Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny switcher.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej ....så här lite försiktigt....;)

Jag är en inbiten Pc användare......varit med sedan vic 64........stön stonk....iallafall .. sitter idag på ett kontors landskap som jag byggt med 7 st pc´s med en linux server i botten....red hat......stön stonk... jag sitter och drägglar på en G5 med flat 23 tums skärm.....och panther som os....stön stonk.....tittar på min 2.2 athlon - med M$ windblows 2k ......stön stonk......

Iallafall - till saken ....

Har funderat på att byta .. kör inga games - MS office och en massa lull lull på burken.. .har funderat på detta med Panther och OSx .. om jag förstått det rätt - BSD i botten och ett snyggt interface.....

Jag behöver :
Office
Messengers - yahoo - Icq
Email software - kör eudora
Mirc
Något som kan synka min p800 (p900 kommer)
SSH - Putty klon
Apache
php
Mysql
Notepad för mina enorma anteckningar
Min Fax/scanner - HP psc 950

någon som kan med säkerhet säga att detta funkar på mac - allt... och framförallt - why should i change ?

Mvh
Patrik

Citat:

Skrevs ursprungligen av mybizniz
BSD i botten och ett snyggt interface.....

Helt rätt

Citat:

Jag behöver :
Office
Messengers - yahoo - Icq
Mirc
SSH - Putty klon
Apache
php
Mysql

Office finns, yahoo och icq finns, flertalet varianter - även program som klarar bägge. Eudora finns. Mirc finns inte, men många andra IRC program. iSync funkar perfekt för att synka med telefoner/handdatorer. SSH finns givetvis med från början. Apache ingår också. För att få igång php får man ta bort några kommentarer i httpd.conf, Mysql funkar fint. Textedit är en fullgod ersättare till notepad. Den här sidan säger att drivrutiner till panther är på gång för din skrivare

Citat:

någon som kan med säkerhet säga att detta funkar på mac - allt... och framförallt - why should i change ?

Mvh
Patrik

Varför du ska byta... ? För att du är trött på Wintel med alla virus, spyware, hårdvaruproblem - eller för att citera dig själv: BSD i botten och ett snyggt interface..... Och för att du egentligen redan har insett att en mac kanske inte är så dumt ändå...

Välkommen i gänget (på förhand)

/Anders

• Oregistrerad
  • 2003-11-08 22:36
Citat:

Jag behöver :
Office
Messengers - yahoo - Icq
Mirc
SSH - Putty klon
Apache
php
Mysql

Jag, som switchade i våras, listar det jag vet fungerar, så får de gamla rävarna fylla på sedan:

Office
Email software - kör eudora: bra klient ingår, Eudora finns också
SSH - Putty klon: ingår (även server)
Apache: ingår
php
Mysql
Notepad: många editors ingår, BBEdit är en trevlig kommersiell editor

Citat:

.. och framförallt - why should i change ?

Du kommer att älska OS X! Go for it!

Edit: kursivering

- why should i change ?

Med all uppriktighet o ärlighet från min sida säger jag BYT du kommer inte ångra dig.

Välkommen på förhand säger jag med:)

/nic

• Oregistrerad
  • 2003-11-08 22:53
Citat:

BSD i botten och ett snyggt interface.....

BSD (det är f.ö. en MACH mikrokärna "allra längst ned") var avgörande för mitt beslut att switcha. Istället för en soppa av Win98, Win2K, Linux och OpenBSD, kan jag nu göra allt jag vill med ett OS. Förutom all programvara med öppen källkod som finns inom BSD-världen, kan man enkelt installera program från GNU-lägret.

http://fink.sourceforge.net/

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-09 01:45

Det verkar som om du inte använder något "av MS skapat för MS endast"-program, typ Access eller Visio. Så passa på innan du fastnar i träsket. En G5 med X kommer göra dig till en lyckligare snubbe...
Välkommen säger också jag...

• Avstängd
  • 2003-11-09 02:31

enda man behöver är ssh och irssi

fink är btw underbart

hmm en hel del snabba inlägg - trevliga med...;) inte som i linux world - RTFM innan man ens hunnit säga hej....

mmmm...en fråga jag inte får kläm på - apples mhz variant -1.4 ghz eller what ever... är inte det lite -- med tanke på att jag kan få 3 ghz idag med pentium....eller e jag helt oförstådd inom den biten ( läs - har inte orkat leta material),,,,,,,

satt o kolla igenom mina penga börs... det lutar åt en g5 åt mig - dual med mycket minne och bra grafik kort - kanske till och med 2x 23 tums wide screen skärma . de e ju så jäxxxla snygga.....

frugan tillika min chef - vill ha en "boll med snygg skärm" - eftersom hon sitter på en trist grå compaq idag....hehehe

säger ju allt

• Medlem
  • Lund
  • 2003-11-10 20:43
Citat:

satt o kolla igenom mina penga börs... det lutar åt en g5 åt mig - dual med mycket minne och bra grafik kort - kanske till och med 2x 23 tums wide screen skärma .

schysst pengabörs du har...

• Oregistrerad
  • 2003-11-10 20:49
Citat:

mmmm...en fråga jag inte får kläm på - apples mhz variant -1.4 ghz eller what ever... är inte det lite -- med tanke på att jag kan få 3 ghz idag med pentium....eller e jag helt oförstådd inom den biten ( läs - har inte orkat leta material),,,,,,,

Du kan ju fråga chefen om det är hur fort det går eller hur mycket som händer per cykel som är det viktiga...

• Medlem
  • London
  • 2003-11-11 06:35
Citat:

hmm en hel del snabba inlägg - trevliga med...;) inte som i linux world - RTFM innan man ens hunnit säga hej....

Ja, macanvändare är generellt sett väldigt trevliga och hjälpsamma har jag märkt...

Citat:

Kolla in den här sidan hos Apple. Tänk Intel-AMD, det finns en anledning varför AMD inte redovisar MHz längre utan istället kallar sina processorer 2800+ och liknande. Det beror helt enkelt på att deras processorer gör mer per klockcykel. Samma sak gäller processorn som sitter i en Mac.

Sätt dig istället och pröva en mac och kolla hur responsiv den är. Testa tex att öppna en film i Media Player i Windows, dra sedan runt fönstret och se hur fint bilden hoppar runt. Gör sedan samma sak på en mac med Quicktime och se om du kan märka någon skillnad...

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-11-11 07:46

@mybizniz: Du pratar om en eventuell dual G5. Liten fundering, vad skall du arbeta med? Film-redigering? Nu verkar det ju som pengar inte är något hinder för dig (:-)) men frågan om du behöver en sådan maffig burk? (Själv skulle jag ju dock inte banga...)

• Medlem
  • Österåker
  • 2003-11-11 07:49

Angående SSH: det som följer med från start i Mac OS X är kommandoradsbaserade OpenSSH men det finns fria, grafiska verktyg för både skapande/hanterande av nycklar samt skapande/hanterande av tunnlar. Dessa grafiska program använder sig av den inbyggda OpenSSH.

1
Bevaka tråden