Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pc hd i Mac

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-09 01:10

Jag har kommit över en pc hd på 160 gb och skulle gärna vilja sätta in den i min g4 e det möjligt? är det nått speciellt man måste göra?

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2003-11-09 02:13

Formatera, tuta och kör

Det finns inga mac och pc hd:ar. Det som finnes är IDE och SCSI hd:ar. SCSI kräver ett SCSI-kort om det inte redan finns i burken. Och är framförallt ämnade åt servrar och musik/video produktion...

Kort sagt så funkar det (IDE), i alla fall upp till ATA133. Hur det är med dom senaste S-ATA hd:arna (vet att dom funkar i G5:an) ska jag låta vara osagt. Det får någon annan svara på.

• Avstängd
  • 2003-11-09 02:30

Klart att S-ATA funkar, annars får dom inte kalla det S-ATA. En standard är en standard och måste följas. Annars har man inte rätt att kalla det för det standardiserade namnet. S-ATA ska också bara vara att tuta och köra

• Oregistrerad
  • 2003-11-09 03:13

oki. jag tutar och kör nu

tack!!

Om jag skulle plocka in hd:n från min polares PC i min Mac, kan jag läsa filer som ligger där då?

Det sades i en tråd som var aktuell nyligen att OS X klarar att läsa externa PC-formatterade hårddiskar. Samma sak borde väl fungera med interna hårddiskar?

Nu lider min kompis av akut platsbrist på sin dator, och har ett antal filer som är för stora för att bränna ner på CD, så vi funderade över om han möjligen kan låna lite av mitt svindlande stora utrymme för att lagra hans prylar tills han köpt ny dator.

Finns det risk att min dator saboterar hans hd om vi testar? Vill absolut inte ta några risker med det!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-09 06:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Om jag skulle plocka in hd:n från min polares PC i min Mac, kan jag läsa filer som ligger där då?

Det sades i en tråd som var aktuell nyligen att OS X klarar att läsa externa PC-formatterade hårddiskar. Samma sak borde väl fungera med interna hårddiskar?

Nu lider min kompis av akut platsbrist på sin dator, och har ett antal filer som är för stora för att bränna ner på CD, så vi funderade över om han möjligen kan låna lite av mitt svindlande stora utrymme för att lagra hans prylar tills han köpt ny dator.

Finns det risk att min dator saboterar hans hd om vi testar? Vill absolut inte ta några risker med det!

Varför inte helt enkelt använda fildelning?

Citat:

Jajamensan. Jag har en gammal HD som en kompis lämnade efter sej när han bytte disk. Jag försökte stoppa den i en annan PC som andradisk (med rätt bygling för att ha den som IDE-slav). Tokkört. Skrotet startade inte ens förrän jag tog bort den igen. Sen stoppade jag den i G4'an. Häpp! Där var den, frisk och sund! Inga problem!

Så min erfarenhet är att PC-diskar, även PC-formatterade, funkar bättre i en Mac!

Citat:

Javisst, åtminstone så länge du med "pc-formaterad" menar formaterad med FAT32. Andra filsystem (t.ex. ntfs) fungerar inte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Varför inte helt enkelt använda fildelning?

Fildelning har vi försökt pilla lite med, men nu är det ju så att han kör en PC, dessutom med win 98, och förmodligen lite knas med drivrutinerna till nätverkskortet som grädde på moset. Vi får det inte att funka, men om vi lyckades med det skulle det ju vara ett ännu trevligare alternativ.

Tack för alla svar!

Citat:

Fildelning har vi försökt pilla lite med, men nu är det ju så att han kör en PC, dessutom med win 98, och förmodligen lite knas med drivrutinerna till nätverkskortet som grädde på moset. Vi får det inte att funka, men om vi lyckades med det skulle det ju vara ett ännu trevligare alternativ.

Tack för alla svar!

Har ni provat med att sätta upp en FTP på din burk och låta han uploada till dig? Det förutsätter ju fungerande nätverkskortsdrivrutiner, men då slipper ni alla alla fall någon omfattande konfigurering av nätverket för att få 98 att leka med OS X.

