Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är tidningen MacWorld värd pengarna?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om intervjun med Oscar är så pass bra att det är värt att köpa tidningen. Han verkar ju vara en hyvens kille!

"Jag hade aldrig tagit jobbet om jag inte hade sett OS X" - stor intervju med Apples svenske vd Oscar Bjers.

[Edit: Ändrade rubriken lite för att passa diskussionens utveckling. /Jon]

[ 16 Januari 2003, 15:25: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson. ]

  • Medlem
  • 2003-01-16 00:08

Kul, skall läsa nästa gång jag har vägarna förbi biblioteket

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-16 13:50

Nä - Oscar motiverade inte tidningsköpet tycker jag...

Intressant.

Låt oss säga att en liknande intervju fanns tillgänglig på en viss sajt för runt 4 kr, hade du/ni köpt tillgång till den då? Förutsatt att du visste att intervjun inte bara bestod av 4 frågor, utan faktiskt tog upp en del viktiga ämnen.

Jag vet många som väljer att köpa en hel tidning för 40 kr för ett enda test eller för just en intervjus skull.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
Intressant.

Låt oss säga att en liknande intervju fanns tillgänglig på en viss sajt för runt 4 kr, hade du/ni köpt tillgång till den då? Förutsatt att du visste att intervjun inte bara bestod av 4 frågor, utan faktiskt tog upp en del viktiga ämnen.

Jag vet många som väljer att köpa en hel tidning för 40 kr för ett enda test eller för just en intervjus skull.

...vilket innebär att dessa läsare automatiskt bläddrar i resten av tidningen som i sin tur leder till att tidningen har läsare som i sin tur leder till att dom får annonsörer som betalar pengar till tidningen vilket innebär att tidningen kan betala lön till sina anställda som i sin tur gör reportagen och själva tidningen så att vi har någonting att läsa.

Skulle vara skönt om det fungerade, men tyvärr så tror jag inte att det är möjligt på lång sikt att arbeta så. En tidning måste ha läsare av den tryckta upplagan...

Det händer ofta att man bara är intresserad av en artiket och tvingas köpa hela tidningen.

Fyra kronor är ju inga pengar men det måste isåfall finnas en "saldo-sida" så att man kan hålla koll på kostnaderna. Alternativt att man förskottsbetalar och spärras när limit är nådd.

En vettig och logisk betalningsmodell måste naturligtvis till, ja, med aktuellt saldo och kvartalsvis betalning via autogiro (t ex). Det måste vara enkelt att betala, även om det är småsummor det handlar om. Visst, det hänger så klart minst lika mycket på innehållets kvalité och mottagande också.

Ibland känner jag mig snudd på lurad när jag köpt en tidning, då jag direkt bläddrar fram till det som intresserar mig och därefter bara skummar igenom resterande sidor.

<Är tidningen MacWorld värd pengarna?>

Alltså om man har Mac så tycker jag helt klart att Macworld är värt sitt pris. Tidningen vart betydligt tjockare efter sammansalgningen med Macpressen och jag personligen läser faktiskt det mesta i den. 56 kronor kostar Macworld, det får man en liten skål jordnötter och en 50cl öl för på den lokala krogen. Kan sägga att Macworld räcker betydligt längre än jordnötterna och ölen.

Smakar det så kostar det.
Beror på vad du är intresserad av men men tanke på ditt inlägg så är den värld varenda krona för dig.
Meddela gärna om du anser att du fått valuta för pengarna.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-16 23:59

Köper den helt klart. Funderade på cap design men den var lite för dyr. Man måste ju hålla sig uppdaterad på alla roliga saker som har eller kommer att släppas. Dagen blir genast bättre när man har tidningen i postlådan

Det du beskriver är faktiskt en av anledningarna till mitt minskade intresse för tidningar; pga att de är så ouppdaterade.

"Graphic Converter 4.5.6 släppt", står det i MacWorld.

I verkligheten har 4.5.7 släppts som fixar den farliga buggen i 4.5.6. Ett exempel i mängden...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
Det du beskriver är faktiskt en av anledningarna till mitt minskade intresse för tidningar; pga att de är så ouppdaterade.

"Graphic Converter 4.5.6 släppt", står det i MacWorld.

I verkligheten har 4.5.7 släppts som fixar den farliga buggen i 4.5.6. Ett exempel i mängden...

När det gäller snabba nyheter finns det inget som slår nätet, varken radio, tv eller tidningar. Men precis som nätet har sina fördelar har radio, tv och tidningar sina. Jag skulle inte vilja vara utan något av medierna.

