För att få det ännu tystare här hemma beslöt jag mig för att provköra min Dual G5:a i garderoben. Det bör påpekas att det är en ganska rymlig garderob på ca. 2 kvm men takhöjden blir ju ganska begränsad med alla galjar och så.
Efter att ha låtit datorn stå där ett antal timmar drog jag igång en del program som fick slita så att fläktarna gick på högfart och CPU:erna låg på 90%. Utblåsluften låg då under den tiden på 44 °C maximalt från den varmare av de båda CPU:erna (nedre).
Enligt apples dokumentation gäller:
"Operating temperature: 50 to 95 °F (10 to 35 °C)"
Med arbetstemperatur borde ju vara den samma som insugstemperaturen, så tog och mätte där ett tag. Efter en tids belastning gick insugstemperaturen upp till 31 °C. Högre än så har den dock inte legat. Vid normalt arbete ligger den kring 27.5 °C.
Sammanfattningen av detta är att G5:an får stanna i garderoben i fortsättningen tills dess att jag ser mer dramatiska värden. Tyst och skönt blev det minst sagt!
PS. Jag har nu börjat höra att min CRT ger ifrån sig ett svagt svagt ljud. Men den får stanna på skrivbordet tills vidare. DS.