Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ADSL till trådlöst utan dhcp-router?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla.

Jag har fått Bredbandsbolaget (via telefon) och där får man ju 5 ip-adresser tilldelat sig. I adsl-modemet finns det 3 st portar (egentligen 4, men en används till ip-telefoni), och det funkar bra att surfa med en sladd.

Nu är det ju så att jag har en iBook med airport, och vill ju surfa trådlöst. Det finns ju alternativet att använda en router, tex DI-614+. Men jag skulle vilja ha något som bara sitter i en av adsl-modemets portar och skickar ut en trådlös signal så datorn får det ip-nummer som man fått från bredbansbolaget och inte ett 192.168.x.x-nummer.

ADSL-modem
Port 1. -> ip-telefoni (ajabaja )
Port 2. -> trådlöst -> iBook (ej dhcp)
Port 3. -> tex. server (ej dhcp)
osv.

Om någon förstår vad jag menar och har en lösning blir jag glad.

(Jag har idag en DI-614+, men vill alltså inte använda dhcp. Kan jag använda den ändå går det givetvis bra.)

/Thomas

Du kan ju släppa vidare port 3 till en namngiven dator / din server. Jag anar att det är det du egentligen vill...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-09 10:24

Du behöver en brygga. Förslagsvis Apples airportbasstation som klarar av att brygga från trådbunden (TP) ethernet till trådlös.

Inga problem, köp en NETGEAR ME102GE WIRELESS ACCESS POINT
855.- + moms på Dustin.

Tackar..

Jag gissade att det var något sånt som behövdes, får ta och leta reda på något att köpa då.

/Thomas

1
Bevaka tråden