Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft släpper sin källkod!!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Microsoft lättar på hemlighetsmakeriet kring sin källkod. Med mottot att göra livet säkrare för alla låter de utvalda myndigheter och organisationer över hela världen få tillgång till källkoden till sin programvara och operativsystem.

Enligt Microsoft själva.

http://www.microsoft.com/presspass/features/2003/Jan03/01-14gspmundie.asp

[ 15 Januari 2003, 19:10: Meddelandet ändrat av: Hunter78 ]

• Medlem
  • 2003-01-15 19:18

De borde åka in i fängelse direkt!
De har ju släppt ett virus. Det är straffbart!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-15 19:24

Frågan jag ställer mig är:

Vad kostar det?

Citat:

quote:Frågan jag ställer mig är: Vad kostar det?

Du måste sälja din själ, antagligen.

En annan fråga: vem vill ha skiten, även om det skulle råka vara gratis? Den som vill ha Windows eller PC-program startar väl bara upp sin P2P-klient och tankar ner.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-15 19:43

Fråga nummer två:

Vad ska man med Windows till?

För servrar finns ju FreeBSD eller Linux och för skrivbordsprogram har vi ju Macen.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2003-01-15 20:04
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias A:

Citat:

Det är väl det Windows-användare har gjort i alla tider...

:rolleyes:

Det kan vara för att 90 % av världen låter sig inte luras av Apple!
Eller så vill man inte släng bort 25 eller 35 tusen kronor på något som kanske inte är mer värt än 15 000. Men vissa Mac fantaster säger att 90 % världen har blivit lurade av Microsoft! Knappast troligt!

Men visst kan program som Apple kanske vara lite svåra att säga nej till eller !

Apple är som Jahovas vittnen som tränger på en med sitt budskap som kanske funkar för vissa men knappast för alla.!
Sen kommer en stor fråga Varför betala för programmen när man kan få dom gratis från nätet. Plus att alla Har ju Pc och inte Mac.

Och skulle man hata Microsoft så finns Linux som är gratis och få en mycket bättre maskin samt mycket biligare!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-15 20:09

Observera att Microsfot inte släpper sin källkod fri. Vissa företag och organisationer kan få glutta lite på delar av den, men det är inte samma sak som at den är fri och öppen. Det handlar fortfarande om sluten kod, inte öppen källkod.

Som Mondo säger så får de titta på utvalda bitar av källkoden. Det är m.a.o praktiskt taget helt meningslöst. De får säkert skriva på en NDA också.
Du kan inte ändra eller kompilera den själv som på linux.

Detta kan vara första steget mot rätt riktning mot öppen källkod som Microsoft tar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-15 20:22

Microsoft försöker med nötning hamra in ett nytt påhittat begrepp: "shared source". Newspeak. Som i "1984" ungefär.

Det innebär att vissa utvalda organisationer och företag får titta på delar av koden och komma med synpunkter, men koden är fortfarande absolut sluten och otillgänglig för användarna. Microsoft äger koden och dikterar villkoren. På vilket sätt skulle det gynna någon annan part än Microsoft?

Microsoft är oroliga nu. De vet att de riskerar att tappa sitt skamgrepp om marknaden. Man får hoppas att majoriteten av kunderna ser igenom detta ovanligt billiga trick och byter till öppna och fria system så snart tiden är inne.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-15 20:27

Ironi? Provokation?

Citat:

quote: Det kan vara för att 90 % av världen låter sig inte luras av Apple!
Eller så vill man inte släng bort 25 eller 35 tusen kronor på något som kanske inte är mer värt än 15 000. Men vissa Mac fantaster säger att 90 % världen har blivit lurade av Microsoft! Knappast troligt!

Jag tror inte det handlar om lura.
Varför kör man en bensin- eller dieseldriven bil?
För att alternativen inte finns överallt eller motarbetas aktivt (eller passivt).

Citat:

quote: Apple är som Jahovas vittnen som tränger på en med sitt budskap som kanske funkar för vissa men knappast för alla.!
Sen kommer en stor fråga Varför betala för programmen när man kan få dom gratis från nätet. Plus att alla Har ju Pc och inte Mac.

Ingen har någonsin _krävt_ att du skall jobba med mac. De som har valt har ju många gånger gjort ett medvetet val. PC-användare är oftast just PC-användare pga lathet eller okunskap. Det är ungefär som med invadrarfientlighet. Det är lättare att ställa sig avig till det okända eller annorlunda.

Varför man ska betala för programen? Tja, det är så dumt så det knappt är värt att svara på. Om ingen betalade skulle det heller inte bli några program. Simpel matematik.

Citat:

quote: Och skulle man hata Microsoft så finns Linux som är gratis och få en mycket bättre maskin samt mycket biligare!

