• Medlem
  • 2021-06-15 00:08

Vet inte riktigt hur jag ska förklara detta på bästa sätt, men försöker iaf..

Jag har tidigare använt mig utav påminnelse appen och icloud synkning för detta, men har under en längre tid kört Microsoft ToDo (eftersom jag äger ett ms365 konto), men har helt enkelt insett att jag tycker att apples påminnelse app är bättre och kommer med lite fler funktioner som jag gillar (när man använder icloud), som t.ex påminnelse vid en speciell plats osv. dessutom är den snyggare och enklare att använda, så jag kom nu alltså tillbaka i dag till påminnelse appen och icloud synkningen av densamma.

Men, det fungerar alltså inte riktigt som det ska och jag vet inte om jag är riktigt lika imponerad av påminnelser appen/icloud längre...

Skriver jag in påminnelser i appen (på mobilen) eller skapar nya påminnelse listor, så synkas inte dessa till icloud (kollar detta genom att besöka icloud.com och logga in där). Tar jag bort synkningen i inställningar (och väljer att radera dem på iphone) så är de alltså helt borta när jag drar igång synk igen, då det inte finns något att synka tillbaka till mobilen.

Skriver jag däremot in en påminnelse på icloud.com så synkas denna till mobilen (när synkningen är aktiv i mobilen så klart).
Försöker jag ta bort denna påminnelse från mobilen så händer inget med den på icloud.com, förrän jag tar bort den där.

Jag har så klart gjort/kontrollerat "de vanliga" grejerna, som dessutom apple tipsar om här:
https://support.apple.com/sv-se/HT203521

Ska väl tillägga också att jag såg på denna sidan:
https://support.apple.com/sv-se/guide/icloud/...

Att man ska kunna lägga till påminnelselistor från icloud.com genom att klicka på något + högst upp, och att man ska kunna ta bort listor, jag kan inte göra något sådant där. har bara en "påminnelser" och kan varken skapa/lägga till eller ta bort listor. bara påminnelser.

Och, till sist kan jag dessutom tillägga att samma problem återfinns när jag försöker lägga till påminnelser eller skapa påminnelselistor på min mac mini. De synkar inte någonstans och skapar jag en påminnelse på icloud.com så dyker den upp i påminnelse appen på min mac mini. Så min iphone och mac mini beter sig på exakt samma sätt, vilket får mig att tro att det snarare är något fel på icloud än på BÅDA mina enheter.

Det enda jag upptäckt som faktiskt fungerar är om jag skapar en delad påminnelselista, och skickar ut inbjudan som sms, då kan de jag bjudit in/lagt till gå med i denna lista, och den dyker upp på både min och deras enheter. Om jag däremot lägger till en påminnelse i denna lista så syns det dock inte i deras lista. Men om de lägger till påminnelser i denna delade lista så syns de på min enhet.

men trots alla försök så vägrar den helt enkelt synka från mobilen och mac mini till icloud. Och då jag nu har slut på idéer så hoppades jag att någon här kanske har något förslag?

Senast redigerat 2021-06-15 08:43