Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ElPianoliknandebilligbrapryl

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • 2003-11-05 23:12

Jag har en gammal Yamahasynt som låter för taskig när man skall spela piano.
Plus två tangenter fastnar ibland.
Kan någon rekommendera något som låter som piano men inte kostar skjortan , kalsongerna . Eller någon USB/FireWirevariant man kan koppla till Maccen. För det finns ju software. Fullstora tangenter skall det vara.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Jag har en gammal Yamahasynt som låter för taskig när man skall spela piano.

Har den MIDI???

I sa fall kan du ju kolla efter en EMU Proformance!
Enkel och har 16 piano ljud, och bor vara ganska billig!

Bob Hund har/hade en!

• Avstängd
  • 2003-11-05 23:50

Nu känner jag mig som killen i radiobutiken MonthyPyton.
MIDI ? Jag vet att det har med ljud att göra men vad skall jag kolla? Plug in ut.
Den har stått i källaren ett antal år Nu vill grabbarna lära sig lira lite. Plus att jag försöker lära mig några låtar. En granne Jazzsångerska som kan lira piano ställer upp och lär mig lite enkla grejer Men jag måste ju kunna träna hemma.
Det är inte nyttigt för familjefriden om jag lirar hos grannen Tar ett par glas vin och inte kommer hem

• Oregistrerad
  • 2003-11-06 00:56

Kolla bakpå synthen om den har en MIDI out-anslutning, bör se ut ungefär så här:

Har den det kan du använda den som klaviatur till i stort sett vilken ljudmodul som helst om du kopplar en midikabel mellan synthen och den tilltänkta modulen.

Exmpel på intressanta och enkla pianomoduler som bör finnas billigt begagnat:

Alesis Nanopiano

EMU Proformance

Kurzweil Micro Piano

• Avstängd
  • 2003-11-06 01:18

Tackar tackar De länkar skall jag spara.

Kollade på Yamaha PSR-21 som den heter.
Som tur var fanns inget midi-uttag.
Så nu får jag köpa nya leksaker.

OCH då frågar jag Vad skall jag köpa?
Det skall låta så mycket Piano som möjligt allt annat skippar jag. Jag har inte plats för ett riktigt piano plus att jag vill träna ohörbart för resten av familjen.
Fullstora tangenter. Uttag för hörlurar för det kommer säkert att låta förjävligt när jag skall träna och/eller USB/FireWire eftersom jag har en iMacGlobe.
Jag har ett Onassis-syndrom Jag vill kunna spela ett par låtar bra nästa år när jag fyller femtio.

• Oregistrerad
  • 2003-11-06 11:18

Ja då beror det på hur mycket pengar du tänkt lägga. Billigast blir att köpa någon form av större masterkeyboard och sedan komplettera med en begagnad pianomodul. Blir dock fult, och mycket sladdar, plus att billiga mindre masterkeyboards med inbyggd midi och USB ofta har ganska dålig känsla i tangenterna. Och du får, beroende på pianomodul, bara ett ok pianoljud, inget mer.

Varför ska du koppla det till iMacen, ska du spela in ditt övande och lägga på stråkar och leka MIDI-studio?

Om intresset är tillräckligt stort tycker jag du ska satsa på ett riktigt digitalpiano direkt istället, det är en helt annan grej att sitta med en riktigt klaviatur med s k "hammer action" och ett riktigt bra pianoljud. Vettiga sådana kostar från 8000:- och uppåt.

Digitalpiano väljer man bäst genom att gå runt i musikaffärer och lyssna och provspela själv. Men här är två som jag kan rekommendera på rak arm:

Roland RD-170

Yamaha p90

Ställ frågan i synthforumet på 99musik också, vettja.

• Avstängd
  • 2003-11-06 11:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av ceder

Varför ska du koppla det till iMacen, ska du spela in ditt övande och lägga på stråkar och leka MIDI-studio?

Klaviatur utan en massa extraljud.
Som man kopplar på Maccen där det finns ett program som tar fram pianoljudet t.ex.

Nu har jag iPIANO i Maccen men att spela på bokstäverna är ju inte speciellt kul.

