Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med för stor fil...???

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2003-11-20 17:33

Jag sitter med en helt ny iMac och senaste versionen av iMovie. När jag i ett nytt projekt försöker "drag and droppa" in en videofil (.avi) med rätt liten storlek (runt 400 Mb) är det inga problem, men när jag försöker göra samma sak med en fil av samma typ (.avi igen) som är större, runt 3-4 Gb, så säger iMovie nej med motiveringen att filen är för stor för vad programmet kan ta emot. Hur kan den säga så, filmfiler av den storleken ska väl inte vara något problem för iMovie att ta emot?

Finns det nån inställning jag inte hittat som man kan ställa in "maxstorlek" på filer den tar emot och hanterar i ett projekt? Som jag alltså måste ställa om? Eller är det så att det finns en begränsning? (låter helt vansinnigt...) Help me Obi-Wan kenobi, you´re our only hope...

/Himpas

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-20 18:43

I Mac OS 9 stöds inte större filer än 2 Gb, och vissa program som är carbon (tex iMovie) har kvar den begränsningen. Därav ditt problem.

• Medlem
  • Karlskrona
  • 2003-11-20 18:48

Men det låter ju helt vansinnigt när det handlar om filmfiler som lätt kan vara större än 2 gb utan att anses vara "för stora". Är det ett problem som någon vet om mer än du och som det pratas om, eller rycker man bara på axlarna om det på Apple?

Hrmmm, vad händer om du skapar ett nytt projekt. Avslutar iMovie och stoppar i den där film-filen i "Media"-mappen som skapas automatiskt när man gör ett nytt projekt?

Vad säger iMovie då? Om den frågar att den ska lägga till på klipphyllan ska du OK det....

(Bara en idé.....vet inte om det funkar)

• Medlem
  • Karlskrona
  • 2003-11-20 19:43

ok, ska testa det! Låter som ett alltför lätt sätt att lura programmet, men det kanske funkar?

Funkade detta? Har samma problem på jobbet och skulle starta en tråd om detta då jag såg denna.

T-son

(Panther och iMovie3)

• Medlem
  • Karlskrona
  • 2003-11-23 21:30

Har inte hunnit testa det ännu, ska göra det i veckan. datorn jag arbetar med iMovie med är inte densamma jag skriver på nu... vore tacksam att veta om det är någon som testat om det funkar!

/H

1
Bevaka tråden