- Khedron
- Medlem ●
- Österåker
- 2003-11-11 11:54
Jag har hängt här på 99mac något år (så jag är rätt "ung" jämnfört med andra här) men jag har redan kunnat märka en sak: då och stjäls någon medlems/medlemens arbetsgivares dator(er). Vid varje sådan diskussion så kommer idén om kunna kolla upp om ett serienummer tillhör en stulen dator eller inte. Detta har dryftats fram och tillbaka men inget har hänt.
Jag kastar härmed officiellt min virtuella handske i marken och lovar följande:
Om 99macs medlemmar kommer med förslag och åsikter så bygger jag en sajt där man kommer kunna registrera serienummer på tex (stulna) datorer.
Målet är att sajten skall vara självadministrerande och gratis att använda.
(Reservation om det här lilla projektet verkligen går i mål: beroende på var vi hamnar och hur stor användning en sådan sajt "drabbas" av så kan jag inte lova att den förblir gratis. Jag tvivlar lite lätt hälsosamt att vi kommer så långt men för att slippa eventuella framtida klagomål... )
För att kicka igång diskussionen så citerar jag mig själv samt arru från en annan tråd:
Skrevs ursprungligen av Khedron
Hållhaken är väl just identifieringen av ägaren vid inmatningstillfället.
Hur skall man som en websajt kunna vara säker på att folk lägger in rätt uppgifter? Hur gör man om en pryl byter ägare och den gamla ägaren glömmer att flytta ägarskapet/avregistrera sig (tex dödsfall)?
Betänk också att det inte får ta tid/innebära administrativt arbete för websajten. Alternativet är att göra det till en betaltjänst.
Det finns andra tjänster för att registrera sina prylar (SSF och SmartSafety tex) men så vitt jag vet ingen där lagrad data är (delvis) publik. En intressant idé...
Kan inte se att man utan adminstrativt arbeta skall kunna säkerställa att folk matar in det de verkligen äger. Lättare att förutsätta att folk är ärliga och ta trasslet som uppstår om någon skulle "fulanmäla" en maskin som stulen.
Problemet är om en pryl blir stulen, tjuven eller hälaren kollar om det finns i registret och om den inte finns matar in den med sig som ägare. Då kommer man kunna använda sig av registret för att skaffa sig trovärdighet, "jorå, den är schysst, kolla på är-din-dator-stulen.nu så skall du se". Visst kan man säga åt folk att ett register bara är komplement och att de måste be att få se orginalkvitton men hur många kommer i ihåg det. Kan det fungera?
När skall polisen få gå in och titta på ägare till registrerade föremål? Behövs det eller skall man bara möjligöra vidarebefodring via email att polisen har sökt en? Hur säkert är det att det kommer fram? Och om polisen tror att tjuven har registrerat sig och vill ha tag på ägarinfo (info om tjuven), hur göra då?
Skrevs ursprungligen av arru
Ska man göra ett sånt register så ska man naturligtvis registrera "subtraktivt", dvs. ange stulna saker.
Då blir det uppenbart att registret är ett komplement och inte en garanti för annan kontroll vid köpet, och så kan det inte missbrukas av tjuvar för att "tvätta" utrustning. Därtill blir själva registret mycket mindre och lättare att administrera.
Man slipper också problemet att identifiera ägaren utifrån informationen i databasen (en enskild person som registrerat innehavet på sin respektive eller på företaget, tex.) eftersom man bara behöver identifiera säljaren om utrustningen visar sig vara stulen.
Ett mellanting vore att låta folk registrera sin utrustning, men inte publikt, i databasen. Jag menar, risken finns att man tappar bort just informationen om sina serienummer vid ett inbrott... Om något blir stulet är det bara att gå in och klicka på "den här är stulen" varvid maskinen dyker upp i den offentliga listan. Då skulle dessutom tiden mellan första registreringen och stölden vara en form av garanti för att registreringen är äkta. Hmm, ju mer jag tänker på detta desto bättre idé är det!
Så, kommentera nu!