• Oregistrerad
  • 2003-11-06 11:44

Du får väl åka en sväng till Gladsax, karossgården (eller vad dom nu heter) dom har en massa gammalt elektronikskunk. Kanske kan du hitta ett midiklaviatur där bland junket. Ta med ditt källarinpyrda musikbox som inbyte eller nått.

Annars så kan du få köpa en EMU Proformance 1+ ( lyxversionen) av mig. Men då måste du ha ett midiklaviatur. Grymt bra ljud för pengarna i den där lilla burken.

• Avstängd
  • 2003-11-06 11:49

Jepp karossgården. Det har du rätt i skall titta in där Ulf heter han som har stället.

Hade förträngt.

Skall besikta bilen i Simrishamn får svänga in där på hemvägen.

Skall kolla på Google vad EMU Proformance är för något.
Mina söner och kompisar till dem vill starta band

• Oregistrerad
  • 2003-11-06 16:16

iPiano...nää...*ryyyys.

De har ingen bättre begagnad Bösendorferflygel på Karossgården du kan hämta hem? Möblera om lite i vardagsrummet så ryms det säkert.

Här kan du lyssna och jämföra pianosamplingar

• Avstängd
  • 2003-11-06 16:38

Jag lyssnar

OK jag förstår.

Antagligen tar Bosendorfer lika stor plats som det blir hål i Plånbok Bankkonto madrassen och alla andra ställen där pengar kan finnas. Får nog rensa i källaren och panta alla flaskor också

• Avstängd
  • 2003-11-06 16:43

Äähh min dumma jävel Jag känner ju Inge pratade med hans fru igår.
Klart jag skall snacka med honom.
Han bor 5km norr om där jag bor.
Brukar umgås men snackar inte mycket om hans jobb.

http://www.bondrum.net/piano/piano_1.htm

• Avstängd
  • 2003-11-06 16:52

Yamaha S-90 låter ju riktigt bra.
Jag blir impad

• Oregistrerad
  • 2003-11-06 17:03

Bra. Själv vill jag helst ha en riktig flygel...

Bor i en etta på 24 kvadrat så jag har tvingats nöja mig med en Roland RD-150, som jag dock gillar mycket.

Här är någon slags fansida för RD-150

• Avstängd
  • 2003-11-06 17:19

Jag läser även på andra ställen:

http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe/sweden/10_musical_instruments/70_synthesizer/10_synthesizer/10_synthesizer/10_no_series/S80/feature/

Inser att det är som att köpa dator.
Det går inte att snåla.
Jag har ju köpt en Mac så det får väl bli riktiga grejer när det gäller musik också.
Äldsta grabben ( 25 nu i Januari ) lirar i band. Bor i Södertälje Han fick en Gibson av mig för flera år sedan
Hemma har jag en Gibson Epiphone.
Yngsta grabben vill börja med ElBas.
Mellangrabben tränar på Gibson hemma och på skolan en Fender Strat. halvakustisk.
Jag har aldrig haft tid att spela själv men skall nu försöka lära mig lite.
Farsan och morsan spelade mycket på 40-60 talet så kanske lite finns i generna.

• Oregistrerad
  • 2003-11-06 18:15

www.99musik.com är sajten för dessa diskussioner. Tycker det är trist att det är så mycket musikdiskussioner här på 99mac när det finns ett dedikerat forum i samma nätverk.

Välkomna dit vetja!

• Avstängd
  • 2003-11-06 18:40

Gäss! men för det första hade jag glömt att 99musik fanns/finns.
Sen var det bara en liten fråga om en enkel grej.
Som sedan utvecklades till en lång tråd vilket jag borde fattat från början när det gäller 99mac.
Jag tar av mig hatten och bockar.
Skall genast bättra mig )
M.a.o. inte ha så jäkla bråttom.
Jag försöker men har inte lärt mig än att ta det lugnt Fastän jag bott i Skåne 7 År
Usch vad tiden går. Stockholmsjävlaspringet sitter kvar.

Men så jävla trist var det väl inte?

Du har ju läst något av Tråden?

1
Bevaka tråden