Bättre än vaddå? Än en windows-pc? Tja, det beror ju på vad man ska ha den till. Om programfloran till Windows var lika stor (liten) som till Linux så skulle MacOS vara världens mest använda OS.

Billigare? Hm, hur många PC-byggare säljer utan Windows? Inte många. De som gör det brukar knappt sänka priset iaf.

Att sätta ihop en dator av lösa delar och pirata Windows och sedan använda det som argument för PC är sannerligen en Äpple-Päron-jämförelse. Man _kan_ inte köpa en mac utan MacOS. Priset ligger liksom inbakat.
Kolla vad Windows och MacOS kostar som lösa produkter. MacOS X 10.2: 1475:-+moms, Windows XP Pro: 2795:-+moms enligt Dustin. Vilket ger mest för pengarna?

Om du bygger din dator själv är det det priset du ska betala för att få använda WinXP. Helt plötsligt så blir det inte så himla billigt att bygga sin egen Wintendo. Ordbehandling á la AppeWorks ingår ju inte om du bygger själv. Word 2002 kostar 3295:-+moms Works "bara" 1295:-+moms.

Att jämföra enbart hårdvara mot en lösning med hård- och mjukvara blir då fånig. Jag kan skaffa en Mac billigare än vad du kan bygga en PC. Jag stjäl den!

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-01-15 20:29

Vad gäller M$ så kallade "öppna källkod" så är det ju inte nytt för fem öre. Detta har funnits en längre tid. Redan S_W på sin tid försökte ju slå i oss att detta innebar att m$ hade "öppen kod". Ja, öppen såtillvida att man får se spagettikoden och möjligen hjälpa till att lösa buggarna åt M$, och dessutom betala för det! M$ gör ytterligare en bra affär och får det att se bra ut!

[ 15 Januari 2003, 20:29: Meddelandet ändrat av: bollman ]

• Medlem
  • 2003-01-15 20:43

>>hunter78

Jag har tre alternativ att välja mellan. PC, UNIX eller Mac.

Jag föredrar Mac sedan UNIX och PC ser jag som nödvändigt ont.
Ingen tvingar mig till något, men jag, liksom alla Mac-användare, har sinne för kreativitet till skillnad från inbitna PC-geeks som får hanskas med sina "förbjudna åtgärder".

Men var lugn. Din tid kanske kommer, då även du kommer att uppleva en högre nivå av kreativitet. :rolleyes:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Clas:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias A:

Citat:

Det är väl det Windows-användare har gjort i alla tider...

:rolleyes:

hahahahahaha.....

Det har väl alla MacUsers också gjort, men bara lite tvärtom, eller ?
Steve Jobs äger dig !!!

Med risk för att bli påhoppad så vill jag bara säga att för cirka 5800:- ink moms så får man ihop en rätt hyffsad PC med en AMD på 1,5Ghz, 512Mb minne, sammanlagt 120Gb hdd, GeForce2 kort med 64mb minne etc... Sedan tankar man ner OpenOffice från openoffice.org (görgratis, finns tyvärr inte för Mac än) och börjar jobba med word-dokument, excel-stuff. Vad XP kostar har jag ingen aning men det é la 2000 balobas extra. Så det blir billigare att köpa en PC jämfört att köpa en Mac, bara man vet var man skall köpa (i detta fall Oneshop.nu, bra priser på orginal-minnen bland annat). Men som sagt, vissa har gjort sitt val med att köpa Mac, det är bara att gratulera. I mitt fall så handlar det om att pengar inte finns för att inhandla en Äpple-dator med go prestanda... Och att det är PC man kan... Inte av lathet...
MEN, bara för att visa att jag inte är någon Mac-fientlig idiot (vad f-n gör jag här i sådant fall), har jag har tjötat med informatörerna på jobbet, som börjar tröttna på sina Win2k-burkar från Compaq och Dell, att ta ett snack med IT-chefen om att testa Mac. Vi får se vad som händer.

Det är inte så enkelt som att välja mellan äpplen och päron.
Det handlar om helt andra saker, i mångt och mycket vad man ska ha datorn till. Jag skulle inte klara mig med en PC och det däringa gratis-office-paketet så bra.
Jag har inga alternativ till Mac och jag vill heller inte ha det.
Att sitta och köra Linux eller BeOS utan att ha några vettiga applikationer är ju löjligt, jag har förstått att det finns vissa som nöjer sig med det.
- Som att sitta och rita fyrkanter i Finder, ungefär.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
Detta kan vara första steget mot rätt riktning mot öppen källkod som Microsoft tar.

