Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska du filma i 4K ProRes på iPhone 13 Pro behöver du minst 256GB lagring

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

De nya iPhone 13 Pro-modellerna stöder 4K ProRes-videoinspelning, men det finns en hake om du vill fånga video i högsta kvalitet - du behöver en ‌iPhone 13 Pro‌ eller Pro Max med minst 256 GB lagringsutrymme.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-09-15 09:59

I min nuvarande iPhone 12 Pro Max 256 GB kan jag spela in i 4K/60 fps, vad är det för format som används då och kan inte en iPhone 12 Pro Max med 128 GB spela in i samma format i 4K/60fps?

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2021-09-15 14:36

Att kalla telefonerna ”Pro” utan USB-C är för mig helt huvudlöst! Med tanke på hur stora filerna nu blir när man filmar i 4K så borde de ha gått över till USB-C så att man kan överföra filmerna snabbare än via deras slöa Lightning. Eller det är kanske en ”Pro-Feature” ?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-09-15 14:59
Ursprungligen av zinned:

I min nuvarande iPhone 12 Pro Max 256 GB kan jag spela in i 4K/60 fps, vad är det för format som används då och kan inte en iPhone 12 Pro Max med 128 GB spela in i samma format i 4K/60fps?

4k-video brukar sparas i H.265/HEVC. Jag förutsätter att det fungerar även på iPhone 13. Den omtalade begränsningen gäller ProRes-formatet som inte är ett leveransformat, utan ett redigeringsformat. ProRes har högre kvalitet tack vare mindre destruktiv kompression, men därmed förstås betydligt större filer.

Ett vanligt professionellt arbetsflöde är att filma i ProRes, importera till videoredigeringsappen på datorn, redigera och sen exportera slutresultatet till ett leveransformat, t.ex. H.265 eller H.264. Är man inte proffs så behöver man sällan använda sig av ProRes.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-09-15 15:28
Ursprungligen av Vassius:

4k-video brukar sparas i H.265/HEVC. Jag förutsätter att det fungerar även på iPhone 13. Den omtalade begränsningen gäller ProRes-formatet som inte är ett leveransformat, utan ett redigeringsformat. ProRes har högre kvalitet tack vare mindre destruktiv kompression, men därmed förstås betydligt större filer.

Ett vanligt professionellt arbetsflöde är att filma i ProRes, importera till videoredigeringsappen på datorn, redigera och sen exportera slutresultatet till ett leveransformat, t.ex. H.265 eller H.264. Är man inte proffs så behöver man sällan använda sig av ProRes.

Jag är med på det du säger. Att kunna filma i ProRes, är det inte mjukvarustyrt? Dvs, jag hade väl kunnat göra det med en iPhone 12 Pro Max också så länge Apple inte begränsar det i mjukvaran? Att detta alltså inte är något som skulle behöva den nya kameran i nya iPhone 13 utan endast är styrt till enheterna med större lagringsyta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-09-15 15:37
Ursprungligen av Jedih:

Att kalla telefonerna ”Pro” utan USB-C är för mig helt huvudlöst! Med tanke på hur stora filerna nu blir när man filmar i 4K så borde de ha gått över till USB-C så att man kan överföra filmerna snabbare än via deras slöa Lightning. Eller det är kanske en ”Pro-Feature” ?

Funkar det inte att dela via AirDrop?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-09-15 15:40
Ursprungligen av zinned:

Att kunna filma i ProRes, är det inte mjukvarustyrt? Dvs, jag hade väl kunnat göra det med en iPhone 12 Pro Max också så länge Apple inte begränsar det i mjukvaran?

Inte nödvändigtvis. De flesta enheter har dedikerade hårdvarukretsar som avlastar processorn vid kodning och uppspelning av t.ex. H.264 och H.265. Att göra det i ren CPU skulle gå mycket långsammare och dra mer ström. Det kan vara så att Apple har byggt in motsvarande hårdvara för ProRes i A15-chippet.

Att det bara fungerar på 256 GB och större lär dock vara en ren mjukvarubegränsning, men med tanke på filstorlekarna hos ProRes så förstår jag varför de har gjort så.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2021-09-15 18:04
Ursprungligen av ibish:

Funkar det inte att dela via AirDrop?

Jo men har man provat att skicka över 100-tals MB över AirDrop så vet man också hur trögt det går. Det är inte en lösning som de som kallar sig pro vill använda - om nu pro använder iPhone öht till detta ? Men så som Apple visade på demon så verkar det som om pro skulle använda iPhone för att skapa högkvalitativa filmer. Då borde de även har fixat detta störiga moment med överföringen, för man vill knappast redigera på telefonen ?

1
Bevaka tråden