Tidningar är ett långsamt medium. Det har både för- och nackdelar. Läsaren tar sig tid, som utgivare har man möjlighet att förklara saker som skulle ta för lång tid i de andra medierna, man kan sätta saker i sitt sammanhang och så vidare.

Köper man MacWorld i första hand för att hålla reda på när tredje decimalen i programversioner förändras så har tidningar förståss ett begränsat värde. Men jag vågar påstå att de flesta inte gör det.

Min far, en passionerad joggare och maratonlöpare, träffade en gång chefredaktören för Runners World. Han anmärkte då att det måste vara lätt att göra en tidning för joggare, eftersom det finns så många som joggar. Svaret han fick löd "Vi skriver inte för folk som joggar - vi skriver för folk som gillaratt läsa om joggning."

Att läsa en tidning är en känsla. Jag läser tutorials på nätet varje vecka, och ändå slukar jag de som publiceras i amerikanska MacWorld. Trots att DN finns på nätet vill jag ha nyheterna till frukosten.

Det är samma sak med MacWorld för många läsare - känslan av att hålla ett fullpackat nummer i händerna, papperet under fingertopparna, blandningen av högt och lågt, nyttigt och bara roligt, all information på samma plats. Det är värt mycket, även om versionsnumret på ett av de program vi skrev om ändrats på tredje decimalen.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Nu har jag tagit en prenumeration på MacWorld i alla fall...
...lika bra att prova ett år och se vad man tycker. Jag köper tidningen ibland, men inte alltid, så nu tänkte jag prova att bli en konsekvent läsare.

Jag räknar ju inte med att bli överaskad av nyheterna i den eftersom jag får dessa genom internet, men däremot vill jag ha den för reportagens skull och testerna.

Det återstå att se vad jag tycker om tio nummer...

Jag tycker den är helt klart värd pengarna. Själv prenumerar jag och jag har ingen tanke på att sluta med det.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
Det du beskriver är faktiskt en av anledningarna till mitt minskade intresse för tidningar; pga att de är så ouppdaterade.

"Graphic Converter 4.5.6 släppt", står det i MacWorld.

I verkligheten har 4.5.7 släppts som fixar den farliga buggen i 4.5.6. Ett exempel i mängden...

Att kräva av en månadstidning att alltid ha den senaste x.x.x-uppdateringar är naivt. Att sedan sluta läsa tidningen av samma anledning är löjligt.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-01-17 13:12

Tidningen kan inte längre konkurera med de blixtsnabba nyheterna ute på internet. Men tidningen kan erbjuda fördjupade artiklar i olika ämnen. Även tips o råd.
Ibland blir artiklarna lite väl ytliga och då känns det inte riktigt att värdet finns där.
Tester brukar ju vara ett dragplåster och är väl det fortfarande.
Men visst finns det rum för det tryckta materialet fortfarande men ser kanske lite annorlunda ut än förr.
Om den ihopblandade tidningen är köpvärd kan man kanske inte avgöra ännu. Man måste ge den en chans.
Men vi kan ju recensera den här varje månad den kommer ut och sedan göra en ett 1 års recension.
Vad sägs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-17 13:50

Just nu har jag inget behov av MacWorld. Det finns så mycket bra information på webben, och dessutom har jag en åldrande Mac som inte känns alltför upphetsande.

Men när jag köper en ny Mac, vilket förhoppningsvis inte dröjer särskilt länge, kommer behovet och intresset antagligen att öka markant. Jag vill naturligtvis läsa om allt jag kan göra med Macen, på ett lättillgängligt och underhållande sätt, och då vill jag nog ha en prenumeration på MacWorld i alla fall.

Därför vore det ju extra trevligt om MW kunde samarbeta med Apple eller Apples återförsäljare så att man kunde få MW till ett extra humant pris.

En kommentar till. Det är fortfarande lite för mycket fokus på produktnyheter och för lite på själva användningen av programmen och pryttlarna, men det är så klart min personliga åsikt. En del vill kolla vad det finns för nya prylar, andra vill lära sig mer om hur man använder dem.

[ 17 Januari 2003, 13:55: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Det är fortfarande lite för mycket fokus på produktnyheter och för lite på själva användningen av programmen och pryttlarna, men det är så klart min personliga åsikt.

Vi har börjat göra fortlöpande läsarundersökningar, och tester hör till det som läsarna tycker är viktigast och vill läsa mer av. Steg-för-steg har nästan lika höga värden.

