Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HD-problem med ny låda och OS X

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Ställer en fråga via en kompis (som surfar här men inte kan registrera sig) i hopp om att någon kan finna på lösningen på hans problem.

Så här skriver han:

Det är så att jag har en PC-hårddisk (Quantum Fireball P AS 6) där jag behöver komma åt lite info och även formatera till mac-format (hfs?) för att kunna använda den framöver. Jag har satt in hårddisken i ett usb/firewire-skal och det var inga problem att överföra filer till macen.

PC-hårddisken var partitionerad som ni ser på bilden och det jag vill göra nu är att ta bort alla partitioner, formatera den och verkligen tömma den på allt så att jag kan använda den med min pb/ibook.

Har försökt med diskverktyget men det går inte att ta bort partitionerna, vad göra?

När jag markerar hårddisken (översta nivån) så blir alla partitioner gråfärgade. Det går att ändra dem individuellt till Mac OS Extended, men sen händer inget mer, de försvinner inte hur mycket jag än raderar dem.

Alltså jag vill rensa hårdisken helt från partitionerna och börja från början!

Till saken hör också att när jag försöker koppla in lådan via firewire så funkar det inte. Jag har provat med flera olika kablar och olika kontakter. Igen vill kännas vid lådan. Det är bara när jag kopplar in lådan via USB som den ens monterar.

Någon som har nån idé om vad som kan vara felet? Kan det vara så att Diskverktyg inte funkar (kör Jaguar) med denna disk? Kan det vara att den är PC-formatterad? Finns det några andra diskverktyg jag kan prova?

Tacksam för alla svar!

• Medlem
  • 2003-11-15 10:04

Testa FWB Partition Toolkit , det kan fungera i vissa fall..

mvh plonk

Vad händer om du klickar på hårddisken(toppnivån) och väljer att formatera. Det funkar inte?

Funkar det inte så finns det ett verktyg i terminalen som heter pdisk.

Starta det som root och skriv L, då ser du alla hårddiskarna och partitionerna. skriv e och du får editera den du väljer, tex /dev/rdisk1.
Där lär det funka att ta bort alla partitionerna, du ser dem som tex
10: Apple_HFS untitled 2 14680064 @ 2098696 ( 7.0G)
Ta bort dem, skriv ner ändringarna på disk och starta om. Eventuellt måste du ta bort alla, inkl partitionmap mm.

Farligt verktyg dock, se till att ändra rätt disk

1
Bevaka tråden