Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att spilla juice på en tiBook

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-11-19 11:37

För en timma sedan lyckades jag spilla juice på min tiBook. En inte alldeles angenäm upplevelse...

Jag grabbadde tag i datorn, vände den uppochner och försökte frenetiskt pilla bort batteriet, ryckte ur musen och tp-kabeln.

pustade ut lite

torkade varsamt av skalet och plockade bort tangentbordet - puh - ingen juice under tangentbordet... Bara i själva tangentbordet. Jag la en bitpapper under tabgentbordet och började flippa loss tangenter och rengöra dem en efter en

Ett tidsödande jobb - halva tangentbordet är fortfarande "öppet" - jag sitter och skriver på små gummipluppar
Jag måste dock varna den som blir sugen att ta bort sina tangenter från tangentbordet, och köra "barbacka", att det varken är bekvämt eller snabbarbetet med ett sådant tangentbord. Man måste trycke väldigt bestämt för att får fram bokstäverna..

Well, ett halvt glas juice och en timmes torkande senare fungerar tiBooken fortfararande! Jag måste säga att jag var ganska orolig ett tag där...

/arvid

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-11-19 11:40

Din stackare. Hoppas nu bara att du kommer ihåg var alla tangenter skall sitta när det är dags att pilla tillbaks dem igen.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-11-19 12:03

Det gick fint. Nu sitter de där de ska igen..

vi får se hur länge datorn fungera

Jag dränkte min Pismo i juice för två år sedan. Funkar fortfarande inte efter flera rengöringsförsök. Saften hann tyvärr leta sig nedåt i innanmätet..

Ingen som har ett logikkort till en Pismo till salu?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-19 12:11

Jag har sagt det i många trådar förr, men jag spilde en halv Pepsi i en bärbar Dell en gång.
Fick skruva isär den och torka bort klet PÅ moderkortet, men jag fick den att funka igen.
Tills den dog av okänd anledning för några månader sen... ser någon något samband? :rolleyes:

Edit: När du ändå var i farten kunde du ha slaktat en iBook och gjort så här.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-19 12:20

Hehe.. förstår om det kändes svettigt!

Själv så råkade jag köra min T68i i tvättmaskinen (skontvätt 40 i typ 10 minuter innan jag kommit på vad som hänt.

Trots att den hade batteri i och var påslagen så klarade den sig utmärkt, den behövde bara några dagars tork.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-19 12:26

För typ två veckor sedan lyckades jag med den stora skräckbravaden att genom att snubbla på en sladd dra ner min kära TiBook 1 GHz på golvet (1 meter ner). Inte en skråma och den funkar som den gjorde innan, men det är ändå inget jag rekommenderar. Ett bra sätt att undvika sådana situationer på är att skaffa AirPort., vilket minskar sladdhärvan (runt datorn iallafall) något. Alternativt amputera benen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-19 13:12

Jobbigt,,,
men var det nått mer än juice i glaset???

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-19 13:15

Jag spillde en kopp kaffe i tangentbordet. Apple Pro. Ryckte ur sladden och spolade ur det under vattenkranen. Sen fick det ligga på elementet över natten.

Felfritt!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-11-20 21:16

Min första Mac, en Performa 6200 fick sig en ordentlig dos coca-cola. Den gav ifrån sig ett ljud, sedan blev allt svart.

Jag rev isär datorn och logikkortet såg kladdigt och gott ut. Men en burk Rengörande skumspray och tryckluft på burk fick liv i den igen. Den funkade sedan felfritt.

Så tydligen tål våra macar en hel del.

  • Avstängd
  • 2003-11-21 23:46

jag får bara upp ett ord i huvudet och det är lika bra att skriva det så jag kan sova lungt sen, klantarsel

1
Bevaka tråden