Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av reverbet i QT spelaren

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-17 15:42

Någon som vet om det går att stänga av reverbet i quicktime spelaren?
Alltså någon form av "master bypass".

edit: Jobbar i X.2.8
/Jens

Menar du för Quicktime instruments? För såvitt jag vet finns det inget reverb i Quicktime-spelaren över huvud taget. Däremot så har GM-bankerna i QT-instruments reverb som man kan styra via MIDI.

• Oregistrerad
  • 2003-11-17 17:58

Default inställning in QT verkar vara med reverb, iaf i X. I 9an verkar det vara lite olika. Problemet är att jag sitter med en massa filer och orkar inte mata in midi meddelande i varje region för att sen exportera till midi igen.

Om man inte skriver in ett värde för reverb så får man reverb vare sig man vill eller inte:(.

/jens

Jag tror att Quicktime Instruments, som det hela handlar om, är helt enkelt en mjukvaruform utav en Roland SC-7. Om du spelar upp dessa MIDI-filer på hårdvaru versionen, t.ex Roland SC-7, så bör värdet på reverben, i default, vara desamma som i Quicktime. Alla Rolands GM-ljud har redan ett fabriksinställt reverb per ljud.
Däremot så är det oftast så att MIDI-programmerare ställer in sina reverb-värden och då rättar sig både Quicktime och motsvarande Roland-GM-modul efter det. Finns det dock inga värden så använder den fabriksinställningen av reverbet.

• Oregistrerad
  • 2003-11-17 21:26

OK. Tack för hjälpen. Verkar som att det blir "the hard way".
Tänkt va praktiskt att kunna gå in i terminalen och skriva "sudo kill reverb":)

/Jens

1
Bevaka tråden