Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Personalköpsdemonstration

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Just nu har företaget MindCom en turne till 5 olika SVT-orter, bla Göteborg som man besökte i tisdags. Hos oss så skulle man demovisa följande modeller:

iMac - 700 MHz ( nya modellen )
Powerbook - 667 MHz
Quicksilver - 933 MHz

I stället så visar man utan de besökandes vetskap följande modeller:

iMac - 800 MHz ( nya modellen )
Powerbook - 800 MHz
Dual Quicksilver - 2 x 1GHz

Dom blev något generade när jag upptäkte detta efter bara ett par minuter... illa att man försöker visa något som är snabbare och dyrare än vad som egentligen är avtalat. Jag frågade varför dom hade gjort så och man svarade att det var dom burkar man hade fått att demovisa med --- suck! När jag påpekade ett muntligt löfte om att dom ska leverera snabbare burkar ifall dom hinner släppas (gör dom kanske på måndag-tisdag) så var man märkligt nog övertygad om att 933MHz´aren nog skulle finnas kvar och att det änndå skulle bli denna långsammare variant - jag känner mig sviken och både skrev och ringde till Oscar Bjers, hoppas på svar även fast han har semester. Detta om den tvivelaktiga demonstrationen har jag däremot inte blandat in stackars Bjers i.

Olle

[ 07 Augusti 2002, 19:57: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Ett ord:SKANDAL!!!

Hur i h*vete kan man åka runt och visa snabbare maskiner som sen inte ens finns med på personalköpslistan?

Som om det inte vore skillnad på TiBook 667 och TiBook 800 eller vad, och på 933 och 2x1 GHZ?

Eftersom du nu vet om det, ligg på dem, se till så att de erbjuder just de modeller som de visade. Luktar falsk marknadsförning om det hela.....

Mycket trist att sånt här händer

• Oregistrerad
  • 2002-08-07 14:14

Kan ju bero på att de inte fått fram andra modeller att visa. Det är ganska vanligt att de mer vanliga modellerna är svåra att få tag på medans värstingmodellerna ofta är mer tillgängliga för demo...

Jodå, visst kan det mycket väl vara så. Men inte är det rätt att sägga att det är en PowerMac 933 Mhz, sen när de testar är det en 2x1 ghz PowerMac istället. Som det verkade här så ville de hemlighålla att det var snabbare maskiner som de faktiskit visade. Det skall kunderna upplysas om innan de bestämmer sig.

Med hänsyn till diskussionstiteln kan jag kanske tipsa om följande hemsida

http://www.skrivihop.nu/

Nyttig hemsida för de flesta av oss!

OK, rubriken på tråden är nu tillrättalagd (ändrad) - handlar alltså inte om avdelningen "Personalköp" som "demonstrerar"... men som sagt vad budskapet kan nog ingen missa Problemet påminner om berättelsen om Haren och Sköldpaddan... man får inte ge upp INNAN mållinjen. Hmm.. vem myntade begreppet "en får inte slöa till"? Priset tar nog Ingemar Stenmarks beskrivning inför en sportjournalist som frågade om stakningen i backen: "gån´t förklar för en som int begripe´et".

GoMiddag - Olle

I samband med de personalköp som nu börjar närma sig en sista anmälningdag på SVT så ser det bra ut, eller vad sägas om följande svar från svenska Apple ställt till mig och leverantören MindCom:

... Jag vill bara ytterligare förtydliga det som jag och Olle talade med varandra om idag så att det inte blir ytterligare missförstånd. Jag har redan bekräftat att OM det kommer nya maskiner så kommer vi INTE att skeppa några gamla maskiner...

Kan ha rådit ett missförstånd mellan MindCom och Apple, hur som hellst så har Apple nu snabbt och tydligt lagt korten på bordet om vad som gäller och Mindcom kan nog inget annat än att agera rätt, dvs. som den auktoriserade apple återförsäljare dom trots allt är.

Efter som jag är en plåga för min omgivning så har jag nu serverat Mindcom och Apple frågan ifall det då kommer (precis som nu) att bli "mellanmodellen" även när nya burken levereras. Nu finns ju 800/933/dubbla 1GHz men på tisdag så KANSKE det presenteras 1,2/1,4/dubbla 1,6 - så var placeras vi då. Självfallet så hoppas jag att vi hamnar i "mellanmodellen".

Så här frågade jag dom: Är det så att "prisbilden" avgör eller är det "hastigheten" på procesorn som avgör ifall det blir mellan eller ingångsmodellen som då gäller ???

Teoretiskt så skulle det kunna bli en fnurra på tråden ifall man säger att vi istället ska ha nya ingångsmodellen och OM den inte har superdriven... men det ser vi nog om några dygn. Kan ju vara så illa att dagens 933MHz som har superdrive och en ny 1,2GHz saknar superdrive. Fast det löser sig säkert...

- Olle

1
Bevaka tråden