Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skapa installations usb för Sierra(10.12)?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag testat två kommandon i terminalen i både Catalina o High Sierra samt två freeware/shareware appar som säger sig kunna skapa sagda usb men jag går bet hela tiden m diverse felmeddelanden.

Det mest tokiga var nog terminalen som i High Sierra sa att installationsappen för Sierra, som jag hämtat från Apples sida, inte verkade vara en riktig sådan…(sierra.app-filen är ursprungligen packad i en pkg-fil), eller vad terminalen säger är snarare nåt i stil med: ”this tools is only for making an installerdisk from a bundled installer. The / does not apear to be a legit installer app”(eller nåt i den stilen)

Senast redigerat 2021-05-12 16:33

https://support.apple.com/en-us/HT201372

Kommandot som sådant är det samma som för High Sierra om jag kommer ihåg rätt. Kan det vara ett certifikat som har gått ut? Kanske räcker det att ställa tillbaka klockan.
Du kanske kan skapa ett USB med dosdude1s patcher? http://dosdude1.com/sierrapatch.html

Ursprungligen av Mymac4ever:

...samt två freeware/shareware appar som säger sig kunna skapa sagda usb .

Om du vill ha tips på andra alternativ, så kan det ju vara bra att berätta vilka du redan har provat.

Jag har alltid kört med DiskMaker X, och aldrig haft problem med den. Gäller bara att ladda hem rätt version. https://diskmakerx.com/download/

Ursprungligen av Mymac4ever:

...hela tiden m diverse felmeddelanden.

Berätta gärna mer om felmeddelandena, annars blir det svårt att komma med tips och lösningsförslag.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du vill ha tips på andra alternativ, så kan det ju vara bra att berätta vilka du redan har provat.

Jag har alltid kört med DiskMaker X, och aldrig haft problem med den. Gäller bara att ladda hem rätt version. https://diskmakerx.com/download/

Berätta gärna mer om felmeddelandena, annars blir det svårt att komma med tips och lösningsförslag.

Med mac startad från min iMac’s hd ansluten m usb3 & MacOS 10.13.6;
- har jag testat en app som heter ”Install Disk Creator”. Den verkade bara dra igång ett oändligt antal av processen ”createinstallmedia” utan att göra något annat än taxa processorn till max så den avbröt jag.

- Sen har jag testat den du nämner o då får jag ett felmeddelande:

The disk could not be created because of an error: An error occured:-10006. Finder got an error: Can’t set alias ”Install macOS Sierra:Install macOS Sierra.app” to {425,76}.

Har dock inte testat Diskmaker X i 10.15, ska göra det nu…
- detgår inget vidare. Får samma fel. Hade inget usb-minne på 8GB så jag valde ”annan typ av disk” o pekade ut ett 16GB’ usb-minne(har testat två olika). Programmet raderar minnet o öppnar ett fönster som visar ett tomt minne o sedan kommer felmeddelandet

Testar jag i terminalen finns visst två alternativ, med eller utan ”—applicationpath”. Utan detta händer ingenting, med det får jag felmeddelandet jag nämde tidigare o det är samma oavsett om jag startat macen i 10.13 eller 10.15

Senast redigerat 2021-05-14 11:12

Och du har rätt version av DiskmakerX - dvs för Sierra?

Och din installationsfil för Sierra ligger ”orörd” efter nedladdningen - dvs du har inte flyttat eller döpt om den?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och du har rätt version av DiskmakerX - dvs för Sierra?

Ja (v6)

Citat:

Och din installationsfil för Sierra ligger ”orörd” efter nedladdningen - dvs du har inte flyttat eller döpt om den?

Den laddas ner som diskimage o på den finns en pkg o när man packar upp den installeras installeraren i programmappen men jag ska testa att packa upp den igen

…nix samma resultat. En annan sak jag märkt är att Mac’en blir urseg o i processfönstret kunde jag se en hel radda processer för ”createinstallmedia” som en process i en process i en process osv osv. Enda sättet att få datorn att gå normalt är omstart o då försvinner processerna också

Senast redigerat 2021-05-14 18:01
1
Bevaka tråden