Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljud på rullband

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-11 22:53

Har ett antal ljudrullar med endast tal. Vilket ljudformat får man bäst ljudkvalité med för att senare föra över till CD?
aif, waw eller vad?
CD-arna bör givetvis att kunna spelas upp i vanlig CD-spelare.
Vidare, blir LJUDKVALITÉN bättre med någon av de proffsigare versionerna av Spark, jämfört med Spark ME?

AIFF är ju ett råformat och är det standard format som macen bränner ut på CD-skivor.
Huruvida Spark är bättre på att hantera kvaliten än Spark ME är ju kanske inte lika viktigt, utande AD omvandlare med vilka du ska ta in materialet i macen med är...
Om du fattar vad jag menar, det lät lite luddigt kanske...

Jag menar att du kan nog använda i stort sett vilket program du vill, så länge det hanterar formatet AIFF.
Viktigare är kanske då ett bra ljudkort med bra AD omvandlare, för att du ska uppnå högsta kvalisort på inspelningen...

M

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-12 09:02

Tack tack, AIFF alltså.
Jag trodde G4 Dual hade tillräckligt bra ljudkort i sig själv.
(Gjorde igår en test med AIFF och en med WAW, men man hör ju ingen skillnad.)

• Oregistrerad
  • 2003-11-12 09:15

det funkar perfekt o dra över tal från rullband till din burk.
mej veterligen så är det ingen skillnad på wav o aiff, inte hörbart i alla fall.
stick to aiff!!

.aiff är det enda en CD-spelare kan läsa, om du inte har en specialare som klarar flera format. (Börjar bli vanligt i bilstereo)

AIFF och WAV är båda råformat, det är egentligen samma format, men med skillnad att AIFF är standard på Macen och WAV är standard på PC.

Så i Macen bränner man CDskivor med AIFF filer, i PCn så bränner man CDskivor med WAV filer.

Det är enkelt att konvertera mellan dessa båda formaten i Macen, t.ex. i Spark.

However, AIFF är att föredra i Macen eftersom det är dess standard...

Och din maskin klarar av att spela in med det interna ljudkortet med helt okej kvalite, men ska man ha lite bättre så kostar ett bra ljudkort inte mer än 1600-1700 kronor idag.
Jag tänker då på M-Audios Audiophile 2496 kort.
Finns hos din lokala musikhandlare.

Så testa att spela in med Macens interna ljudkort först.
Om du anser att kvalisorten räcker så kör med Macens interna ljudkort.
Det finns ju liksom ingen anledning att lägga minst 1500 spänn till, då du redan har funktionsduglig teknik idag.

Där har du mina 50 cents

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-12 10:54

Härligt man kan få sån här hjälp, med några knapptryckningar!
Tack än en gång! /Gert

1
Bevaka tråden