Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AAC eller inte?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-11 21:29

Har hört blandande åsikter om AAC. Är ni som provat AAC nöjd med resultatet eller tycker ni att mp3 är bättre?
//ior

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 21:46

AAC är jättebra! Man får bättre kvalié än MP3, trots mindre filer. Jag har börjat att använda det varje gång jag ska koda musik.

Men nu har jag slutat med det och återgått till MP3. För jag har kommit på att trots att AAC är väldigt bra, så finns det inte många program som kan spela upp det. Så om jag vill skicka en ljudfil till någon, så måste den personen ha QT Player eller iTunes (eller något annat AAC-spelande program, om det finns). Om jag använder MP3 kan jag skicka filerna till vem som helst och de kan garanterat öppna dem!

Så sammanfattningsvis kan jag säga att jag tycker AAC är ett bra filformat, men som inte är riktigt moget för användning än pga liten spridning.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-11 21:46

AAC @ 160 kbs låter bättre än mp3 @ 192 kbs VBR, imho.

Jupps, jag gillar förkortningar.

Lite sökning ger dessa trådar:

Vilken kbps i AAC för hifi-ljud?

ACC eller mp3 ?

• Oregistrerad
  • 2003-11-11 23:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av ior
Har hört blandande åsikter om AAC. Är ni som provat AAC nöjd med resultatet eller tycker ni att mp3 är bättre?
//ior

1. För säkerhets skull: Formaten har det gemensamt att det är endast bitströmsprotokollen och avkodningen som är standardiserade. M.a.o. kan såväl mp3 som AAC variera mycket i ljudkvalitet, beroende på hur bra kodaren är.

2. AAC är ett modernare format och innehåller mer avancerade kodningsalgoritmer. Det är allmänt accepterat (både på teoretiska och praktiska grunder) inom kodningsbranschen att AACn har högre kodningseffektivitet än mp3.

3. I.o.m. att iTunes nu finns gratis för PC också, tycker jag att man lugnt kan gå över till AAC. Fler och fler hårdvaruspelare får AAC-stöd och AAC är på frammarsch inom digitalradion (t.ex. DRM globalt och XM Satellite Radio i USA).

• Oregistrerad
  • 2003-11-12 17:23

Det kan man absolut. Om man inte just har köpt en bilstereo med MP3. Surt.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-12 17:28

Fast ska du ändå bränna till en CD så kan du ju lika gärna bränna till mp3 lätt som en plätt trots att du har det på AAC på hårddisken. Fast man kanske kan tycka att det blir försämrat för mycket? Jag märker inte så hysteriskt stor skillnad, men fan vet om jag inte hör dåligt... )

Citat:

Skrevs ursprungligen av Soundgeek

Citat:

Skrevs ursprungligen av Soundgeek

Någon som snubblat över någon bilstereo som tar fler format t.ex. mp3, aac, wma, wav.

Får gärna ta DVD skivor också. Så man kan ha rejält med låtar.

Helst inte kosta för mycket.

Tre önskningar i ett, det går ju faktiskt inte.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-11-15 11:20

Verkar som många mp3 spelare får WMA stöd men ej AAC stämmer detta?

Kan man spara i AAC i iTunes men bränna i mp3?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-15 13:34

Det går nog, men då kodar du om en andra gång vilket nog låter kasst i slutändan...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Så sammanfattningsvis kan jag säga att jag tycker AAC är ett bra filformat, men som inte är riktigt moget för användning än pga liten spridning.

Det är väl av precis den anledningen man ska köra AAC så mycket det bara går?
(Så kanske PC-användarna nån gång kan inse att det finns betydligt bättre musikspelare än det primitiva winamp.)

• Oregistrerad
  • 2003-11-15 21:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Allpeace
Det är väl av precis den anledningen man ska köra AAC så mycket det bara går?
(Så kanske PC-användarna nån gång kan inse att det finns betydligt bättre musikspelare än det primitiva winamp.)

Alltså inte för att jag är pc användare men nog har väl winamp AAC stöd?

1
Bevaka tråden