Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var ligger mailen på Outlook express mac OS 9?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har flutta över det mesta från hårddisken på en gamal iMAc yill en ny dito, Under MAc =S 9 vill jag köra Outlook Express. När jag startar så finns inte den gamla mailen med mappar etc där, Kan inte hitta filerna på hårddisken heller, Var finns dom? Hjälp!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-15 15:50

I mappen Microsoft User Data.

Har hittat Microsoft användardata men det går inte att importera via import inifrån Outlook. Kommer till mappen huvudidentitet och sedan finns databasen men den kan inte väljas syns ej i importdialogrutan - mappen ovanför väljes men då avslutar importen direkt. Något tips?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-15 16:50

Skilj mellan Outlook och Outlook Express. De är två helt olika program.

Har du samma språkversion på OE som tidigare? På Microsoft-manér är sökvägarna nämligen hårdkodade, och eftersom mapp- och filnamnen har översatts funkar det inte för fem öre. Så obegåvat. Tack så in i helvete mycket, Microsoft-skitar!

När jag bytte från svensk till engelsk version på en dator för ett par år sedan löste jag problemet genom att ta reda på vad varenda fil heter i den engelska versionen och översatte sedan alla mapp- och filnamn. Sedan gav jag upp och bytte till Eudora.

Jag hoppas verkligen att du har tagit backup på Microsoft användardata eller Microsoft User Data. Ta alltid backup på allting!

En fråga till: använde du OE tidigare eller något annat epostprogram? Netscape kanske?

Försöker alltså bara flytta OE 5.02 från en burk med MacOS 9 till en annan. När jag öppnar OE ipå den nya burken finns inget av de gamal mailen eller adressboken kbar. Jag vill alltså bara få tillgång till det på den nya maskinen. Allt finns kopierat över på den nya men eftersom den krävde en senare version av 9:an så har jag lyttat grejorna "för hand". Man måste tydligen ändå inporetra de gamal mailen från databasen som jag nog har hitttat under Aplikationer
Microsoft office
Dokument
Microsoft användardata
Identiteter
Huvudidentitet
databas (2,5 MB)

Kan det stämma? Dock kan jag inte importera varken från själva databasen - syns ej att välja - eller från mappen en nivå upp. Stopp....
Tacksam för alla ideer om hur jag skall komma vidare.

Har hittat en grej till i samma mapp - meddelanden 40 MB. Kanske är det den filen. Men inte heller den går att välja eller öppna...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-15 18:36

Det kan hända att det är så tokigt att båda hårddiskarna måste ha samma namn. Så är det med MS Office i alla fall. (Om man ändrar namn på hårddisken står Office och tuggar ett tag innan det hittar filerna...)

Se också till att OE ligger direkt på hårddisken eller åtminstone inte i någon mapp med parenteser i mappnamnet. (Beror också på jubelidiotisk kodning av Microsoft. Fråga mig inte varför: det bara är så.)

Sparka igång OE och rigga upp ett dummykonto. Microsoft användardata skapas då i mappen Dokument. Avsluta OE och kasta den mapp som skapades. Sedan lägger du dit din backup av mappen Microsoft användardata i mappen Dokument och drar igång OE. Nu ska det fungera. Om det ändå inte fungerar kan det hända att databasfilen är skadad...

Obs! Ett separat problem: Glöm inte att kolla det där med dubbla teckenkonverteringsfiler i Systemmapp : Teckenkonvertering. (Orsakas också av helidiotisk Microsoft-kodning och bristfällig testning.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-15 19:38

Om du importerar ska du bara leta upp applikationen och hänvisa till den, inte till "MS användardata"foldern. Men om du kopierar över hela den foldern till "dokument"mappen på nya hårddisken har du precis samma inställningar och mail som i den gamla... Voilá

OK!
Tack för tipsen. Jag är inte längre hos min far så jag kan inte testa dessa sista förslag.

På den första burken minns jag inte att man hade kvar någon dokumentmapp direkt på hårddisken. Jag hittade inte några data just där som jag minns utan på Microsoft Office mappen. Jag får kolla igen vid tillfälle. Om jag gör så försvinner och andrea sidan all mail som kommit och skrivits nu, eller hur?

Att hänvisa direkt till applikationen på den nya burken fungerar inte eftersom applikationen just tappat all mail...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-16 02:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av cuben@mac99
På den första burken minns jag inte att man hade kvar någon dokumentmapp direkt på hårddisken. Jag hittade inte några data just där som jag minns utan på Microsoft Office mappen.

"Dokument" ska finnas i roten på hårddisken. I den ligger "Microsoft Användardata" där du hittar bl.a. "identiteter".

Citat:

Om jag gör så försvinner och andrea sidan all mail som kommit och skrivits nu, eller hur?

Ingenting försvinner när du kopierar.

Citat:

Att hänvisa direkt till applikationen på den nya burken fungerar inte eftersom applikationen just tappat all mail...

Du går in i den "nya" applikationen och importerar från den "gamla".

1
Bevaka tråden