Hur ska vi då välja att gå vidare med det som grund? Vi kommer att fortsätta ha massor av tester och steg-för-steg i tidningen - som tur är behöver vi inte välja mellan dessa två avdelningar.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: David Molarin:
Det händer ofta att man bara är intresserad av en artiket och tvingas köpa hela tidningen.

Bättre affär än att köpa Aftonbladet eller Expressen. 56 kronor genom en bra arikel är 56 kronor per artikel. 10 kronor (?) genom noll bra artiklar är...

MacWorld skulle kunna ge insikter som man inte hittar i utländska tidningar och ge journalistisk skärpa och bakgrund till fenomen och händelser inom macvärlden.

MW ska förstås inte ha med senaste nytt, eftersom det sällan är det längre, när tidningen har passerat tryckpressen.

Problemet är som sas ovan att artiklarna sällan har något vidare djup, experterna inte är journalister utan istället skriver sånt man läser på webloggar och artiklarna ofta är konstiga översättningar som man läste för länge sedan.

Jag har slutat köpa MW eftersom jag inte tycker att den håller den journalistiska fanan tillräckligt högt, men jag läser den när den dyker upp på kgl bibblan vid Odenplan.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Simonsj:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
Det du beskriver är faktiskt en av anledningarna till mitt minskade intresse för tidningar; pga att de är så ouppdaterade.

"Graphic Converter 4.5.6 släppt", står det i MacWorld.

I verkligheten har 4.5.7 släppts som fixar den farliga buggen i 4.5.6. Ett exempel i mängden...

Att kräva av en månadstidning att alltid ha den senaste x.x.x-uppdateringar är naivt. Att sedan sluta läsa tidningen av samma anledning är löjligt.

Läs igen vad jag skrev innan du kokar över.

"En av anledningarna", "Ett exempel i mängden". Jag har inte slutat läsa vissa tidningar bara enbart pga att de ligger efter med de senaste nyheterna, så klart inte. Men när jag bläddar igenom de första sidorna kan jag inte hjälpa att tycka att allt känns "passé".

Varför tror du så pass många anser att tidningar är ointressantare nuförtiden? Är kvalitén försämrad rent allmänt? Känner du att du fått valuta för pengarna i varje nummer? Det måste finnas en del anledningar tycker man och inte bara att de är något ouppdaterade, som du säger.

Bara nyfiken, jag försöker skapa debatt.

[ 17 Januari 2003, 18:22: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson. ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
Läs igen vad jag skrev innan du kokar över.

"En av anledningarna", "Ett exempel i mängden". Jag har inte slutat läsa vissa tidningar bara pga att de ligger efter med de senaste uppdateringarna, så klart inte. Men när jag bläddar igenom de första sidorna kan jag inte hjälpa att tycka att allt känns "passé". Det har säkert lite att göra med mitt aktiva internetsurfande, ja.

Japp, så skrev du faktiskt. Jag hoppade på lite snabbt där kanske.

Och debatt lyckades du ju då skapa

Det är sällan jag tycker MacWorld inte ger mig valuta för pengarna, men visst händer det. Men det är svårt för en tidning att blidka alla alltid, så man får helt enkelt räkna med att allt inte passar en. Ibland råkar många av de saker man inte riktigt bryr sig om hamna i samma nummer.

Om världen vore perfekt, skulle inte du/ni helst vilja kunna välja innehållet själv, för 30 kr [per månad]? Eller är det helt enkelt bäst att överlåta det arbetet till en redaktion?

Personligen skulle jag vilja kunna välja och vraka bland massor av tester, reportage, artiklar, krönikor, tips, osv.

Är jag ensam?

Jodå, intervjun var bra. Hade gärna läst mer om dragarknäcket på omslaget, 1GHz Powerbook-maskinen.

Känns konstigt att diskutera MacWorld på ett annat forum än MacWorlds eget, men jag gör ett försök:

Precis som många redan nämnt så är snabba nyheter bäst på Internet (då helst skrivna av journalister) och då skulle en tidning som MacWorld kunna utnyttja sin tidning till annat, mer djuplodande. Men även också hjälpa sina läsare med uppdateringar osv, det är faktiskt inte alla förunnat att ha bredbandsuppkoppling utan sitter på ett surt modem och vill gärna uppdatera Mac OS X eller iPhoto eller vad det nu kan vara och de sitter och bävar inför dessa hundratals megabyte som ska genom detta klena modem.

