Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra SoftwareUpdate location

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har ett delikat problem:
Jag är ansvarig för ca 150 Macar på ett stort företag. Detta företag har ett flertal brandväggar och proxyservers mellan nätverk och internet. Vad jag vill, är att kunna göra systemuppdateringar via en intern server istället för att gå ut till Apple's egen. Detta för att det inte går, och kommer aldrig att gå att köra denna tjänst på detta företag. Dessutom skulle man då kunna styra VAD som uppdateras på klienterna.
Går detta på någon nivå att ändra under OS 10.2/10.3?

Du är inte den enda som önskar detta. Frågan har varit uppe till diskussion på ett flertal ställen.
Jag vill minnas att Apple haft som argument att detta har med säkerhet att göra. Man vill inte ge möjlighet för någon att sätta upp ett "fuskställe".
Dock vet jag att Apple har fått detta önskemål officiellt från utvecklare och användare. Vi får hoppas att de tar önskemålet i beaktan i kommande versioner av servern.

Citat:

Skrevs ursprungligen av majo72
...
Vad jag vill, är att kunna göra systemuppdateringar via en intern server istället för att gå ut till Apple's egen. Detta för att det inte går, och kommer aldrig att gå att köra denna tjänst på detta företag. Dessutom skulle man då kunna styra VAD som uppdateras på klienterna.

Funkar inte "Läs ner markerade objekt till skrivbordet" i Programuppdateraren? Eller så har jag missförstått dig.

Då måste jag distribuera dessa filer till respektive klient, samt göra uppdateringen manuellt.
Och det blir ju bara jobbigt

Finns ett verktyg som heter FileWave som kanske skulle vara intressant.

/Mattias

För 150 macar tycker jag du ska ta en titt på http://www.radmind.org.

Eller så kan du använda Apple Remote Desktop och drag 'n droppa uppdateringarna från ditt skrivbord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-13 21:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chrippa
Funkar inte "Läs ner markerade objekt till skrivbordet" i Programuppdateraren? Eller så har jag missförstått dig.

majo72 menar att han vill kunna sköta när och vad som kommer upp uppdateringar i folks Programuppdatering. Jag förstår verkligen majo72.

Tänk vad smidigt att kunna slänga in tex Adobe Reader när den kommer i en ny version. För att inte säga hur mycket snabbare det skulle gå över det lokala nätverket...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-13 21:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Jag vill minnas att Apple haft som argument att detta har med säkerhet att göra. Man vill inte ge möjlighet för någon att sätta upp ett "fuskställe".

Borde väl vara en ganska okomplicerad sak att ordna så att det är säkert? Lösenord och begränsningar vilka IP-nummer och platser uppdateringarna kommer ifrån?
Inte kan väl Apple avfärda en sådan bra idé med de argumenten?

Nja, det är väl så att de vill undvika att någon skulle kunna manipulera folks datorer till att uppdatera från obskyra platser.
I dag har Apples programuppdaterare en mer komplicerad metod med certifikat etc. som kollar att ingen tar över Apples uppdateringsserver.
Apple vill definitivt inte att detta skall bli någon lekstuga och de har säkert stångat sina huvuden blodiga för att komma fram till hur de skall göra, om de gör det.
Jag skulle bli lika glad som alla andra ifall Apple kommer med en lösning. I synnerhet en lösning som ger mig möjlighet att uppdatera alla progamvaror vi använder. Detta ställer ju också lite krav på de som tillverkar programmen. För att det skall vara effektivt och smidigt så måste hela installations (uppgraderings) processen vara automatisk.

Principiellt borde detta inte vara svårare än att sätta upp sin egen "idisk.mac.com" för att få Apple Backup och andra program att arbeta mot lokal maskin istället för Apples.

Modifierad /etc/hosts, webserver, innehållslista i XML-format.

//Mikael

Återigen, http://www.radmind.org gör precis det du efterfrågar.

1
Bevaka tråden