Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft 365 och Adobe CC sänker Mac OS

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-06-22 11:41

På jobbet kör vi all kommunikation och filhantering via MS365. Senaste månaden har 365 bråkat.

Våra problem (vi som kör Mac) är framförallt när outlook uppdaterar (kollar epost) då fryser datorn för en sekund eller mer, och i bland krashar OS.

Liknande problem med One drive.

Ofta är Illustrator och Photoshop i gång också.

Vi har alla olika Macar men min är en iMac (Retina 5K, 27 tum, 2019) 3,1 GHz 6-Core Intel Core i5 med 16 GB minne. Med MacOS 11.4 (20F71)

Någon fler som har märkt av problem?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-06-22 14:17

VI kör också med MS365 på mitt jobb, men jag har inte upplevt något strul med OneDrive. Inte heller till en kunds OneDrive. Övriga använda MS-produkter (Word, Excel etc) beter sig inte underligt. Jag använder inte Outlook-klienten kan jag berätta. Men det som jag inte riktigt är med på är att en användarapplikation (process) på en UNIX-baserad maskin ska inte kunna välta operativsystemet. Det skulle kunna vara så att ni triggar någon bug i kärnan genom att förbruka stora mänger resurser (minne etc) och därigenom välta macOS. Har du ingen krasch-log eller så?

Har inte märkt något i den stilen. Kör IOS11, MBA M1.
Kör även Outlookklienten.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-06-23 12:54

Ja det är märkligt. Vi har lite problem med vårt nätverk, en fortiwifi 40c, men jag tycker inte det borde låsa datorn helt. Får göra en ominstallation efter semestern, då det är lite lugnare.

Edit: När jag streamar i Safari (oftas P4Plus) och klickar på sänd i Outlook så stoppas streamen i en tiondels sek medan mailet går i väg.

Senast redigerat 2021-06-23 13:40
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-06-24 08:22

Hittade denna artikel på Macworld om hur iMac hanterar extra skärmar.

Jag har en Asus 32" 3840x2160 kopplad till min iMac, det var först rätt besvärligt att hitta rätt sladd/dongel och sedan har jag märkt att skärmen är långsam och hackar när jag flyttar fönster och skriver (Det var den iofs även när den satt på min gamla PC). Det är på den skärmen jag haft Outlook, Excel och Teams liggande.

Jag har kopplat bort den nu för att se om det blir någon skillnad.

1
Bevaka tråden