Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grad av olaglighet?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är det så att jag har en hel del av mina skivor på vinyl, vilket är ett jävla meck om man vill ha dom på sin iPod, så jag har gjort det enkla och laddat ner dom skivorna från DirectConnect istället, jag kanske har fel nu, men det är väl inte olagligt?
Bara nyfiken, ska jag vara helt ärlig så laddar jag ner musik som jag inte äger också... :rolleyes:

Bandit!

Jag tycker det inte ska vara olagligt. Du äger som sagt originalet... Visst, det är inte samma ljud eftersom det är vinyl. Men ändå så tycker jag inte det är något fel.

Nej, jag tycker inte själv att det ska vara olagligt... Jag menar vinyl är faan så mycket dyrare än cd. Tror jag betalde 250 spänn för den, kunde fått den på cd för 150 spänn... Dum? Nej, vinyl är roligare!

• Avstängd
  • 2003-11-21 18:27

Jag har spelat in en massa musik från radion på min gamla rullbandspelare , jag har spelat in på kassetter från Vinyl och radio. Men enligt STIM så är det väl den som sänder eller lämnar ut musiken som står för avgifterna till STIM och andra intresseorganisationer.
Samma gäller väl om jag spelar in TVprogram på VHSkassett??

Hmmm... Du menar alltså att i deras avgifter så ingår det att folk spelar av/in det som sänds? Intressant teori... Är det sant?

• Medlem
  • Skänninge
  • 2003-11-21 20:55

Du får göra kopior för eget bruk. T.ex. banda av från radio eller TV.

Att ladda ner musik man redan har tror jag rent formellt är olagligt, men moraliskt tycker jag inte det "är så farligt".

Du får även bränna av en köpt CD du äger för att t.ex. ha i bilen.

STIM vill ha pengar av dig om du framför eller spelar upp musiken offentligt.
Offentligt är i princip allt som inte är inom hemmet.

Så har jag fattat det hela i alla fall...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Clas
Du får även bränna av en köpt CD du äger för att t.ex. ha i bilen.

Tror inte man får det om CD:n är kopieringsskyddad. Eller är det bara i USA det är olagligt?

Jaja.. Det blir väl hursomhelst olagligt här inom en snar framtid

• Medlem
  • Skänninge
  • 2003-11-21 21:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av staed
Tror inte man får det om CD:n är kopieringsskyddad. Eller är det bara i USA det är olagligt?

Jaja.. Det blir väl hursomhelst olagligt här inom en snar framtid

Läste något om att det finns förslag om att detta ska komma, så det är nog tillåtet än så länge....

Citat:

Skrevs ursprungligen av Clas
Läste något om att det finns förslag om att detta ska komma, så det är nog tillåtet än så länge....

Tillåtet men aningen besvärligt

Nej, jag är rätt säker på att det är helt lagligt att ladda ner musik som man äger rättigheterna till. Jag tror faktiskt att det samma gäller program.

1
Bevaka tråden