Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Register för att registrera stulna datorer

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-11-11 11:54

Jag har hängt här på 99mac något år (så jag är rätt "ung" jämnfört med andra här) men jag har redan kunnat märka en sak: då och stjäls någon medlems/medlemens arbetsgivares dator(er). Vid varje sådan diskussion så kommer idén om kunna kolla upp om ett serienummer tillhör en stulen dator eller inte. Detta har dryftats fram och tillbaka men inget har hänt.

Jag kastar härmed officiellt min virtuella handske i marken och lovar följande:

Om 99macs medlemmar kommer med förslag och åsikter så bygger jag en sajt där man kommer kunna registrera serienummer på tex (stulna) datorer.
Målet är att sajten skall vara självadministrerande och gratis att använda.

(Reservation om det här lilla projektet verkligen går i mål: beroende på var vi hamnar och hur stor användning en sådan sajt "drabbas" av så kan jag inte lova att den förblir gratis. Jag tvivlar lite lätt hälsosamt att vi kommer så långt men för att slippa eventuella framtida klagomål... )

För att kicka igång diskussionen så citerar jag mig själv samt arru från en annan tråd:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Khedron
Hållhaken är väl just identifieringen av ägaren vid inmatningstillfället.

Hur skall man som en websajt kunna vara säker på att folk lägger in rätt uppgifter? Hur gör man om en pryl byter ägare och den gamla ägaren glömmer att flytta ägarskapet/avregistrera sig (tex dödsfall)?

Betänk också att det inte får ta tid/innebära administrativt arbete för websajten. Alternativet är att göra det till en betaltjänst.

Det finns andra tjänster för att registrera sina prylar (SSF och SmartSafety tex) men så vitt jag vet ingen där lagrad data är (delvis) publik. En intressant idé...

Kan inte se att man utan adminstrativt arbeta skall kunna säkerställa att folk matar in det de verkligen äger. Lättare att förutsätta att folk är ärliga och ta trasslet som uppstår om någon skulle "fulanmäla" en maskin som stulen.

Problemet är om en pryl blir stulen, tjuven eller hälaren kollar om det finns i registret och om den inte finns matar in den med sig som ägare. Då kommer man kunna använda sig av registret för att skaffa sig trovärdighet, "jorå, den är schysst, kolla på är-din-dator-stulen.nu så skall du se". Visst kan man säga åt folk att ett register bara är komplement och att de måste be att få se orginalkvitton men hur många kommer i ihåg det. Kan det fungera?

När skall polisen få gå in och titta på ägare till registrerade föremål? Behövs det eller skall man bara möjligöra vidarebefodring via email att polisen har sökt en? Hur säkert är det att det kommer fram? Och om polisen tror att tjuven har registrerat sig och vill ha tag på ägarinfo (info om tjuven), hur göra då?

Citat:

Skrevs ursprungligen av arru
Ska man göra ett sånt register så ska man naturligtvis registrera "subtraktivt", dvs. ange stulna saker.
Då blir det uppenbart att registret är ett komplement och inte en garanti för annan kontroll vid köpet, och så kan det inte missbrukas av tjuvar för att "tvätta" utrustning. Därtill blir själva registret mycket mindre och lättare att administrera.

Man slipper också problemet att identifiera ägaren utifrån informationen i databasen (en enskild person som registrerat innehavet på sin respektive eller på företaget, tex.) eftersom man bara behöver identifiera säljaren om utrustningen visar sig vara stulen.

Ett mellanting vore att låta folk registrera sin utrustning, men inte publikt, i databasen. Jag menar, risken finns att man tappar bort just informationen om sina serienummer vid ett inbrott... Om något blir stulet är det bara att gå in och klicka på "den här är stulen" varvid maskinen dyker upp i den offentliga listan. Då skulle dessutom tiden mellan första registreringen och stölden vara en form av garanti för att registreringen är äkta. Hmm, ju mer jag tänker på detta desto bättre idé är det!

