Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det mig - eller Sonos det är fel på?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har under kvällen försökt installera en Sonos One SL i min bostad. Jag är helt ny på Sonos. Jag har anslutit enheten till ethernet via en enkel, ej managerad Linksys 8-portsswitch. Internet levereras från en egenhändigt byggd router som kör pfSense (2.4.5-RELEASE-p1) "bare metal".

Jag vill säga att..
* Det inte finns något VLAN upprättat
* Sonosenheten har tilldelats en statisk IP-adress
* Det finns inga konstiga brandväggsregler. Installationen av pfSense är ganska "vanilj".

Jag har under ett par timmar försökt upprätta en anslutning mot Sonosenheten, men utan att lyckas. Sonosappen S2 fastnar på steget "Förbereder Sonos One SL". Därefter ges meddelandet "Anslutningen till Sonos One SL bröts. Kontrollera att Sonos One SL är påslagen." Installationen vägrar därefter att fullföljas.

Jag är inte så intresserad av appens utbud men förstår att appen behövs för att enheten ska kunna initieras som ljudkälla. Jag är egentligen mest intresserad av att få AirPlay att fungera - så att jag slipper appen.

Finns det några tips på något jag förbisett? Någon tjänst jag glömt att aktivera? Någon brandväggsregel som måste till för att Sonos ska fungera? I sammanhanget ska det sägas att aktivering av UPnP/NAT-PMP inte verkar hjälpa.

Jag har sökt på nätet efter hjälp men de tips som ges verkar mest gälla för de som separerat sina enheter i olika VLAN. Så frågan är nu: är det mig det är fel på - eller Sonos? För egen del känns det som om det är mig det är fel på.

Mycket tacksam för er input!

OK. Jag har nu kommit längre in i installationsprocessen men fastnar på "Ansluter Sonos One SL till [WIFI-namn]." Efter någon minut står det..

"Sonos har lagts till men visas eventuellt inte på fliken System. Om så är fallet, koppla ur strömsladden och sätt i den igen för att slutföra installationen på fliken System."

Återanslutning av strömsladden ger därefter inget annat meddelande i S2-appen än: "Det gick inte att ansluta till Sonos."

Högst besynnerligt. Tack för ert tålamod!

  • Medlem
  • 2021-02-12 10:50

Hej. Svårt att hjälpa när jag själv aldrig haft dessa problem :S
I första inlägget skriver du ethernet och i andra wifi så jag gissar att du testat båda varianterna och att du verkligen är på samma nätverk och att du har 2,4 Ghz igång. Ska fundera lite...

Uppföljning. Jag hade helt glömt bort att "Block LAN to WLAN Multicast and Broadcast Data" var aktiverat i min Unifi AP.

Äntligen fungerar allt! Jag är så glad. Helgen är räddad. Vem kan leva utan musik? Tack för din input garda!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-02-13 05:17

Var hittar du den inställningen i Unifi?

Under: SETTINGS -> Wireless Networks -> Edit [WIFI-namn] -> ADVANCED OPTIONS.

.. under förutsättning att "advanced options" är aktiverat i controllern.

Senast redigerat 2021-02-13 08:02
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-02-13 16:45

Finns inte i min (kör DM-Pro).

Edit: Kollade i den "gamla" fristående kontrollen, där fanns det, och den var ej kryssad.

1
Bevaka tråden