Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mickar trummor...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-04 13:52

Vi håller på att micka ett trumsätt som vi sedan enkelt kör genom ett PA och in i en powerbook.

Ljudet vi får blir ok.. vi använder bara 4 mickar men täcker ändå ganska bra tycker jag.

Dock är det några detaljer jag undrar om nån har tips på.
Lyssnar man på gammla rock och punkskivor så är ofta virveltrumman ganska "säckig". Medans på bättre studio inspelningar låter den jäkligt snärt och spänd. Har detta endast med dämpningen att göra, eller något annat? Är det bara att dämpa den så mycket det går?

samma med pukorna där...

också, låter symbalerna , speciellt krashen, ganska dåv.. mer som om du slår på en ride nästan...

nåra tips??

danke!

Dista virveln

Ett trick som KoRn kör med ganska hårt.

• Oregistrerad
  • 2003-11-04 14:03

hur fasen skall jag göra de då?? tror inte PAt har nån disteffekt.. köra micken genom en pedal?

• Oregistrerad
  • 2003-11-04 20:53

Spelar ni inte in på 4 kanaler? I så fall så kan du ju använda någon mjukvarudist?

Om ni kör 4 mikrofoner in på en kanal så blir det nog lite svårare dock men om ni spelar in dom mono så kan ni ju panorera virveln långt åt höger och dista den högra kanalen och sedan göra om allt till mono igen.
Funkar ju dock inte om ni redan spelar in i stereo dock vilket jag antar alla gör vid det här laget.

• Oregistrerad
  • 2003-11-04 21:00

vi kör ju fyra kanaler in i PAt.. men in i powerbooken kan jag ju bara köra stereo.,.. eller mono då.. fast de tlåter som det blir lite mycket meck =)..
inga andra förslag?

• Medlem
  • Linköping
  • 2003-11-04 21:10

Några tankar:

* Rätt mic till rätt position. Spring in på närmaste musikbörsen om du är osäker. Jag är ingen expert på micar själv men samtliga gånger jag spelat in och lirat live så har t.ex. virvelmicken varit en kondensatormic (tror jag de heter, de där avlånga med platt huvud).

* Många micar är bättre, förutsatt att ni klarar av att mixa dom. Minst en i baskaggen, en precis mot virveln, ett (två) överhäng. Gärna egna micar för pukorna. Gärna en mot hihaten.

* Låt trummisen välja hur han vill att sin virvel ska låta (dämpning, sejamattans spänst osv). Försök sedan fånga soundet korrekt genom bra mickning. Testa att leka med att lägga på lite reverb på virveln om du vill ha en smula mer 80talsfyllighet Inget reverb för supersnärt.

* Försök få hjälp av någon med erfarenhet (av trummickning). Studiefrämjandet? Polare i andra band? Det är alltid svårt att få till bra inspelningar första gångerna oavsett vilket instrument som skall liras in.

* Dista inte virveln. Nog för att Korn distar sönder sin bas till förtvivlan men virveln.. får kolla upp det.

/o11e, trummis som fixade replokal för några timmar sedan efter några års uppehåll. ungdomsgårdar rokkar.

Skillnaden mellan 70 talsinspelningen och den nya moderna är långt mycket mer än dämpning.

Man kan väl säga att utrustningen är väldigt mycket bättre idag. Efterklangsenheter, inspelningsutrustning som mickar, elektronik och inspelningsmedium har förbättrats avsevärt. Jag skulle tippa på att din inspelning låter mer lik en 70-talare än en modern. En modern inspelning görs oftast i ett överdämpat rum, micken nära, och antagligen gatade trummor. Ofta även trigadde trummor vilket kan föklaras med att i princip så kan man byta ut orginalljudet från trumman och ta vilken man vill i samplebiblioteket.

Min metodik är att sikta rätt från början. Försök att få trumman att låta som du tänkt dig så långt det går. Jag kan försäkra dig om att det inte handlar om att överdämpa din trumma för då dämpar du bort den önskade delen med. Sedan bör lokalen dämpas på något finurligt sett. Därifrån får du sedan försöka vidare. En gate för att döda trumman i tid är nog något du bör testa. För att få detta "moderna" ljud måste man närmicka varje trumma.

Korns ljud är för mig ungefär så dåligt man kan åstadkomma. Bra musik som förtjänar bättre enligt min smak. Den sortens musik passar att spela tokstarkt. Det går inte utan att öronen vissnar. Trist! J-a mainstream-producenter som får eloger för att Korn är så bra att dom säljer trots skräpljud!

• Oregistrerad
  • 2003-11-05 00:58

=).. tycker mycket rock är överproducerad idag också..

kolla in NOFX - American Errorist

helt sjukt rent ljud.. fast inte överproducerat i min mening..

Ska kolla det. Tack för tipset! Det är nu iTMS skulle funnits för oss / mig!

Man ska kunna dra på lite när det rockar!!

• Oregistrerad
  • 2003-11-05 08:30

när nåt skall låta skramligt så kör jag en sm57a på virveln en d112 på baskaggen o två stycken røde mickar (kondensatorer) som jag ställer som en a-b uppmickning. dvs en ca 3m lite till höger om trummorna o den andra 3m lite till vänster om trummorna (båda mickarna riktade mot trummorna, höjd på mickarna ca 1m över marken).
då kan du glömma allt med reverb o skit.
rummet rockar med o du får med hihat o pukor o kraschar.
men jag vet inget om sånt här, jag tycker bara att det här soundet funkar för mej.
några polare som såg mej spela in sågade uppställningen fullständigt, fast när tre bolag hörde av sej o tyckte det va ett grymt sound så har jag inte hört några klagomål. vilket i o för sej inte betyder ett piss!

Du kan även testa att söka lite på www.99musik.com där tror jag liknande diskussioner har varit uppe!

/John

1
Bevaka tråden