Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är det jag inte får kopiera?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 22:08

Hej. Har precis tagit en backup på hela min interna hd i en powerbook. När jag skulle kopiera över till en firewiredisk, så sade findern att vissa saker inte gick att kopiera och att jag inte hade behörighet att flytta vissa filer.
Hmm, tänkte jag och loggade in som root.. Men inte heller då hade jag behörighet till vissa filer.

Vilka filer är det som inte ens root har tillgång till?

Jag trodde att root var Gud!

Inte allt i filsystemet är filer. Vad, mer specifikt, klagade kopieringen på?

• Oregistrerad
  • 2003-11-18 22:15

På linux är väl Root gud - men i *nix är väl Root bara gud i systemmappen

SuperUser är Gud

Kör med CCC när du backar upp en HD, då för du med rubbet.

Edit; schtava fel

• Oregistrerad
  • 2003-11-18 22:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av thorman
Inte allt i filsystemet är filer.

Det är väl en av grundpelarna i UNIX och tillhörande filsystem; att allt är filer.
Det är vad jag har lärt mig i alla fall.

Använd PsyncX , kan fixa detta både via cronjobb och manuellt. Version 2.1X för Panther och 2.0 för Jaguar

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16089

• Oregistrerad
  • 2003-11-18 22:48

Okej. Tack så mycket för svaren. Vad jag mest egentligen vill ha backup på är mejl och adressböcker och dokument. Men lat som jag är orkade jag inte leta upp det jag kommer att vilja ha när jag har installerat panther.
Så: Tror ni att det kan vara något sådant som inte går att kopiera?
Jag tror inte det.

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-18 23:41

Det är alltid en fördel att använda ett hjälpprogram så fort man vill göra backuper i OSX.

Med CCC (Carbon Copy Cloner) behöver du ju inte göra en backup på hela hårddisken utan kan välja ut vad du vill kopiera. Tex din användarkatalog där med största sannolikhet dina mail sparas, eller delar av den (bibliotek kanske?) om du vet var mailen ligger.

1
Bevaka tråden