Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kärlek! 10.3 server rockar hårt!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tack Apple för 10.3 Server.

Jag kommer aldrig någonsin frivilligt installera 10.2/10.1 server igen.

Jag lekt och testat med 10.3 server sedan releasen nu. Jag la snabbt in händer på vår kopia.
Efter installtion har jag nu satt upp servern som DNS, DHCP, AFP, Open Directory, FTP - server.
Och mardrömmen från 10.2 server, Nät hemmamappar.
Det var verkligen hur lätt som helst att sätta upp efter jag delar ut alla uppgifter via DHCPn. Kärlek!

Allt leker i harmoni. Det är för mig väldigt lätt att ställa in och administrera allt.
Server Admin är bara bäst.

Nu ska jag med tillförsikt lära mig Computer Accounts så jag kan låta de bärbara få ha sina hemmamappar på servern.

Köp 10.3 server den är värd varenda jävla krona.

Senast redigerat 2003-11-07 12:05

Det låter verkligen jättebra!

Hur är möjligheterna att admina via textfiler/terminal?

Ciryon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-07 12:03

Drägglar!!! Vill ha...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Hur är möjligheterna att admina via textfiler/terminal?

Det går att administrera den via Terminalen. Mycket bättre än tidigare.
Mycket finns med via kommandot "serversetup".

Än så länge är det bara inställningar för DHCP som jag inte hittat via serversetup.

Men jag är så kär i ServerAdmin så jag använder det helst av allt.
Lite Terminal hackade har det blivit också, som att ändra IP nummer på servern, ändra DNS server o.s.v. det fungerar perfekt med terminalen.

Det finns till och med en egen del i manualen som heter "Command-line".

Har redan beställt, väntar in en lämplig tidpunkt för byte på våra skolservrar…får bli efter nyår någongång. Vet du om det går att ställa statisk DHCP styrt av Mac adresss?

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-11-08 20:57

Önskar att det fanns en uppdatering att köpa. Vill inte köpa en helt ny licens, för dyrt.
Har man köpt den riktigt usla 10.1 och sen den "bara" usla 10.2 så borde man får 10.3 starkt rabbaterad för att minska risken för total hjärnröta.
Uselt att det inte finns uppgradering Apple

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-11-08 21:13

Fast nu kostar den bara hälften av vad 10.2 kostade så lite bättre är det. Får verkligen hoppas att detta är bättre. Det _ser_ ju bättre ut, men jag är skeptisk tills jag sett det i produktion...

Har du uppdaterat från 10.2 server? I så fall är jag nyfiken på hur smidigt övergången gick.

Christer N-L :: Nej inte vad jag har hittat. Något jag hade önskat däremot.

ohenning :: Nej, det har jag inte. Så det kan jag inte uttala mig om.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-09 12:01

Creops: Hitta något fel i OSX 10.2 eller 10.3 som inte fungerar i "din" verksamhet. Klaga, så brukar Apple kunna göra delar.

Vi gick över till 10.2 Jaguar men satt kvar med 10.1 Server... Inte bra. Fick en jävla massa strul. "Ni kan ju få uppgradera till 10.2 server till rabbaterat pris" sa Apple.

Ha!

Hur som helst... Jag håller med om att Apple "non-upgrade" policy suger. Vi köpte 10.2 och 10.3 till jobbet. Borde f-n få lite rabbat asså... 10.2 Servern blev en spec-deal, 10.3:an blir fullpris... ARGH.

Mattias: Har du testat mail-servern i OSX 10.3? Hur fungerar den tycker du? Pålitlig? Går det att på något sätt ställa in "server regler", ex. att när användare ANDERS för brev så skickar servern ut ett automatsvar (el. dyl).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Mattias: Har du testat mail-servern i OSX 10.3? Hur fungerar den tycker du? Pålitlig? Går det att på något sätt ställa in "server regler", ex. att när användare ANDERS för brev så skickar servern ut ett automatsvar (el. dyl). [/B]

Nej, den har jag inte testat alls än så länge. Vet heller inte vilken funktionallitet Squarriel (felstavning jag vet, samt den webbmail som ingår) innehåller ang detta.

Låter bra, har nu beställt 10.3 till vårt Webhotell! Skall bli roligt!

Appropå Squirrelmail (webbmail baserad på Apples mailserver i OS X Server), det roliga är att den ligger installerad och klar att köra i 10.2 Server, men det finns inga instruktioner någonstans om hur man får igång den! Inte på Apple Support och inte på Squirrelmails webbsida heller.

http://www.squirrelmail.org/

/Ola

Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Låter bra, har nu beställt 10.3 till vårt Webhotell! Skall bli roligt!

Appropå Squirrelmail (webbmail baserad på Apples mailserver i OS X Server), det roliga är att den ligger installerad och klar att köra i 10.2 Server, men det finns inga instruktioner någonstans om hur man får igång den! Inte på Apple Support och inte på Squirrelmails webbsida heller.

http://www.squirrelmail.org/

/Ola

Vill minnas att det står i manualen. Man får pilla lite i httpd.conf, eller om det var httpd_macosxserver.conf. Ett tag sedan jag kollade igenom den så jag har glömt exakt var man hittade det.

1
Bevaka tråden