Så, kommentera nu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 12:42

Som ovan tror jag det vore bra att kunna lagra sina serienummer "privat" i systemet tills de blir stulna (...)
Men det ska inte gå att komma åt information om andra personers utrustning så länge den inte är stulen - jag menar, möjligheterna att missbruka detta är ju enorma! Syftet är bara att brottsoffret ska ha backup på själva informationen och att det ska gå snabbt och enkelt att stöldanmäla.

En detalj: jag tror det kan vara bra att begränsa/förhindra sökningar på datum eller "senaste". Sådant kan vara förledande eftersom det som säljs inte behöver vara "nystulet". Sökning efter modell är mycket bättre och där har vi ju fördelen att Apple har ett ändligt antal modeller vilket gör registrering och administration lättare.

Information som bör lagras:
Serienummer
Modell (förslagsvis enligt samma terminologi som Apple använder i KnowledgeBase)
Datum för stölden (kan vara bra att veta även om det som sagt inte ska sökas på)
Ort där stölden ägde rum
Datum för ursprunglig registrering av utrustningen
Ägare (duh )

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-11 12:46

Man bör ju även kunna lägga in eventuella extra tillbehör man installerat i datorn, så som nytt grafikkort, mer minne, hårddiskar och liknande.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-11-11 13:00

Modell-beteckningar
Min tanke är att se registret i större perspektiv - om man ändå skall bygga ett register för registrering av stulna prylar, varför nöja sig med enbart registrering av Mac-datorer? Bättre att göra ett register där man kan registrerar vad som helst, bara det har ett serienummer. Eller?
Att kombinera denna allmänna inrikting med modell-angivelse går dock att göra genom att användare själva allt eftersom själva får ange varumärke och modell som hamnar i en liten tabell (snarare två) vid "sidan om".

Extra tillbehör
Kan anges i ett "Övrigt" fält alternativt, om det har ett serienummer, som egen post (som man skall kunna relatera till ursprungsposten).

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-11 13:04

Hur går det när bovarna har insett att de måste trycka upp nya serienummers-etiketter och klistra på datorn innan de kränger den vidare då? För på många macmodeller står väl endast serienummret på en etikett?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-11-11 13:08

"Privat" förregistrering
Hmm, säg att person A får sin PowerBook stulen av person B. Person B, som förvånansvärt nog faktiskt är lite smart, kollar om datorn är reggad i det fiktiva stöldregistret. Person har tyvärr inte gjort något förregistrering så B gör detta innan A hinner det själv. När nu A skall anmäla serienummret som stulet så kan han/hon inte det eftersom nummret redan existerar i databasen. Vad gör man åt det? Kom ihåg att min strävan är att minimera manuella åtgärder från en administratörs sida.

Du kan se serienumret via System Profiler också, så att byta etikett hjälper inte.
Apple för dock redan ett sådant här register. Jag anmälde våra stulna datorer dit...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-11-11 13:10

*lol* Jaså, jaha, det var ju snabbt ordnat. Fast vi kanske inte skall kasta in handuken riktigt än. Finns Apples register nåbart via webben någonstans? Skulle vilja kolla lite.

Nej, man ringer till Apple och anmäler sin dator. De vill då att man också faxar in köpbevis på datorn.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-11-11 15:30

Hmm okidoki. Jag går nog vidare med en planeringen av det här lilla projektet i alla fall. Dels för att det är tänkt att tänka in alla sortsers föremål (med serienummer) dels för att det idag inte finns något smidigt och snabbt sätt att får en indikation på om en pryl är stulen eller ej.
Det närmaste jag kunnat se är SmartSafeKey men de verkar ännu bara hantera cyklar, försöker man gå in för regga tex en dator så är "sidan under uppbyggnad".

