Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går inte att skapa avbild på en extern disk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-12-14 08:29

Hej, jag har formatterat en extern hårddisk för min MacBook. Den är på 2 TB. Jag försöker att skapa en avbild av min interna HD, som är på 512 GB, men jag får felmeddelande hela tiden.

Någon därute som kan hjälpa mig?

Peter

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-12-14 11:54

Din interna HD är formaterad som APFS, med en volym för systemet och en för användardata. Apples nya format ökar säkerheten men också komplexiteten. Man kan inte skapa en avbild av en APFS-volym, det står uttryckligt på Apples supportsida: Obs! Du kan inte skapa avbilder av enskilda APFS-volymer. Du kan inte skapa avbilder av APFS-behållare på Mac-datorer med Apple Silicon eller en Apple T2-säkerhetskrets.

I detta fall tror jag du bör backa ett steg och beskriva vad ditt övergripande syfte med att skapa skivavbilden är. Också exakt vilken macbook och version av macos du har.

Med APFS kan vi inte riktigt tänka som förr. Det är t.ex inte längre praktiskt (och knappt möjligt) att skapa en bootbar kopia av hela systemet. Läs mer här. Om ditt syfte är backup skulle jag rekommendera att du formaterar den externa disken som APFS och kör TimeMachine mot den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-12-14 14:41

Hej & tack för bra feedback!

Jag vill uppgradera mitt MacOS på min MacBook Pro (se bilaga).
Då fick jag rådet att först skapa en avbild av den interna hårddisken för att sedan göra uppgraderingen.

Om det skulle gå snett skulle detta vara bästa sättet att få tillbaka min dator i skicket innan uppgraderingen.

Men det kanske inte är fallet längre?

Peter

Ursprungligen av IngoX:

Din interna HD är formaterad som APFS, med en volym för systemet och en för användardata. Apples nya format ökar säkerheten men också komplexiteten. Man kan inte skapa en avbild av en APFS-volym, det står uttryckligt på Apples supportsida: Obs! Du kan inte skapa avbilder av enskilda APFS-volymer. Du kan inte skapa avbilder av APFS-behållare på Mac-datorer med Apple Silicon eller en Apple T2-säkerhetskrets.

I detta fall tror jag du bör backa ett steg och beskriva vad ditt övergripande syfte med att skapa skivavbilden är. Också exakt vilken macbook och version av macos du har.

Med APFS kan vi inte riktigt tänka som förr. Det är t.ex inte längre praktiskt (och knappt möjligt) att skapa en bootbar kopia av hela systemet. Läs mer här. Om ditt syfte är backup skulle jag rekommendera att du formaterar den externa disken som APFS och kör TimeMachine mot den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-12-14 15:58

I dagsläget skulle jag säga att TimeMachine till en direktansluten extern hårddisk är den säkraste heltäckande backupen. APFS har varit under utveckling de senaste åren och Apple har inte släppt all dokumentation än. Skivverktyg har begränsningar i vissa versioner av macOS och även om till exempel Carbon Copy Cloner och andra tredjepartsutvecklare hittar sätt att göra bootbara skivavbilder av APFS är det inget du behöver för denna backup inför uppdatering.

Observera att TimeMachine i macOS 10.15 Catalina fortfarande kräver en extern hårddisk formaterad i Mac OS Extended (journalförd). Men från macOS 11 Big Sur rekommenderas TimeMachine till APFS-formaterad HD. (jämför supportsidor för macOS 10.15 och nuvarande macOS 12)

Som en extra säkerhet kan du ju ta en extra kopia (dra och släpp) av din användarmapp till en annan extern hårddisk eller nätverksdisk lokalt eller på molnet. Om allt skulle gå fel vid uppdateringen av macOS och du måste installera om ett nytt rent system använder du TimeMachine-backupen med Återställningsassistent. Och har dessutom en extra kopia av alla dina viktiga dokument. Småningom när du ser att allt är stabilt kan du formatera om den externa TimeMachine-HD:n till APFS som Monterey kommer trivas bättre med i längden.

1
Bevaka tråden