Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funkande Apple II e !!!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Häromdagen gick jobbarpolaren Saimon ner i skyddsrummet-förrådet under skolan, och kom upp igen en stund senare med feber i ögonen, och en Apple IIe-dator från 1982 i famnen.
Kodnamn Diana, föregångare till Lisa.
Den hade legat bland bråte och damm under bra många år.
Vad vi kunnat få fram genom web är inte mycket, och den dokumentation vi senare hittade efter timslångt rotande bland bråten var väldigt lite, så nu undrar jag:
Finns det någon bland 99macarna som har jobbat med, eller har flexskivor eller annat material till en Apple II e?

Det makalösa med denna maskin var att vi behövde bara plugga i sladdarna och köra igång den...!!!
Jag vore tacksam för all info om maskinen, det skulle onekligen vara lite halvläckert att kunna köra några prog på den...:D

Mail: jan@jaar.org

Bilder på underverket

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-11-15 21:20

Fy F*n vad jag blir avis! Det är så tårar bildas!
Det får mig att minnas när jag missade att få en Commodore PET, usch och fy!

Citat:

Det makalösa med denna maskin var att vi behövde bara plugga i sladdarna och köra igång den...!!!
Jag vore tacksam för all info om maskinen, det skulle onekligen vara lite halvläckert att kunna köra några prog på den...:D

Vad bra att den funkade, men jag skulle ändå ge dig rådet att vara försiktig med den! Riktigt gamla saker har ofta en tendens att gå sönder om de börjar användas igen efter lång vila. När man startar den efter 20 år är det precis som tiden stått stilla, och den funkar som om det vore nästa dag. Men tiden har inte stått stilla! Tro mig, det hände mig när jag körde igång min gamla Atari 520 ST FM efter iofs. bara 10 års vila. Den funkade perfekt fram till den dagen jag ställde undan den för 10 år sen. Nu tog det bara en månads nostalgiskt spelande tills delarna började braka samman en efter en.

Jo... det är onekligen så att man nästan står lite i givakt... fantastisk känsla...
"Försiktighet är en dygd", sa flickan...:D

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-17 12:28

Underbart! Men fy fasen vad ful den var från sidan.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-17 12:29

Nice!
Det tuffaste jag har fått från en skola i gammal datorväg var en Compis... och det var inga roliga saker alls.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Nice!
Det tuffaste jag har fått från en skola i gammal datorväg var en Compis... och det var inga roliga saker alls.

Det kommer man ju ihåg kampanjen:

"Rör inte en Compis"

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-17 12:36

När man har testat en Compis blir man verkligen inte förvånad över att den aldrig blev någon hit.
Ful, tråkig, långsam.
Som en riktigt dålig PC ungefär.
Satt det inte en 8088 i dem?

Wow, vilket fynd, en bit historia helt klart!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-17 12:46
Citat:

När man har testat en Compis blir man verkligen inte förvånad över att den aldrig blev någon hit.
Ful, tråkig, långsam.

När jag kom till Stockholms universitet hade de nyligen börjat med datorer. De hade valt Commodores burkar, men inte Amigor eller ens CBM-maskiner, utan Commodores extremt sugiga PC-hojar med CP/M, maskiner som snart gick sönder. Detta trots att det fanns Macar sedan fyra år tillbaka! (OK, jag tror i och för sig att Macen kom till Sverige först 1986 i och med supermaskinen Mac Plus, stämmer det?)

• Medlem
  • 2003-11-17 13:58

Jag har (min far) en komplett Apple II+. Inte exakt samma som Apple IIe, men nästintill. Alla systemskivor, och två diskdrives... Finns en del roliga spel till den. Däremot vet jag inte om det är så stor mening med att dra igång den... Jag menar, varför?

Den Apple II som jag har, tror jag inte att jag orkar störa, om inte någon är beredd att betala en tusenlapp för den. Det var någon som ville det för ett tag sedan, men jag tappade bort mailadressen. :rolleyes:

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-11-17 14:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
........ (OK, jag tror i och för sig att Macen kom till Sverige först 1986 i och med supermaskinen Mac Plus, stämmer det?)

Den första Macen kom till Sverige i mars 84, jag har en av de första burkarna hemma inkl. demo pärmen med System 0.97, MacWrite, MacPaint och MultiPlan..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-17 14:21

Jag tar den direkt för 1000 spänn! Blir perfekt till mitt Apple museum.

Detta är lika stort som dödahavsrullarna!!

Kan man köra OS 10.3 på den tror du?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Sigemo
Detta är lika stort som dödahavsrullarna!!