Jag funderade lite över FTP, men eftersom jag inte är hemma på det har vi inte testat. Om det är det enklaste alternativet ska jag nog ta en titt på det, för om det blir fler filer framöver så är det ju smidigare än att behöva flytta på hd:n varje gång. Problemet han har med drivisarna är inte av det slaget att nätverkskortet inte fungerar alls, men det verkar ställa till problem lite då och då. Men å andra sidan kanske det är så en PC är tänkt att fungera.;)

Panther KAN läsa Windows formaterade hårddiskar (NTFS) -- dock inte skriva! Visst är det sjukt? Vad jag förstår så kör Apple med ett par Linux-drivisar som några haxxat fram. Dom har försökt i en längre tid få skrivfunktionalitet, men det inget som funkat tillräckligt bra.

Gör det någon som helst skillnad om man
stoppar in en PC formatterad HD i en firewirelåda och kopplar mot macen? Kommer man att kunna läsa/skriva då?

Ingen skillnad kan jag nog med stor säkerhet säga.

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-10 08:54

Själv testade jag motsvarigheten igår. En HFS+ formaterad hårddisk i en gammal PC-häck med Win98. Med MacDrive 5.0 installerat fungerade det ju aldeles utmärkt. Däremot lyckades jag aldrig få PCn att formatera hårddisken till PC-format hur jag än försökte (starta från startdiskett, formatera i DOS, formatera i Win98, formatera med 3:e parts program osv.). Ingenting hjälpte.

Så vi tryckte in den i macen igen. Formaterade den till "MS-DOS format", och sen funkade allt som det skulle i PCn.

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-11-10 09:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kakazooka
Gör det någon som helst skillnad om man
stoppar in en PC formatterad HD i en firewirelåda och kopplar mot macen? Kommer man att kunna läsa/skriva då?

Frågan är fortfarande om den är FAT32 eller NTFS.
FAT32 går bra att läsa med tex 10.2, men med reduserad hastighet(:confused: ) men så är det.
NTFS går bara att läsa på 10.3 men inte skriva (har inte testat bara läst).
Men Win98 är till 99% formaterat i FAT32 så flytta din disk du.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-10 09:18

Testa att installera Serv-U på PC:n. Mycket bra och enkel FTP-server. Eller Rumpus, som är precis lika bra, på Macen. Testversioner finns. Bästa och enklaste lösningen tror jag.

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-11-10 09:25

Mondo: Jag som var så glad att jag precis hade passerat 255 inlägg och så kommer du här och slår till med dina 5826st!!!
Hur tror du det ser ut för min trovärdighet (som för övrigt inte finns) ?! Va? Va!!
Du är en sjuk människa! Sjuk, sjuk, sjuk!!

• Avstängd
  • 2003-11-11 15:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops Men Win98 är till 99% formaterat i FAT32 så flytta din disk du. [/B]

Inte om man har en liten hårddisk som inte stödjer FAT32

Förlåt mig, jag var bara tvungen.

• Medlem
  • Gävle
  • 2003-11-11 15:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av iGnu
Inte om man har en liten hårddisk som inte stödjer FAT32

Förlåt mig, jag var bara tvungen.

Asch då, där fick du mej.
Men jag tvivlar på att det är någon ide att använda en disk som bara kan ha FAT16. Den kan inte vara stor.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Testa att installera Serv-U på PC:n. Mycket bra och enkel FTP-server. Eller Rumpus, som är precis lika bra, på Macen. Testversioner finns. Bästa och enklaste lösningen tror jag.

Visserligen är ju min FTP rätt OT här, men jag slog på FTP-åtkomst under fildelning, och eftersom min kompis redan har ett användarkonto på datorn så var det bara att logga in med Explorer från hans dator och ange användarnamn och lösenord. Otroligt smidigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-13 01:42

jag har en pc hårddisk med XP installerat som jag inte använder, kan jag bara trycka in den i min sawtooth? eller måste jag formatera den från PCn först?

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-11-13 06:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops
[B]Frågan är fortfarande om den är FAT32 eller NTFS.
FAT32 går bra att läsa med tex 10.2, men med reduserad hastighet(:confused: ) men så är det.
/B]

Det är nog FAT32 som är så långsamt och inte 10.2 som det är fel på

1
Bevaka tråden