Dvs, jag är så dum så jag skaffar mig extra jobb när jag redan har så det räcker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 19:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Khedron
Modell-beteckningar
Min tanke är att se registret i större perspektiv - om man ändå skall bygga ett register för registrering av stulna prylar, varför nöja sig med enbart registrering av Mac-datorer? Bättre att göra ett register där man kan registrerar vad som helst, bara det har ett serienummer. Eller?
Att kombinera denna allmänna inrikting med modell-angivelse går dock att göra genom att användare själva allt eftersom själva får ange varumärke och modell som hamnar i en liten tabell (snarare två) vid "sidan om".

Extra tillbehör
Kan anges i ett "Övrigt" fält alternativt, om det har ett serienummer, som egen post (som man skall kunna relatera till ursprungsposten).

Jag skulle rekommendera:

1. modellbeteckning är av flervalstyp och inte ett sådant där man får skriva själv. Folk stavar fel eller vet inte vad deras maskin "heter" och så blir sökning mycket svårare. Icke-Applegrejer däremot är ju en annan femma.

2. Fördelen, och lite av poängen med att göra en sån här grej bara för macar är den inavel som råder i mac-Sverige. Det skulle verkligen gå att nå ut till så stor del att man nästan kan räkna med att en köpare tittar i detta register först. Och det är inte illa!

3. Andra kännetecken - grafikkort, modifikationer, repor, klistermärken, vad som helst inte finns att söka på offentligt för att inte hjälpa bovarna. Allt sånt är så lätt att "korrigera" och sen går Janne Banan in och ser att den där datorn han ska köpa, som råkar sakna serienummer men motsvarande stals nere i stan för två veckor sedan - den har inte ATI radeon 9600 instoppad som det står i registret. Kännetecken av denna typ kan man få genom att kontakta ägaren och det gör inte tjuvarna!

Himla bra initiativ det här, jag har själv inte drabbats av stölder än (mobilen, ingen mac) men ser verkligen behovet av det här.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-11-11 20:02

Tack för tankehjälpen och idéerna arru!

Angående modeller så var min tanke just att det skall vara av tex en droppmeny men kompleteras med ett fritextfält så att om man som användare skriver in en modell som inte redan finns så läggs den nya modellen till listan på modeller i fortsättningen. Anledningen är att som sagt få en sajt som administreras i största möjliga mån av användarna själva. Nackdelen är just stavfel, missuppfattningar mm. Tål att funderas på. Hur som haver, andelen Apple modeller är inte fler än att just den listan går att göra rätt fort. Kan ju se till att allt är förberett för Mac-ägare, alla andra får mata in lite mer.

När man söker på ett serienummer hade jag tänkt bara visa om serienummret tillhör ett föremål som är anmält stulet eller ej, inte vad föremålet är för något. På så sätt unviker man alla problem med att exponera ägaren. Eller blir det för enkelt kanske?

Svarsalternativen skulle kunna vara tex:
1. Ej registrerad
2. Registrerad - ej anmäld som stulen
3. Registrerad - anmäld som stulen

Alternativ 1 är om man använder sig av en förregisteringsfunktion på sajten.
Vid alternativ 3 så ges man som besökare en möjlighet att fylla i sitt namn, tfnnr och epost samt en kommentar så epostas den informationen direkt till ägaren. På så sätt kan vem som helst, inklusive polisen, komma i kontakt med ägaren. Man skulle tom kunna atuogenera epost varje gång någon söker på ett serienummer så ägaren får ett meddelande även om besökaren inte gitter skicka info.

Annan funktion jag har tänkt mig är att sajten automatiskt skickar epost en gång per halvår, klickar man inte på den individuellt skapade länken i eposten så förfaller ens konto och alla ens registrerade serinummer tas bort (alternativt en länk för varje serienummer?). Detta för att undvika att ett stöldmärkning kvarstår i all evighet i onödan.

Det är väl lämpligt att registrera andra datorunika nummer i denna databas också. Jag tänker främst på Airportkortets och nätverkskortets MAC-adresser.