Kan man köra OS 10.3 på den tror du?

Med tanke på att det är en Mac... självklart!!!:D

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-17 15:05

Ta med den till nästa MacPub! Det var ju en kille som hade med sig en NeXTstation en gång.

• Medlem
  • 2003-11-17 16:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Axel von Matern
Jag tar den direkt för 1000 spänn! Blir perfekt till mitt Apple museum.

Du har mail!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-17 16:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av statemachine
Vad bra att den funkade, men jag skulle ändå ge dig rådet att vara försiktig med den! Riktigt gamla saker har ofta en tendens att gå sönder om de börjar användas igen efter lång vila. När man startar den efter 20 år är det precis som tiden stått stilla, och den funkar som om det vore nästa dag. Men tiden har inte stått stilla! Tro mig, det hände mig när jag körde igång min gamla Atari 520 ST FM efter iofs. bara 10 års vila. Den funkade perfekt fram till den dagen jag ställde undan den för 10 år sen. Nu tog det bara en månads nostalgiskt spelande tills delarna började braka samman en efter en.

Jag säger bara: elektrolytkondensatorer!

De är specade för en livslängd "på hyllan" (eller i en pryl som inte används) på 10 år. Så vill man väcka liv i en gammal elektrisk pryl, är troligheten mycket stor att det är dessa som spökar. Dessa är första felkällan till exempelvis brum och brus i förstärkare, och eftersom de största (=känsligaste) sitter i strömförsörjningen är det vanligt att det är dessa som leder till en död pryl. I en Apple II (som i gamla rörförstärkare) borde det inte sitta så där hemskt många...

Citat:

Skrevs ursprungligen av hgus
Jag säger bara: elektrolytkondensatorer!

De är specade för en livslängd "på hyllan" (eller i en pryl som inte används) på 10 år. Så vill man väcka liv i en gammal elektrisk pryl, är troligheten mycket stor att det är dessa som spökar. Dessa är första felkällan till exempelvis brum och brus i förstärkare, och eftersom de största (=känsligaste) sitter i strömförsörjningen är det vanligt att det är dessa som leder till en död pryl. I en Apple II (som i gamla rörförstärkare) borde det inte sitta så där hemskt många...

Antagligen korkad fråga från mig nu, men jag är totalt okunnig på det området: Inte för att det hänt något än, men det skadar ju inte att vara förberedd, vet du var man skulle kunna få tag i några lämpliga?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-17 17:48

De ser ut ungefär såhär:

...och kostar några kronor hos din närmaste elkomponentaffär, exempelvis ELFA. (Eller Tema elektronik om du bor i Göteborg)

Att ha några i reserv är det nog ingen mening med, det är ungefär som motstånd, man skall byta till närmaste tillgängliga värdet.

Det knepiga är att veta när de är trasiga. Det enklaste är om en "konding" är kortsluten internt, då är den stendöd. Små kondensatorvärden kan mätas. Annars är det klassisk felsäkning som gäller, är det strömförsörjningen som är trasig eller moderkortet etc. Tyvärr kan de också läcka och ge upphov till diverse konstiga problem, i en förstärkare blir det brum och brus, i en digital konstruktion borde det helt enkelt bli konstiga problem och uppträdande. I första hand borde dock strömförsörjningen vara problematisk. (förresten finns det också högspänning här, man måste ha lite koll på vad man gör om man ska rota) (fast det måste den förstås inte vara.) Ett schema är också bra att ha.

Kort sagt, kör på, och om den börjar krångla konstigt eller dör och du fortfarande bryr dig om om den funkar, så börja då. Så njut medan det funkar!;)

• Oregistrerad
  • 2003-11-17 17:52
Citat:

Ful, tråkig, långsam.

Nu skall du inte vara sådan...
Det fanns ju en port på den där man kunde få ut en smula pulver : Lax faktiskt med att koppla in en liten fläkt på en sån som jag efter lite kreativ programering lyckades få att gå i något som kunde tas för valstakt med lite välvilja...
vrrroooom-vroom-vroom...

" quote:Skrevs ursprungligen av Axel von Matern
Jag tar den direkt för 1000 spänn! Blir perfekt till mitt Apple museum. "

"Du har mail!"

Ledsen boys... men om det nånsin har funnits en dator som inte är det allra minsta till salu....

så ere den här...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-17 20:11

oh, sorry! Jag menade den andra datorn. Apple+, föregångaren till Apple IIe.

En Apple IIe hade jag en gång i tiden. Den var fin. Jag ska se om jag har några program liggande någonstans.

1
Bevaka tråden