Skulle knappast tro det... :rolleyes:

MS har länge motarbetat opensourcerörelsen på ett flertal mer eller mindre ogenomtänkta sätt. När det inte fungerade att skrämma kunderna genom att säga att opensource är kommunism försökte de att m.h.a. lobbying och kampanjbidragstillförsel att få igenom lagar mot öppen källkod, vilket också misslyckades. Senaste draget är begreppet "shared source", och MS strategi är nu att försöka intala IT-branschen att denna "delade källkod" på alla sätt är överlägsen öppen källkod. Skulle knappast tro att det går så bra för dem, men den som lever får väl se...

Dessutom tror jag inte heller att Microsoft skulle klara sig särskilt bra om de släppte sin källkod fri. Windows är ett rörigt och ineffektivt system som inte är särskilt likt något annat. Därför tror jag knappast att opensource-utvecklarna skulle använda koden som grund för några fria windowsbaserade operativsystem. Däremot skulle de förmodligen dissekera API:erna och använda valda delar för att kunna göra det möjligt att köra precis alla windowsprogram under Linux, BSD eller annat unixbaserat OS på x86-plattformen. Då är ju frågan vad folk hellre väljer; vem skulle köpa Windows för 2500:- om man kunde få ett unixbaserat och fullt ut windowskompatibelt OS helt gratis?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Observera att Microsfot inte släpper sin källkod fri. Vissa företag och organisationer kan få glutta lite på delar av den, men det är inte samma sak som at den är fri och öppen. Det handlar fortfarande om sluten kod, inte öppen källkod.

Microsofts källkod har varit tillgänglig för universitet och liknande (för användning i undervisningen) i flera år, så det här är knappast något nytt.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-16 07:08
Citat:

Apple är som Jahovas vittnen som tränger på en med sitt budskap som kanske funkar för vissa men knappast för alla.!

Apple tränger sig väll inte på med något budskap!Sedan när har vi blivit överösta med reklam och argument för Mac?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ariel:

Citat:

Apple tränger sig väll inte på med något budskap!Sedan när har vi blivit överösta med reklam och argument för Mac?

Precis! All Apple-reklam jag har sett har jag i princip letat mig fram till om man bortser från någon iMac-reklam i TV någon gång. Jag har dock tappat räkningen på hur många gånger jag har sett/hört reklam för Dell, bara det senaste dygnet...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-16 10:01

Glöm det där med att Microsoft ska släppa källkoden till Windows eller Office fritt. Det kommer aldrig att hända. Du kommer aldrig att få ändra i koden fritt eller distribuera programmen gratis. Office och Windows kommer alltid att vara sluten, låst, kommersiell, dyr källkod.

Om Apple, Sun eller något annat företag vill knäcka Microsoft måste de bryta banden mellan Office och Windows. Det är svårt, men så kommer det att bli förr eller senare. Windows och Office kommer helt enkelt att bli en föråldrad kombination.

Kolla hur långt OpenOffice har kommit - och det befinner sig fortfarande i version 1.1! Kolla hur långt Red Hat, Mandrake och SuSE har kommit! Kolla på Mac OS X!

Netscape var helt banbrytade när det kom. Sedan Internet Explorer slog ut Netscape har egentligen ingenting hänt på webbläsarsidan. Samma sak med Office. Vad har hänt sedan WordPerfect, Lotus 1-2-3 och MS Office 95? Folk kan väl inte sitta fast med Windows XP, Office och sådana irriterande skräpprogram hur länge som helst? Naturligtvis kommer någon att släppa bättre grejor.

[ 16 Januari 2003, 10:04: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Oregistrerad
  • 2003-01-16 10:05
Citat:

quote:PC-användare är oftast just PC-användare pga lathet eller okunskap. Det är ungefär som med invadrarfientlighet. Det är lättare att ställa sig avig till det okända eller annorlunda.

Tycker din liknelse är lite onödig. Jag tror visserligen att många PC-användare använder PC just av bekvämlighetsskäl och okunskap. Men att likna det vid invandrarfientlighet är att gå lite långt. Vad har ens val av plattform med hur man ställer sig till ett samhällsprobem?
Fast det är klart, du kanske bara ville provocera PC-folk lite?

• Oregistrerad
  • 2003-01-16 10:18

Oops! Såg inte de översta raderna, Bollman. Sorry.

Ahh, ändrade det jag skrev först, är på dåligt humör, men det ska inte behöva gå ut över andra.

I korta drag så ville jag säga att:
1. Jobbigt att vareviga dag behöva höra samma "Macen är så dyr, macarna är så dyra, macen är så dyr". Blev lite less på det, sorry.
2. Håll er till den ursprungliga trådens mening.

//Daniel *som är på dåligt humör idag*

[ 16 Januari 2003, 13:37: Meddelandet ändrat av: Daniel Eriksson ]

1
Bevaka tråden