- draags
- Medlem ●
En god vän till mig som är 3d grafiker, ville en dag köpa en datortidning, (och dessvärre är han wintel kille).
i affären står han där o kikar på alla glattiga omslag, med ett myller av teknik o färger o fonter.
Han kikade mot mig när jag läste i en macworld.
Han undrade hur det kunde komma sig att mactidningarna oftare var mer stilfulla, och faktiskt innehåller matnyttiga tips från proffs i branschen.
Medan pc tidningar var antingen teknik svulstiga, spelbombaderade eller allmänt nördiga.
Det måhända finnas något undantag, fast det ligger något i det.
Datormagazine är bra, till skillnad från dom flesta andra. Jag tycker inte alls att PC-tidningar är "nördiga". Snarare folkligt fula. Datapress ala Bingolotto & Bosse bildoktor är inget för mig. Dom allra flesta "PC-tidnings" redaktionerna verkar ha "klämma in så mycket som möjligt på en sida layout" som motto.
Svenska Macworld har i min mening lite korta artiklar som oftast inte ger något. Dom vänder sig till den breda massan och den "vanliga" användaren. Deras nyheter är pestsmittat gamla och tidningen är på tok för dyr för vad man får för slanten. Mackyrkonytt för Svenne och Lotta, näää.
Nerlagda Noll Ett (eller vad den nu hette) var också rätt bra.
Jag tycker tvärt om jag, "ni" macfolk är ursäkta franskan, de mest inskränkta samling nördar jag stött på. Och "erat" förbannade OS 9 *kräääks* Av det macfolk jag träffat så är 99% så tråkiga och narrowminded gällande "Åh mac är så braaaa PC är det inte". bleh.
Jag skulle aldrig skaffat Mac om det inte var för OS X. Dessutom anser jag att det skulle rulla bättre på x86-64-plattformen än G5'an vars prestanda är bedrövlig.
Varför innehåller alla PC-tidningar spel? Jo för att det säljer och ingen läser en månad gamla nyheter om hårdvara. Macworld är en otroooooligt tråkig tidning, så tråkig så att jag vågar säga att PC-gamers insändarspalt är intressantare.
Skrevs ursprungligen av iGnu
Jag tycker tvärt om jag, "ni" macfolk är ursäkta franskan, de mest inskränkta samling nördar jag stött på. Och "erat" förbannade OS 9 *kräääks* Av det macfolk jag träffat så är 99% så tråkiga och narrowminded gällande "Åh mac är så braaaa PC är det inte". bleh.
Jag skulle aldrig skaffat Mac om det inte var för OS X. Dessutom anser jag att det skulle rulla bättre på x86-64-plattformen än G5'an vars prestanda är bedrövlig.
Varför innehåller alla PC-tidningar spel? Jo för att det säljer och ingen läser en månad gamla nyheter om hårdvara. Macworld är en otroooooligt tråkig tidning, så tråkig så att jag vågar säga att PC-gamers insändarspalt är intressantare.
Sällar mig till de 99% med att tycka att ovanstående var dåligt underbyggd smörja...
[Fast det var ju ursprungsinägget oxå - så i skenet av den kan ovan refererat inlägg ha vissa ironiska kvalitéer, om än små :-)]
Datorrelaterad press SKALL väl vara nördig? Att sedan nyheter är mer än lovligt daterade när tidningarna kommer till butik kanske skall ses som ett tidens tecken? Varför trycka nyheter överhuvudtaget? Internet & texttv (:p) står ju för uppdateringar per minut...
Köper hellre "livsstilsmagazine"... Vräka mig i soffan med espresso & "wallpaper" el. dyl är min melodi
Haft en dålig dag?
Kan du visa belägg på att 99 procent av oss här som gillar mac är så "narrowminded" (eller trångsynta som vi säger på svenska - men det är ju inte lika coolt förstås) som du påstår? Eller är det du som är så trångsynt att du låter några få personers åsikter stå för en hel grupp?
Skrevs ursprungligen av Pär
Sällar mig till de 99% med att tycka att ovanstående var dåligt underbyggd smörja...