/M

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-11-11 20:07

Jepp, eftersom serienummer kan se så himla olika ut så kommer det av nödvändigheten vara ett fritextfält. Därmed kan man också registrera tex MAC-adresser.
Hmm, får göra lite logik så att man kan koppla (relatera) ett serinummer man äger till valfritt annat serinummer man äger och även kunna ta bort en sådan koppling. No big deal.

Annan funktionalitet:
Skall man kunna ange ett serinummer som ett HTTP GET-argument, ex:
http://kolla-om-stulet.nu?id=A11-32-64B ?
Det vore ju lite ballt, då kan man som ägare sätta ut en länk i sin säljannons. Fast det kan också utnyttjas av tjuven om denne chansar.

Edit:
"Välkommen in i matchen Martin!"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 20:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Khedron
Jepp, eftersom serienummer kan se så himla olika ut så kommer det av nödvändigheten vara ett fritextfält. Därmed kan man också registrera tex MAC-adresser.
Hmm, får göra lite logik så att man kan koppla (relatera) ett serinummer man äger till valfritt annat serinummer man äger och även kunna ta bort en sådan koppling. No big deal.

Annan funktionalitet:
Skall man kunna ange ett serinummer som ett HTTP GET-argument, ex:
http://kolla-om-stulet.nu?id=A11-32-64B ?
Det vore ju lite ballt, då kan man som ägare sätta ut en länk i sin säljannons. Fast det kan också utnyttjas av tjuven om denne chansar.

Edit:
"Välkommen in i matchen Martin!"

Visst är det ballt, http-magi

Problem som kan behöva tacklas:

Förfalskade nummerlappar - siten måste innehålla tydliga instruktioner om hur man kollar det "digitala" serienumret

Falskregistrering från tjuvar - den knepigaste biten. Att låta folk registrera ägd utrustning i förväg i ett hemligt register är ett sätt som jag tror kan funka. Då kan man se hur länge registranten har "ägt" datorn innan den blev stulen. Men det viktigaste är att det enda som visas är stulen utrustning! Då är det enda en tjuv kan göra att anmäla maskinen som stulen med sig själv som ägare. Och vad ska det tjäna till?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-11-11 20:54

Falskregistrering / förregistrering:

Kruxet är (vad jag kan se): vad händer den dagen en person påstår att han tänkte registrera sin dator för att kunna stöldmarkera den men att den redan är registrerad (och ej stöldmärkt).
I värsta fall har ju tjuven snott en maskin som inte var med i registret och sedan lagt in den fort som tusan. Den efterkloke (numera fd) ägaren vill registrera och "brännmärka" maskinen men kan inte eftersom tjuven redan har registrerat serinummret!

Pga detta lutar jag åt att initialt helt hoppa över förregistrering och bara köra ett rent "subtraktivt" register som du benämnde det.

Eller missar jag något här? Känns som vi inte pratar 100% samma språk angående just denna biten. Visa mig mina fel!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 21:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Khedron
Tack för tankehjälpen och idéerna arru!

När man söker på ett serienummer hade jag tänkt bara visa om serienummret tillhör ett föremål som är anmält stulet eller ej, inte vad föremålet är för något. På så sätt unviker man alla problem med att exponera ägaren. Eller blir det för enkelt kanske?

Så lite så! Men jag har förstås något att tillägga:
Lite argument för ett "subtraktivt" register - vad har en tjuv nytta av?

* Att kunna registrera sig själv som ägare för en redan stulen maskin. Om man inte kan se ägd, utan endast stulen utrustning, faller detta.

* Att se vad andra äger för att hitta lämpliga mål. Lösning: som ovan, visa över huvud taget inte information om maskiner som är kvar hos sin rätta ägare.

* Att se kännetecken på stulen utrustning, så att de kan maskeras. (sälja grafikkorten någon annan stans tex.) Lösning: inga kännetecken som kan fifflas med visas offentligt, inte ens när utrustningen är stulen. Om ort, modell, antal matchar och serienummer saknas kan man kontakta ägaren för detta. Ägaren kan i sin tur fråga efter kännetecknen istället för att ge ut dem.

