Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med bilder i Icloud

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Problem 1
Jag har en Bilder Biblioteks fil på iCloud som är ca 46GB. På min gamla MBP -14 kan jag se filen, men på min nya MBA M1 kan jag inte se den i finder. Vad kan det bero på?

Problem 2
Jag har/hade en fotomapp på ca 200gb jag tänkte ladda ned till den nya datorn, men ingenting hände och nu verkar det mesta av mina foton borta (jag svär lite) förstår inte vad som hände.

Har ofta problem med bilder på fil som man förlägger/försvinner, hårddiskar kraschar. Jag tror jag går tillbaka till film och analog kamera. De negativen kan man inte förstöra om man inte har det i sin hand och beslutar för att kasta det. Har en produktion sen 70 talet i en flyttlåda som jag scannat och förvarat i iCloud senast men det tycks inte hjälpa.

Ja, jag skriver av mig lite i frustration, men är det någon som har en idé var bilderna är så är jag tacksam.

Senast redigerat 2021-03-13 17:31
  • Medlem
  • 2021-03-13 16:31
Ursprungligen av kennethLundgren:

Problem 1
Jag har en Bilder Biblioteks fil på iCloud som är ca 46GB. På min gamla MBP -14 kan jag se filen, men på min nya MBA M1 kan jag inte se den i finder. Vad kan det bero på?

Problem 2
Jag har/hade en fotomapp på ca 200gb jag tänkte ladda ned till den nya datorn, men ingenting hände och nu verkar det mesta av mina foton borta (jag svär lite) förstår inte vad som hände.

Har ofta problem med bilder på fil som man förlägger/försvinner, hårddiskar kraschar. Jag tror jag går tillbaka till film och analog kamera. De negativen kan man inte förstöra om man inte har det i sin hand och beslutar för att kasta det. Har en produktion sen 70 talet i en flyttlåda som jag scannat och förvarat i iCloud senast men det tycks inte hjälpa.

Ja, jag skriver av mig lite i frustration, men är det någon som har en idé var bilderna är så är jag tacksam.

På din beskrivning låter du som att du angående Problem 1 har laddat upp ett Bilder-bibliotek till Icloud Drive. Angående Problem 2 verkar du ha laddat upp en mapp med bilder till Icloud Drive.
Bilder-biblioteket ska normalt sett finnas enbart på en mac, och dess version måste överensstämma med Mac OS X-versionen som det skapades i. En nyare version av Mac OS X (som på din M1-mac) ska dock kunna konvertera det.
För att använda detta med Bilder på din nya mac får du ladda ned det och placera det i mappen Bilder. Håll sedan nere alt/option-knappen när du startar Bilder och bläddra dig fram till detta bibliotek. Följ anvisningarna.
Vad gäller fotomappen på 200 GB på Icloud Drive är det lite svårare att säga något om. Men vi kan ju ta ett problem i taget.

Ursprungligen av Alix:

På din beskrivning låter du som att du angående Problem 1 har laddat upp ett Bilder-bibliotek till Icloud Drive. Angående Problem 2 verkar du ha laddat upp en mapp med bilder till Icloud Drive.
Bilder-biblioteket ska normalt sett finnas enbart på en mac, och dess version måste överensstämma med Mac OS X-versionen som det skapades i. En nyare version av Mac OS X (som på din M1-mac) ska dock kunna konvertera det.
För att använda detta med Bilder på din nya mac får du ladda ned det och placera det i mappen Bilder. Håll sedan nere alt/option-knappen när du startar Bilder och bläddra dig fram till detta bibliotek. Följ anvisningarna.
Vad gäller fotomappen på 200 GB på Icloud Drive är det lite svårare att säga något om. Men vi kan ju ta ett problem i taget.

Tack men det är ju det som är så svårt att man inte kan ladda ned något som man inte ser.

  • Medlem
  • 2021-03-13 17:07
Ursprungligen av kennethLundgren:

Tack men det är ju det som är så svårt att man inte kan ladda ned något som man inte ser.

Det kan hända att jag missförstår, för jag har svårt att förstå vad du menar.

Ursprungligen av Alix:

Det kan hända att jag missförstår, för jag har svårt att förstå vad du menar.

Vad jag menar att en fil som man kan se i molnet (iCloud) med ena datorn men inte med den andra, går utanför mitt logiska tänkande. Det irriterar mig minst sagt, men har någon en förklaring så är jag tacksam, och man lär sig något nytt troligen.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-03-13 18:19

Du ska inte kunna se bildfilerna i iCloud, då är något fel. Bilderna synkas fram och tillbaka genom appen Bilder i datorn.

Jag tror jag får förklara mig lite noggrannare. Det första problemet är en Bilder-Bibliotek fil som är skapat av programmet Bilder. En sådan har jag lagrat i iCloud med min gamla dator och är synlig i finder. Men ses inte i min nya dator, alla andra mappar och filer ser jag.
Det andra är en mapp märkt foto som jag lagrat bilder jag scannat från film, den var på ca 200gb. Jag tänkte ladda ned den till min nya dator, såg jag drog över den till mitt användarnamn mapp. Men inget hände och många bilder finns inte kvar, oerhört mycket tid jag lagt ned i scanningen för det.

Jag har också problem med icloud och det är att jag bara vill spara vissa bildfiler . De flesta ska bort. Det verkar inte funka att flytta filer till Ixpand från Icloud för att se på andra enheter... De verkar bara kopieras? Jag vill se bildfilerna på min androidplatta istället och vill inte ha dem kvar på icloud. Det är mest konverationer med Siri.
/Maria

1
Bevaka tråden