de heter, de där avlånga med platt huvud).
* Många micar är bättre, förutsatt att ni klarar av att mixa dom. Minst en i baskaggen, en precis mot virveln, ett (två) överhäng. Gärna egna micar för pukorna. Gärna en mot hihaten.
* Låt trummisen välja hur han vill att sin virvel ska låta (dämpning, sejamattans spänst osv). Försök sedan fånga soundet korrekt genom bra mickning. Testa att leka med att lägga på lite reverb på virveln om du vill ha en smula mer 80talsfyllighet Inget reverb för supersnärt.
* Försök få hjälp av någon med erfarenhet (av trummickning). Studiefrämjandet? Polare i andra band? Det är alltid svårt att få till bra inspelningar första gångerna oavsett vilket instrument som skall liras in.
* Dista inte virveln. Nog för att Korn distar sönder sin bas till förtvivlan men virveln.. får kolla upp det.
/o11e, trummis som fixade replokal för några timmar sedan efter några års uppehåll. ungdomsgårdar rokkar.