Citat:

Svarsalternativen skulle kunna vara tex:
1. Ej registrerad
2. Registrerad - ej anmäld som stulen
3. Registrerad - anmäld som stulen

Alternativ 1 är om man använder sig av en förregisteringsfunktion på sajten.
Vid alternativ 3 så ges man som besökare en möjlighet att fylla i sitt namn, tfnnr och epost samt en kommentar så epostas den informationen direkt till ägaren. På så sätt kan vem som helst, inklusive polisen, komma i kontakt med ägaren. Man skulle tom kunna atuogenera epost varje gång någon söker på ett serienummer så ägaren får ett meddelande även om besökaren inte gitter skicka info.

Det låter heltäckande och så, men vilken är nyttan med att registret visar att en utrustning ägs av den som påstår att den äger den? En tjuv kan då registrera stöldgodset och sedan peka på att, titta här. (eller "kolla gärna själv om du vill") Däremot har en tjuv ingen nytta av att registrera stöldgodset som stulet och de enda två som kan göra detta är de som har serienumret - tjuven och den ursprungliga ägaren.
Förregistreringen är mest som en backup, ett bra ställe att "skriva upp" sina serienummer/mac-adresser etc. om de skulle bli stulna. Om man bokför datum då förregistrering och stöldregistrering sker går det att se om en tjuv har gjort detta "fort som fan". Man kan ju tom. sätta en tröskeltid på, säg, 2 månader. Om tidsskillnaden är kortare blir det varningslampa!

Citat:

Annan funktion jag har tänkt mig är att sajten automatiskt skickar epost en gång per halvår, klickar man inte på den individuellt skapade länken i eposten så förfaller ens konto och alla ens registrerade serinummer tas bort (alternativt en länk för varje serienummer?). Detta för att undvika att ett stöldmärkning kvarstår i all evighet i onödan.

Verkar som om du har varit med förr. En ganska essentiell funktion!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 21:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Khedron
Falskregistrering / förregistrering:

Kruxet är (vad jag kan se): vad händer den dagen en person påstår att han tänkte registrera sin dator för att kunna stöldmarkera den men att den redan är registrerad (och ej stöldmärkt).
I värsta fall har ju tjuven snott en maskin som inte var med i registret och sedan lagt in den fort som tusan. Den efterkloke (numera fd) ägaren vill registrera och "brännmärka" maskinen men kan inte eftersom tjuven redan har registrerat serinummret!

Pga detta lutar jag åt att initialt helt hoppa över förregistrering och bara köra ett rent "subtraktivt" register som du benämnde det.

Eller missar jag något här? Känns som vi inte pratar 100% samma språk angående just denna biten. Visa mig mina fel!

Jag tror att du har rätt - om man vänder på det, vad vinns med förregistrering?

1. Ägare får en bra lagringsplats för serienummer (detta kan faktiskt vara nyttigt)

2. man får en sorts kvittens på ägarskap i tidsmellanrummet mellan registrering och stöld. Men detta är ganska onödigt eftersom ingen vinner på att stöldregistrera något som inte är stulet - eller hur?

Det skulle vara 1. ovan, men är det värt allt besvär?

Bra tanke. Det som jag haft uppe med Apple Sverige är att de borde kunna ha och administrera ett sådant register som är worldwide. Vet inte hur andra gör men vi köper på oss AppleCare på alla datorer vi köper in och de måste registreras från kund (inga större problem). Hos Apple finns register på vad det sitter för komponenter med ev serienummer i respektive dator, vi som kund talar om vilka av datorerna vi har sen är det lätt att tala om att när vi har haft en stöld, då skulle det kunna gå ut ett mail till exempel återförsäljare, ISP, olika forum som anmält att man vill ha den infon (ex macnytt, 99mac)

<<mina privata tankar kring detta, ej min arbetsgivares>>

Såg att någon hade anmält till Apple och de tog emot anmälan, det är gott och nog men jag tror inte de sprider vidare infon. Själva ringer vi till våra leverantörer (både PC, Mac, server, system, osv) så de vet om det börjar dyka upp datorer som i vårt fall inte har laddare för det tog man inga

