- anon1894
- Medlem ●
Apple har under de senaste åren släppt musikspelaren iPod i ett flertal olika utföranden. Vilken modell äger du?
Vad kännetecknar de olika generationerna?
G1: Mekaniskt scrollhjul och mekaniska knappar.
G2: Mekaniska knappar. Beröringskänsligt scrollningshjul.
G3: Beröringskänsligt scrollhjul och beröringskänsliga knappar.
Jag hade fullkomligt kommit av mig under långa perioder att lyssna på musik (jag har knappt 1000 vinylskivor och nästan 800 CD).
När jag köpte min iMac 800 mhz och upptäckte iTunes, och ägnade några veckor att lägga in de första tusentals låtarna av mina nu 5300 så började mitt musikintresse vakna upp igen. Efter att ha köpt en iPod G2 20 gb (främst för att lyssna på när jag jobbade) så var revolutionen total!
Jag har sen dess lyssnat mer eller mindre konstant på musik och en snabb koll i iTunes ger att jag lyssnar igenom 100-150 låtar per dag, nästan enbart med "random" över hela samlingen.
Jag brukar inte vara så totalt okritisk mot Apple som jag tycker många är... men iTunes och iPod tycker jag var extremt lyckade produkter! (iPoden är möjligen lite dyr men värd pengarna!)
Undrar hur stor del av iPodköparna som kör PC?
Jag hade turen att få köpa iPod 5 GB för endast 1700 kr när Umdac sålde ut dom, vilket kändes som ett kap. Men jag är sugen på att få lite mera utrymme, dock har jag inte råd med en ny just nu.
Å andra sidan kan jag gärna vänta en generation till, Apple verkar ju beslutsamma att förbättra iPoden för varje generation. Jag tycker det är synd att dom offrat batteritid för att få en mindre iPod. Hoppas de bättrar på batteritiden på kommande modeller.
Jag instämmer fullkomligt i det du säger om batteritiden. Det gjorde att jag valde att behålla min Gen 2 iPod istället för att köpa en ny Gen 3 på 40 gb.
Skillnaden borde märkas ännu mer när man som jag gör ibland använder en iTrip till den. De vanliga 10-11 timmarna sjunker drastiskt och jag tar för givet att speltiden blir ännu mindre med ett mindre batteri.
Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag tycker det är synd att dom offrat batteritid för att få en mindre iPod. Hoppas de bättrar på batteritiden på kommande modeller.
Skrevs ursprungligen av Björnström
Undrar hur stor del av iPodköparna som kör PC?
Har inte Apple sagt 50% nångång? Var nog ett tag sen jag hörde den siffran, men ger ju ett hum iaf.
Edit: Detta var såklart på den tiden när det fanns en speciell winPod.
Bytte nyligen upp mig från en 5GB till en 40GB. Värt varenda krona. Dock är det lite tråkigt att man inte får med en extra iPod/Dock -> Firewire-kabel eller en iPod/Dock -> Firewire-adapter.
Fick köpa till en adapter för 250:- vilket känns lite tråkigt när man redan betalt över 5000:-.
Skrevs ursprungligen av hugin
Skönt att vissa kan ta det med en klackspark iaf.
Det är enda sättet annars skulle man nog gräva ner sig. Öronläkaren sa just det att de som får störst bekymmer med tinnitus är inte nödvändigtvis de som har högst pip i örat.
Folk gnäller på mig för att jag köpte en beggad iBook istället för en ny iPod…
jag köpte en iBook 800/G3 för cirka 6 månader sedan...40 gb hårddisk/Airport...för att tillfredställa mina mobila behov av arbeta med dator, titta på film och musik. betalade 8500 ex. moms! jag är fantastiskt nöjd med detta köp!
Men, det är klart att jag skulle vilja ha en iPod...och det blir nog det snart...väntar dock tills nästa uppdatering då mellanversionen säkert får 30 GB.
En undran bara...jag har cirka 35 GB MP3/AAC i min iTunes. Kan man synka delar av iTunes med iPoden. Säg att man har en 20 GB iPod och bara vill ha 10 GB Mp3 av sina 35 GB mp3 i iPoden...och 10 GB för att ha "files to go" på resten!?
Skrevs ursprungligen av el gringo
En undran bara...jag har cirka 35 GB MP3/AAC i min iTunes. Kan man synka delar av iTunes med iPoden. Säg att man har en 20 GB iPod och bara vill ha 10 GB Mp3 av sina 35 GB mp3 i iPoden...och 10 GB för att ha "files to go" på resten!?
Om du har mer på hårddisken än vad som ryms på din iPod så säger iTunes till att du inte längre kan ha synkningen påslagen och du får manuellt uppdatera din iPod istället.
Skrevs ursprungligen av Tobbe Hj
Har själv en 10GB av G1. Sonen fick en 20GB G2 (pc) till sin 19-årsdag. På tisdag fyller första dottern 19 år - gissa vad hon ska få?
Jag tror hon skall få din iPod så du kan skaffa en ny.
Varför kan man endast kryssa för en modell i "omröstningen"?
Har en 3G 20GB. Är nöjd med den överlag, sjukt snygg liten musikmaskin. Gillar att den fungerar som extern hårddisk också. Stör mig dock på den dåliga batteritiden. Med min Walkman från 1999 fick jag 65h batteritid, detta med ett vanligt AA + ett smalt 4 centimeter långt batteri. Bara med det interna (och ytterst lilla) batteri fick jag 15h. Detta med en maskin som har delar i ständig rörelse. Nu fyra år senare med min iPod år jag max ut 7h, det är helt enkelt riktigt dåligt, även om man tänker på att iPod är hårddiskbaserad.
Har ingen iPod, men samma dag som batteritiden kravlar upp över 10 timmar så slår jag till.