Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag bäst täckning?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har adsl via jacket och router Telia X2 och ganska dålig fart på nätet. Ibland försvinner vårt nätverk också. Vi bor i ett gammalt hus och i ett rum på ovanvåningen kan vi inte ansluta oss alls. Kanske är det en murstock som stökar. Jag har även ett mobilt bredband som funkar bra. Jag funderar på att bara använda detta. Jag har även Amplifier (https://www.dustinhome.se/product/5010994708/...) som jag just nu kopplat ur för det verkar stöka med vårt Sonos-system. Kanske är det bara en inställning? Om jag bara använder det mobila bredbandet så tänker jag att jag kanske ska köpa en bättre router än den lilla "Netgear-pucken" jag har. Och försöka koppla in Amplifiern och hänga på Sonos på detta istället. Vad bör jag tänka på om jag ska göra det?Jag har även ett tvillingkort till det mobila bredbandet - kan jag köpa en router och sätta det kortet i den och kanske ha den på ovanvåningen och den lilla "pucken" nere?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-08-12 17:51

Börja med att få igång Uniquiti Amplifi först så att hela huset får täckning. Nätverket ska inte försvinna. Produkten/systemet innehåller ju 3 st noder, så det ska fungera i ett hus även med murstock tack vare de tre noderna. Strunta i kopplingen mot Internet för stunden.
När du har täckning över allt kan du ansluta ADSL-anslutningen och verifiera att det fungerar. Sist av allt ansluter du Sonos till ditt nätverk. Läs på hur det fungerar. Du kan eventuellt ansluta Sonos med sladd beroende på modell.
När allt detta fungerar kan du prova med att byta ut ADSL mot mobilt bredband. Ta reda på hur du stänger av Wi-Fi på den enheten och bara använder 3G/4G samt om det går att ansluta den med sladd. Du behöver inte två olika mobila bredband (en på varje våning), det ska du använda Ubiquiti Amplifi till. Den kostade ju ändå ca 3800kr väl?
Alltså: en sak i taget. Behåll lugnet. Läs bruxen. Sladd betyder här näverkssladd (ethernet).

1
Bevaka tråden