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-11-11 21:37

Jag ser en klar fördel i en förregistrering och det är just det som du säger, en lagringsplats för serienummret. Problemet är tillförlitligheten.
Din idé med en tröskeltid är ju inte helt fel, kan nog öka chansen att det är relevant data. (Edit: att det skall vara så svårt att ge beröm då :rolleyes: - den är inte bara "inte helt fel" - idén är BRA). En dator till salu som registrerades dagen innan är ju onekligen lite suspekt.
Det är en karamell som tål att sugas på ("Vicks arru - nu med en ännu fräshare tankegång!" )

Skall man vara nogrann så finns det ett problem med att inte förregistrera. Det är om en gammal ägare har kvar en notering om serienummret och bara för att jäklas stöldmärker utrustningen. Risken för det torde dock vara mindre än de förknippade med en icke-kontrollerad registrering.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-11-11 21:51

Christer:
Om jag förstod dig rätt så är ditt förslag att man skall kunna prenumenera på tex mailinglista där stöldanmälda serinummer skickas ut?

Om du sitter som inköpare eller administratör så får du jättegärna skriva en liten notis om hur du tror ett "stöldregister" skulle kunna hjälpa dig maximalt. Hela vägen från att ni beställer en dator, den kommr till er, ni för in den i era inventarielistor, den eventuellt blir stulen, blir eventuellt återfunnen, kommer eventuellt tillbaka till er (?).

I vilka steg på vägen kommer ett sådant här register in, vad vill du kunna lägga in för information och vad vill du kunnna få ut för information?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Khedron
Christer:
Om jag förstod dig rätt så är ditt förslag att man skall kunna prenumenera på tex mailinglista där stöldanmälda serinummer skickas ut?

Ja tillsammans med modell och macadress och återförsäljare.

Citat:

Om du sitter som inköpare eller administratör så får du jättegärna skriva en liten notis om hur du tror ett "stöldregister" skulle kunna hjälpa dig maximalt. Hela vägen från att ni beställer en dator, den kommr till er, ni för in den i era inventarielistor, den eventuellt blir stulen, blir eventuellt återfunnen, kommer eventuellt tillbaka till er (?).

Den stora vitsen är att återförsäljare, ISP mfl får reda på att det är datorer stulna om och när det dyker upp nya datorer på skolor, gula sidor, annonser i datortidningar eller som i vårt fall man 'glömde' ta med laddarna till de bärbara, så det måste man köpa om man skall ha någon nytta av iBookarna

Citat:

I vilka steg på vägen kommer ett sådant här register in, vad vill du kunna lägga in för information och vad vill du kunnna få ut för information?

Vi inköpstillfället, endast då som man vet med säkerhet kund kopplat till dator. Infon borde räcka med den streckkod som finns på kartongen (modell, s/n, macadress, årsmodell, orginal konfigurering) och sedan ett bevis att den är stöld registrerad som följer datorn. Säljer man datorn så skriver man kvitto (om man är seriös) så nya ägaren har bevis att han köpt datorn.
Sen om det blir en stöld så får jag som seriös användare /återförsäljare ett mail att ex XXXX kommun blivit av med 20 st iBook och info som lämnas vid registreringen (se ovan en bit).

Jag förstår givetvis att det är upp till var och en hur man vill agera och skall nog så vara, det viktiga är att det blir svårt att använda burken /burkarna och det blir det om många får reda på att något ät stulet.

