Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken kodning?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-11-05 13:57

Vilken kodning använder ni när ni kör in era skivor i itunes, mp3 elle aac och vilken bitrate och varför?

mp3, 160 kBps, normal stereo. Mp3 därför att rubbet av min samling är mp3-format, dessutom funderar jag på att köpa någon läcker liten bärbar spelare, och då är det ju defacto-standard… Ang jointstereo vs normal, så har jag knappast de högsta preferenserna för att avgöra skillnaden, fast tror mig höra skillnad när det är mycket aukustiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-05 15:25

AAC, 128 eller 160 kommer inte ihåg. Bättre kvalitet och mindre fil storlek än mp3 är vad AAC ska ge.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-05 15:35

Det mesta av min samling är mp3, men allt nytt jag rippar gör jag i AAC 128.

Varför? AAC tar något mindre plats än mp3 och jag tycker om ledigt hårddiskutrymme.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-05 19:46

Jag håller på med det stora jobbet att koda om alla mina låtar till AAC. Håller även på att inhandla istort sätt alla låtar jag har på CD.
Istället för burkiga 96kbit/s låtar utan komplett låtinfo så får jag alla i 160kbit/s AAC. 1124 st hittills.

AAC och MP3 tar väl exakt lika mycket uttrymme om den kodas i samma kbit/s. Antar att du menar att AAC låter bättre än MP3 vid lägre kbit/s?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-11-05 20:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Jag håller på med det stora jobbet att koda om alla mina låtar till AAC. Håller även på att inhandla istort sätt alla låtar jag har på CD.
Istället för burkiga 96kbit/s låtar utan komplett låtinfo så får jag alla i 160kbit/s AAC. 1124 st hittills.

AAC och MP3 tar väl exakt lika mycket uttrymme om den kodas i samma kbit/s. Antar att du menar att AAC låter bättre än MP3 vid lägre kbit/s?

Har kodat hela min cd samling i mp3 128kb men vill göra om det till aac åtminstone 160kb, dock så vill jag innan jag gör det veta vilket som är bäst då det är 400+ cd skivor...

Hade hela min samling i MP3 men konverterade till AAC och, jo, det sparade utrymme. Kör 128kbps och, tror jag, joint stereo. Kan inte säga att jag lyssnar på min iBook för att få kvalitet utan när jag reser mest, men det duger alldeles utmärkt om jag vill lyssna även hemma, och det gör jag ibland. Är kort sagt nöjd.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Robban B
Vilken kodning använder ni när ni kör in era skivor i itunes, mp3 elle aac och vilken bitrate och varför?

Kolla gärna in dessa trådar:

Vilken kbps i AAC för hifi-ljud?

ACC eller mp3 ?

1
Bevaka tråden