Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sidnumrering i Word?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett dokument som består av x antal sidor. Jag behöver ha de första 4 sidorna onumrerade och på sidan fem skall sidnumreringen börja med sid 1. Har provat med allt och testat allt och letat överallt. Hur tusan gör man? Går det? Vill inte behöva dela på dokumentet. Någon som vet?

Gör TVÅ dokument.

/Ola

Det var det jag helst ville slippa, men kanske är tvungen till. Dåligt om det inte finns en sådan funktion.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2002-08-26 15:13

Hjälpfunktionen: Sökte på "Pagenumber":

Citat:

quote:
Start page numbering with 1 after the first page
1. If you haven´t done so already, insert a section break where you want to start page numbering.
How?
2. Click in the section in which you want to start page numbering.
3. On the View menu, click Header and Footer.
4. If you want to position the page numbers at the bottom of the page, click Switch Between Header and Footer on the Header and Footer toolbar.
5. On the Header and Footer toolbar, click Same as Previous .
6. On the Insert menu, click Page Numbers.
7. Click Format.
8. In the Start at box, enter 1.

Du måste på den sista försättssidan göra en avsnittsbrytning istället för sidbrytning.

Sedan kan du infoga sidnummer i sidfoten på det kommande avsnittet. Alltså där du ska ha numreringen.

Tror jag kommer ihåg rätt nu, jag hade samma problem men jag har löst det men det var ett tag sedan.

Prova och funkar det inte ska jag kolla närmare.

Jag har provat med avsnittsbrytning det är bara det att dokumentet består ju då av två sektioner som numreras 1 - , till nästa avsnitt som numreras 1 - .

Jag ger upp och delar upp dokumentet i alla fall. men skulle ju väldigt gärna vilja veta ändå. Skall sitta lite i kväll och pilla och se.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: spacemanspiff:
Hjälpfunktionen: Sökte på "Pagenumber":

Citat:

quote:
Start page numbering with 1 after the first page
1. If you haven´t done so already, insert a section break where you want to start page numbering.
How?
2. Click in the section in which you want to start page numbering.
3. On the View menu, click Header and Footer.
4. If you want to position the page numbers at the bottom of the page, click Switch Between Header and Footer on the Header and Footer toolbar.
5. On the Header and Footer toolbar, click Same as Previous .
6. On the Insert menu, click Page Numbers.
7. Click Format.
8. In the Start at box, enter 1.

Som ovan, det blir två eller fler avsnitt som numreras. Man blir inte av med sidnumreringen i första avsnittet.

Man måste bryta länken mellan sidfoten på de två avsnitten. Markera sidfoten och klicka på "Same as previous" eller vad det nu kan heta om du har svensk version.

Sedan ska man kunna radera numret i det första avsnittet. Man måste markera siffran så att en ram visas runt den och radera hela ramen.

(Edit: Mycket stavfel blev det)

[ 27 Augusti 2002, 23:19: Meddelandet ändrat av: Johan Arvidsson ]

1
Bevaka tråden