För vår del så måste vi köpa in nytt så fort det bara går vilket innebär att om de hittas antar jag att försäkringsbolaget säljer dem på något sätt och då kan de ändras i registret som ostulna (försäkringsbolag, återförsäljare får räknas som seriösa och kunna återbörda fd stulna datorer)

<forfarande mina privata åsikter>

Någon borde antar jag programera ett enkelt program som tar fram all nödvändig information om datorn och sparar det i ett behändigt text dokument som man kan enkelt klippa och klistra in i databasen om man som så vill?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-11-12 10:46

Christer & Niklas:

Supebra idéer, tack för det. Tyvärr så hör det ni efterfrågar till avdelningen för lite mer avancerade saker. Jag har dock noterat det hela och vem vet, sparkar det här igång så kanske den efterfrågade funktionaliteten dyker upp i en senare version.

Edit: förtydligande:

Mailingliste-idén är nog inga större problem.

Dock det här med att kolla mot köpekvitton od kräver manuellt arbete och faller därför. Möjligen kan man ha det som ett tillval, en betaltjänst, senare.

Jag har själv funderat på någon form av import av data. Jag kommer själv inte skriva något sådant program men gör någon annan det så skall det inte vara någon större sak att ha funktionalitet för import av en textfil enligt något definerat format.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Någon borde antar jag programera ett enkelt program som tar fram all nödvändig information om datorn och sparar det i ett behändigt text dokument som man kan enkelt klippa och klistra in i databasen om man som så vill?

AppleScript..?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Någon borde antar jag programera ett enkelt program som tar fram all nödvändig information om datorn och sparar det i ett behändigt text dokument som man kan enkelt klippa och klistra in i databasen om man som så vill?

Sitter inte vid en Mac just nu, men följande terminalkommando borde fixa det hela:

system_profiler > ~/Desktop/systemprofil.txt

//Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-12 13:00

Ett automatiskt program är mkt. bra därför att det kollar mot det "interna" serienumret som lagrats i ROM (?) istället för papperslappen på undersidan. En streckkod är ju både lättare att ta bort och att förfalska så det digitala numret är att föredra.

Är det någon som vet hur detta serienummer lagras i datorn och vilka möjligheter som finns att fiffla med det?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-11-12 13:09

Hmm, verkar som system_profiler fixar biffen. Med lämpligt filter så torde det inte vara några större problem att automatisera detta. Tack Mikael!
(Fet stil = min markering)

Hardware:

    Hardware Overview:
    
      Machine Model: PowerBook3,5
      CPU Type: PowerPC G4  (3.2)
      Number Of CPUs: 1
      CPU Speed: 1 GHz
      L2 Cache (per CPU): 256 KB
      L3 Cache (per CPU): 1 MB
      Memory: 1 GB
      Bus Speed: 133 MHz
      Boot ROM Version: 4.53f2
      Serial Number: QT247162NWL
    
    




Software:

    System Software Overview:
    
      System Version: Mac OS X Server 10.3.1 (7C107)
      Kernel Version: Darwin 7.0.0
      Boot Volume: HD
      Computer Name: unus
      User Name: Khedron Wilk (khewil)
    
    


Network:

     Interface: en1
      Type: AirPort
      IP Address: ("192.168.0.151")
      Subnet Mask: ("255.255.255.0")
      Broadcast Address: ("192.168.0.255")
      Router Address: 192.168.0.1
      DNS Servers: ("217.13.237.242", "10.0.0.2")
      Ethernet Address: 00:30:65:07:5f:b1
    
    Built-in Ethernet:
    
      Interface: en0
      Type: Ethernet
      Ethernet Address: 00:03:93:ce:2b:86
    
    Built-in FireWire:
    
      Interface: fw0
      Type: FireWire
      Ethernet Address: 00:03:93:ff:fe:ce:2b:86
    
   
/.../

Det borde vara enkelt att filtrera. Ett litet körbart shellscript eller så. Kanske så här:

#! /bin/sh

cd ~/Desktop/
system_profiler > temp1.txt

grep "Machine Model" temp1.txt > profil.txt
grep "Serial Number" temp1.txt >> profil.txt
grep "Ethernet Address" temp1.txt >> profil.txt

rm -f temp1.txt

//Mikael

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-21 22:48

Hur går det grabbar? Varit tyst ett tag nu...

Bevaka tråden