Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Word gör mig vansinnig

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag har en fundering om Word. När jag i min brevmall markerar något som jag vill göra fetstil och sedan klickar på fetstilsknappen så blir allting annat i dokumentet fetstil, utom det jag markerade. Förutom att det uppenbarligen är kompletta idioter som har skrivit programkoden som beter sig så, vet någon om denna fiffiga och ovälkomna finess går att stänga av? Hur?

/Ola
[Edit: Glömde ett o framför välkomna.]

[ 04 September 2002, 14:00: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Fiffig finess? Hehe, knappast.
Micrsoft - Who Do You Want To Drive Mad Today?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-04 12:00

Suck, jag lider med dig broder Slave. Word kan få mig att klättra på väggarna som en drogad babian ibland.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-04 12:35

Word höll på att göra mig totalt vansinnig och galen i våras när jag höll på med min C-uppsats. Jag råkade ut för liknande roliga saker, t.ex. när jag gjorde en punktlista blev hela dokumentet en enda lång lista, typsnitt och kursivering m.m. ändrades automatiskt åt mig när jag inte ville ha det m.m.

Kolla om rutan "uppdatera automatiskt" är ikryssad för din brevmall. Finns under "formatmall". Det låg bakom en del av mina besvär. Synd bara att det tog två månader av frustration innan jag upptäckte det.

Nej, jag vet faktiskt inte hur man gör, men jag måste stämma in i kören av de som fått tjugotre hjärnblödningar p g a word och dess "finesser"

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-04 13:30

Som jag ser det finns det ingen som helst logik i hur Word och resten av MS Office är uppbyggt. Alla knappar, spakar och reglage är helt slumpmässigt placerade.

Dessutom är det ett buggigt och segt program. Testa att öppna en Word-dokument med fler än 30 bilder i...

Det är ett mirakel att MS Office kom att bli det dominerande kontorsprogrampaketet.

[ 04 September 2002, 13:31: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Så här verkar det vara: Om jag markerar allt på en rad och gör fetstil så blir det som jag beskrev ovan. Om jag markerar ett ord i ett stycke så blir det inte så.

Om jag tar bort krysset för den formatmallen vid "Uppdatera automatiskt" så verkar detta idiotiska beteende försvinna. Tack för hjälpen!

/Ola

• Medlem
  • Stigtomta
  • 2002-09-04 16:24

Jag arbetar på förlag och vi använder såklart Word i PC-burkar. Vi hade det här problemet med våra manus. Jag som är en gansja van wordanvändare lyckades inte lösa detta problem. Efter en hel dag och en hel IT-avdelning inkopplad på fallet lyckades vi hitta den lilla kryssrutan och blev av med problemet. Snacka om intuitivt program. KATASTROF !

Skönt att det löst sig för dig dock.

Håller med om Words förbannat irriterande förmåga att tro sig veta vad man vill göra.

Men nu har jag lyckats ställa in mitt Word som jag vill ha det. Faktum är att om man nu använder programmet för det som det egentligen är avsett för, dvs att man inte ska ha 30 bilder i det (mondo65), utan bara till ordbehandling så funkar ju skräpet riktigt bra.

Office v.X är klart kompetent, men det tar ett år att trimma in det som man vill ha det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-04 21:54

Ett ordbehandlingsprogram ska inte ha massa onödiga automatiker. Typiskt M$-grej. Att allt inte ska vara enkelt och självklart - bara att börja skriva, utan att man först måste kryssa bort allt som irriterar.

Och man måste inte ha 30 bilder för att det ska bli konstigt. Det räcker med att man skriver "1. " och byter rad för att massa extrafinesser kopplas in.

Tex en vanlig journalist som skriver texter vill inte ha massa konstiga knappar och datorer med ben som har idéer.

Om allt detta nu ska finnas borde det åtminståne finnas ett självklart sätt att stänga av allt.

Jag gillar visserligen finesser och extrasaker, men när inte ens jag kan skriva en ensidestext utan att behöva fixa med inställningarna, då är det för mycket!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-04 22:03

Jag arbetar mycket med Word och ett pissigt as till program som heter Trados Translator´s Workbench (bara namnet får mig att kräkas).

Det är ett helvete att hantera dessa skräpprogram, och det är alltid en pärs att få dem att fungera utan att de kör sönder filerna.

Ta rättstavningen i Word. Det är ju ett grymt skämt! De som programmerade skiten borde omedelbart skjutas.

En gång fick jag ett Word-dokument med 100 stora bitmapbilder i... Datorn fick krupp naturligtvis och vägrade samarbeta. Ville inte! Jag var tvungen att plocka bort alla bilder, en efter en, innan Word orkade gå runt. Usch.

[ 04 September 2002, 22:17: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-05 00:35
  • Oregistrerad
  • 2002-09-05 01:23
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-05 08:09

Den var kul!

Mer sånt!

Jo, nog känner man igen sig här! Förutom funktionen "uppdatera automatiskt" har jag blivit särskilt frustrerad över att ibland inte begripa mig på tab-inställningarna. Jag använder ofta mallar med en massa tab-inställningar, och när jag i efterhand gått in och ändrat lite i dokumenten (i sista minuten naturligtvis) har formateringen ofta blivit fullständigt åt skogen i hela dokumentet. Alla försök att återställa ordningen med tabbarna har förvärrat saken och till slut har jag med svällande ådror fått göra om rad för rad. Givetvis ytterst på grund av egen okunnighet, men arg blir jag i alla fall.

1
Bevaka tråden