[Fast det var ju ursprungsinägget oxå - så i skenet av den kan ovan refererat inlägg ha vissa ironiska kvalitéer, om än små :-)]
på vilket sätt var inlägget smörja.
om mitt inlägg sågs som ett "min pappa är starkare än din" inlägg så måste jag säga att vissa måste vara totalt insnöade och börjar fäkta med armarna så fort man nämner mac o pc i samma mening.
--------
Visst ska datortidningar vara fulla med datateknik att runka till.
En trädgårdstidning antar jag borde innehålla saker om trädgården.
Humor är kul - helt enkelt.
Frågan är ändå hur man gestaltar detta.
Skrevs ursprungligen av Adrian B
Ärligt talat skulle jag gärna se en "nördigare" mactidningen om man med det menar en tidning som går på djupet istället för bredden med ordentlig teknisk kunskap (typ som Ars Technica eller framlidna Datateknik 3.0).
Håller med, Datateknik 3.0 var den bästa.
Datormagazin, som jag inte läser så ofta iofs, brukar vara mycket tillfredställande.
En tendens man dock måste ta in i resonemanget är att datorvärlden går mot en mer likriktad framtid. Mycket tack vare Internet. Mycket av tekniken är gemensam för både Windows, MacOS och Unix. Så de riktiga teknikdjupdykningarna (som vissa tydligen runkar till....) hittar vi Mac-nördar nog i mer "plattformsoberoende" tidningar. De är inte mer irrelevanta för det.
Och frågan är om en renodlad Mac-tidning är vad vi egentligen vill ha. Är det inte så att vi egentligen skulle vilja att andra datortidningar tog upp Mac mer också, när så är behövligt?
Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Håller med, Datateknik 3.0 var den bästa.
Datormagazin, som jag inte läser så ofta iofs, brukar vara mycket tillfredställande.
En tendens man dock måste ta in i resonemanget är att datorvärlden går mot en mer likriktad framtid. Mycket tack vare Internet. Mycket av tekniken är gemensam för både Windows, MacOS och Unix. Så de riktiga teknikdjupdykningarna (som vissa tydligen runkar till....) hittar vi Mac-nördar nog i mer "plattformsoberoende" tidningar. De är inte mer irrelevanta för det.
Och frågan är om en renodlad Mac-tidning är vad vi egentligen vill ha. Är det inte så att vi egentligen skulle vilja att andra datortidningar tog upp Mac mer också, när så är behövligt?
Håller med, en ren mactidning är inte nödvändig. Datateknik 3.0 var ju en väldigt bra tidning som jag har för mig hade väldigt god koll på macen som plattform. Sajten Ars Technica är ju ett annat bra exempel på en plattformsoberoende sajt som ändå har bra (ibland de bästa rent av) artiklarna om mac och som ständigt följer nyhetutvecklingen för macvärlden.
Men jag tror å andra sidan att det säljer att lansera sig som en mac-specifik tidning, det står ut i tidninghyllan som något för oss macanvändare liksom.
Läste Datateknik sedan den hette Industriell DataTeknik.. Tidningen byte namn till Datateknik i början på 90-talet, sedan till datateknik 3.0
Det var den bästa tidningen av alla under hela sin livstid..
Den sämsta tidningen måste vara Komputer för alla
Den är ju så man vrider sig av skratt när man läser denna osannolika skittidnig
Jag måste hålla helt med, jag tycker nog att svenska mac tidningen är på ytan snygg men faktiskt är ganska tom på insidan.
skulle själv vilja se mer matnyttigt. mer om unix, mer om videoredigering osv.
Datormagasin har jag läst sen amiga dagarna, den har varit stundtals matnyttig precis som allt om mat.
Skrevs ursprungligen av staed
<troll>Som du för typ ett och ett halvt år sedan då eller? </troll>
(Med reservationer för morgongrus i ögonen...)
Mjoe.. men är de inte en viss skillnad på Windowsnörd och Linuxnörd?
För Osx är ju skrämmande nära Linux/*nix, o isåfall vore man en nörd även där?
Det är operativsystemet som gör mannen!
Jo, det är ju många som propagerar stenhårt för OS 9... :rolleyes:
Jag brukar gå in på www.macnyt.dk
men senaste tiden går jag också in på
www.macworld.idg.se dagligen
För nu när Leijon har börjat där så uppdateras sidan hela tiden med nyheter.
Tummen upp