Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte mounta dmg-filer...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-11-14 11:04

Jag har fått ett litet problem på min dator. Jag kan inte mounta dmg filer (bara i ett fåtal fall). Det konstiga är att jag får olika "fel-koder" för varje dmg...

Någon som hört om nått liknande?

(Kör G4 1,25 med 10.3.1)

Jag kör ju inte 10.3.1, men jag råkade ut för samma problem i 10.2... Hittade ingen lösning så jag blåste datorn helt enkelt.

• Medlem
  • 2003-11-14 11:49

Det ordnade sig efter att jag reparerat "premissions" och startat om datorn ett par gånger...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-17 19:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av odin
Det ordnade sig efter att jag reparerat "premissions" och startat om datorn ett par gånger...

Jag har samma problem.
Hur reparerar man permissions?

(10.3.1 iBook G4)

• Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-11-17 19:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kambei
Jag har samma problem.
Hur reparerar man permissions?

(10.3.1 iBook G4)

I 10.2.8 väljer du "Skivverktyg" (program, verktygsprogram) sedan tabben "Skivverktyg", markera disken och "Reparera skivbehörigheter". Skulle tro att det är detsamma i 10.3.1.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-17 20:01

Tack! jag testar...

"Skivkontroll kan inte reparera startskivan..." står det i instruktionerna.

Gör så här; Stoppa i cd-skivan som kom med datorn och välj den som startskiva.

När Installer frågar om språk, välj Svenska.

Fliken Installer byter namn till Installeraren och om du klickar där så finns valet "skivverktyg" att välja. ("Open Disk Utillity")

Under fliken Skivkontroll kan du både kontrollera och reparera skivbehörighet, dvs rättigheterna.

Det kan vara så att du - felaktigt - inte har behörighet att köra vissa program.

Skivverktyg rättar till dessa felaktiga rättigheter och eliminerar suspekta fel.

För att även reparera skivan startar du från den första Panther skivan. (Jag vet inte men gissningsvis fungerar även den första Jaguar-skivan...??)

Detta tar mellan 30-60 minuter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-18 10:20

När jag fick min iBook igår funkade ingenting. Jag kunde inte mounta disc image filer. Inte läsa musikcd. Inte cd-r heller. Inte använda fildelning för att föra över filer från min gamla iMac.
Jag har aldrig fått så mycket felmeddelanden i hela mitt liv.
Till slut raderade jag i allafall hårddisken och installerade om panthern. Och nu verkar allt funkar som det ska (peppar peppar).

Tack Eclipse och Fantomen

• Oregistrerad
  • 2003-12-17 11:04

Fick en 2.0DP G5 igår. Fick samma problem med .dmg filer direkt. Gick ej att montera på skrivbordet. Reparerade rättigheter och körde skivkontroll. Inget fel hittades.
Ringde då Apple support som faktiskt löste problemet!
Efter en lååång stunds funderande och mumlande så kom de fram till att jag nog borde slänga filen "System/Bibliotek/Extensions.kextcache" och mappen "System/Bibliotek/Caches/com.apple.kernelcaches", och sedan starta om.

Häpp! Så fungerar det igen!
Ibland blir man imponerad av supporten. Bara ibland alltså...

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-17 11:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Lundin
Efter en lååång stunds funderande och mumlande så kom de fram till att jag nog borde slänga filen "System/Bibliotek/Extensions.kextcache" och mappen "System/Bibliotek/Caches/com.apple.kernelcaches", och sedan starta om.

Häpp! Så fungerar det igen!
Ibland blir man imponerad av supporten. Bara ibland alltså...

Hmmmm.... Intressant! Helt klart! :rolleyes:

1
Bevaka tråden