Skrevs ursprungligen av Samuel K
Men nu är det ju den Stora Korkade Massan™ som är tilltänkt målgrupp, och eftersom den tror att något som heter G4 automatiskt är bättre än något som heter G3 så tyckte väl Apple att vansinnesuppgraderingen var affärsmässigt motiverad. Surt, men det är väl bara att gilla läget antar jag... *klappar min G3-iBook*
Jag tycker att Apple visat ganska tydligt att altivec är något de tänkt satsa på. På G5:an märks det ju att Apple verkligen tvingade IBM att inkludera altivec. Det är som att IBM byggde en processor på Power4-kärnan, Apple sade "No altivec, no deal", och de stackars IBM-ingenjörerna var tvungna att hitta någonstans att ställa altivecenheten. Jag är säker på att de använde mikrochipsbyggarnas variant av silvertejp någonstans för att få det att funka.
Om Apple å andra sidan hade valt att använda de nyare G3:orna istället hade det blivit stora problem i konkurrensen mellan iBook och Powerbook. iBookarna skulle ju ha blivit snabbare än Powerbookarna (och fått ännu bättre batteritid). Skulle Apple då stoppa G3:or i PB också? Hur går det då med Final Cut Pro som faktiskt kräver altivec? De skulle kunna strypa iBookarna så att de inte var snabbare är Powerbookarna, men vad var då meningen med att använda nya fräcka G3?
Jag tycker att fördelarna med att hela produktlinjen har altivec vida överstiger nackdelarna. Nu får vi en väl avvägd produktlinje som Apple kan driva vidare tills G5 går att ha i en bärbar dator, vi får förhoppningsvis några altivec-optimerade iApps och Apple kan pusha altivec på mer allvar.
Jag skulle klappa min iBook G4 om den bara kunde lämna Luxemburg någon gång!
Fast jag är säker på att våra iBooks kommer att tycka om varandra oavsett hur mycket vi försvarar våra småttingar.