Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera om Macos men behålla iCloud Photo Library utan omsynk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag installerar om Macos relativt ofta, dels byter jag dator ofta plus att jag har en mac som jag använder relativt experimentellt. Jag har valt att lägga mitt rätt stora icloud foto bibiliotek på en extern 2TB TB3 M.2 disk. Det funkar toppen och jag är nöjd med prestanda och att inte behöva betala en förmögenhet för intern disk.

Dock har jag testat att installera om macos och sedan starta Bilder från den externa biblioteksfilen och göra den till systembibiliotek. Dessvärre insisterar Macos på att tugga igenom alla bilder ändå, antagligen för att säkerställa att allt är som det ska, och eller skapa en ny databas över bilderna.

Detta tar gärna några dagar till en vecka, istort sett lika länge som det tar att ladda ner allt från början. känns sjukt onödigt, och jag hade önskat att Macos kunde lita på att jag har koll och bara acceptera det "nya" bibilioteket direkt.

Någon som har erfarenhet av detta eller kanske har något förslag på alternativt arbetsflöde?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-11-07 17:33

Det som tar tid är att Spotlight bygger upp en ny databas över bilderna som analyseras och får sökord efter vad bilden innehåller.

Det låter inte helt vettigt att ha en viktig arbetsmaskin som samtidig experimentmaskin som ska ominstalleras hela tiden.

Ursprungligen av Gäddnos:

Det som tar tid är att Spotlight bygger upp en ny databas över bilderna som analyseras och får sökord efter vad bilden innehåller.

Det låter inte helt vettigt att ha en viktig arbetsmaskin som samtidig experimentmaskin som ska ominstalleras hela tiden.

Nja, det är ju min ensak. Jag har mina skäl.

Men det är inte spotlight som tuggar. Utan bilder appen jobbar och man kan se hur den tröskar igenom alla bilder igen. Den visar hur många den har att gå igenom när den gör det. Ungefär på samma sätt som när man tar ner hela biblioteket på en ny dator. För övrigt fungerar det utmärkt att använda hela den ca 800GB stora biblioteksfilen som en icke systembibliotek. Det går direkt utan någon indexering. Det är först när jag kopplar på den som systembibbla som det görs en check mot alla objekt som finns i molnet.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2021-11-07 19:00

Den går igenom alla bilder och analyserar vad den ser. Ser den en cykel på bilden så lägger den in det i Spotlightdatabasen, detta görs även om du är duktig och sätter dina egna taggar på bilderna. Och har du dessutom samma bilder i iCloud så måste den givetvis gå igenom och jämför vilka bilder du har och om det finns nya i iCloud eller i din egen backup.

Men sånt får man stå ut med om man ska krångla till det med ensaker som inte Apple tänkt sig.

1
Bevaka tråden