Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösenorden försvinner i Mail

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

De senaste två dagarna har Mail tappat bort mina lösenord för mina konton. Vid uppstart frågar den alltid efter dessa och även om jag kryssar i spara lösenord, är de lika förbaskat borta nästa gång. Har uppstått precis nu och har aldrig haft problem förr (förutom att det också den senaste veckan oväntat avslutats flera gånger). Vad är det som händer?

• Oregistrerad
  • 2003-12-08 11:35

Starta Keychain Access programmet. I Edit menyn välj Change Settings for Keychain...

I det fönstret klicka bort Lock settings after ... inställningen. Spara och du behöver inte skriva in ditt lösenord igen.

//Rob

Tack för tipset. Startade Nyckelhanteraren och fann en nyckelring med mitt användarnamn. Tyvärr får jag inte göra något med den; kan inte ens låsa upp den. Kommer därför inte åt Edit/Settings. Har aldrig brytt mig om detta med Nyckelringar och kan därför inte så mycket. Vad göra?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-08 12:32

Jag har råkat ut för det du beskriver i samband med att utrymmet på hårddisken tagit slut, men då har också inboxen försvunnit. Mycket irriterande.

• Oregistrerad
  • 2003-12-08 13:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Robo-X
Starta Keychain Access programmet. I Edit menyn välj Change Settings for Keychain...

I det fönstret klicka bort Lock settings after ... inställningen. Spara och du behöver inte skriva in ditt lösenord igen.

//Rob

I nyckelhanteraren kan du oxå reparera din nyckelring. Kolla i extra menyn.

//Rob

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-08 23:58

Ett hett tips kan vara att reparera sin nyckelring ibland, eller helt enkelt skapa en helt ny ring. Jag har själv haft en hel del problem med att Mail.app kraschar vid helt oväntade tillfällen. Efter att ha lusläst CrashReport filerna insåg jag att Mail.app krascherna, och även vissa av iChat krascherna, hade med en nyckelringen att göra. Och efter ett nyskapad nyckelring fungerar allt bra igen.

För övrigt måste jag säga att nyckelringshanteraren kunde gjorts betydligt bättre. Den ger otaliga buggar och fel om man får för sig att skapa någon nyckelring manuellt. Jag förmodar att det inte är tanken, utan att programmen skall sköta det jobbet. Men varför finns funktionen om den ej fungerar?

Jag får tomma nyckelringsobjekt som ej går att radera. Och som får nyckelringshanteraren att totalkrascha om man går in och gräver i dem. Däremot fungerar ju nyckelringsfunktionen aldeles utmärkt om den bara får sköta sig själv. Mycket bra funktion måste jag säga.

Hakar på denna tråd eftersom jag sitter med ungefär samma problem. Nästan inga av mina sparade passwords dyker upp när jag surfar i safari. Samma problem med mailen också. Fick följande meddelande när jag försökte reparera nyckelringen.

Citat:

Objektet "pop.bredband.net" har ospecificerat värde för portattribut
Fel: kunde inte uppdatera portattribut för "pop.bredband.net" (0x186AD)
Varning: en del problem åtgärdades inte
Reparationen misslyckades

Vad göra?

1
Bevaka tråden