Min önsketidning om jag fick bestämma skulle alltså ha mer tester, grundliga och originalskrivna på svenska, inte översatta. Den skulle komma med en CD med uppdateringar och freeware och shareware som är bra att ha, som kanske skrivs om i tidningen just det numret osv. Mindre nyheter, men små notiser med tanke på att alla kanske inte läser nyheterna på webben heller (brist på Internet?).

Givetvis är detta drömmar då MacWorlds redaktion är liten, har liten bugdet och säkert inte tillräckligt med annonsintäkter för att finansiera en CD också och lokalt skrivna tester. Så då skulle alternativet vara ett högre prenumerationspris, vilket skulle göra att vi skulle fortsätta diskutera MacWorld över hela nätet... för ingen blir nånsin helt nöjd.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
Om världen vore perfekt, skulle inte du/ni helst vilja kunna välja innehållet själv, för 30 kr [per månad]? Eller är det helt enkelt bäst att överlåta det arbetet till en redaktion?

Personligen skulle jag vilja kunna välja och vraka bland massor av tester, reportage, artiklar, krönikor, tips, osv.

Är jag ensam?

Som webnisse så har jag hållt på med olika såna här (mer eller mindre) lyckade lösningar, där fok kan välja att prenumerera på det som de är intresserade av.

Grejen är att det inte är helt solklart att folk vet vad de är intresserade av.

Om man har möjlighet/tid/pengar så kan man dock göra riktigt bra saker.

En grunka som funkade bra var när vi byggde upp ett system där man prenumererade på det man tyckte var intressant, och man fick betygsätta det man läste. Varefter vi la in en sas slumpmässig bit där man fick sig en del serverat som man inte hade sagt sig vara intresserad av, men som andra personer som gillade samma grejer (hade betygsatt över en viss nivå och kryssat i en ruta "Tror du att andra vill läsa detta?").

Ungefär.

Hursomhelst lite redaktionell filtrering skadar ju sällan, men gärna med bakgrundsinfo och djupare artiklar om man vill gräva ner sig lite extra.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-01-17 20:17

Apropå pris per artikel så har man ju ca. 50% studentrabatt, vilket för mig sänker priset per intressant artikel rejält.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-17 21:40
Citat:

quote: Vi har börjat göra fortlöpande läsarundersökningar, och tester hör till det som läsarna tycker är viktigast och vill läsa mer av. Steg-för-steg har nästan lika höga värden.

Hur ska vi då välja att gå vidare med det som grund? Vi kommer att fortsätta ha massor av tester och steg-för-steg i tidningen - som tur är behöver vi inte välja mellan dessa två avdelningar.

Nämen alltså det var inte riktigt så jag menade. Jag uttryckte mig oklart. Tester är bra. Vad som saknas är kanske fler jämförande tester.

För ett tag sedan skrev MW om digitalkameran Konica KD-400Z, ett bra test i och för sig, bortsett från att Konica-kameran inte jämfördes med några andra kameror i samma prisklass, vilket skulle ha varit av stort värde för presumtiva köpare.

MW brukar ju jämföra skrivare, skannrar och bildskärmar, så varför inte digitalkameror? Det vore intressant läsning minsann. En annan sak på min önskelista inför 2003 är en jämförande analys av de olika internetbankerna. Vilka fungerar bäst med Macen och med olika webbläsare? Det vill jag läsa om!

Det var många bra synpunkter här, jag tänker försöka besvara alla men kommer inte att försöka hålla reda på vem som sa vad eller citera ordagrant.

Jag vill själv välja vad jag vill läsa

En av redaktionens uppgifter är faktiskt att väja ut vad du ska få läsa i den flod av information som hela tiden sköljer över oss. Lite förenklat kan man säga att vi inte gör annat hela dagarna än att sovra och förädla information som egentligen är fritt tillgänglig. Den övervägande majoriteten av tidningsläsare har inte möjlighet att ägna ens i närheten av den tiden åt vad det nu är tidningen handlar om.

Som någon annan var inne på - förutom att ge läsarna/lyssnarna/tittarna allt de vill ha, ska redaktionen även försöka ge dem det de inte visste att de ville ha. Enkelt uttryckt kan man säga att en redaktionell produkt som bara ger folk vad de vill ha i längden inte överlever.

Samarbeta med (valfri aktör) för ett lägre pris

Detta är ett klassiskt sätt att öka upplagan på en tidning - att någon förening/leverantör/återförsäljare köper en del av upplagan för att motivera föreningsavgiften eller ge mervärde. Vi jobbar på det sättet också. Bottom line är emellertid att tidningen kostar en hel del att producera och att majoriteten av upplagan _måste_ vara fullbetald för att det ska gå runt. Och jag tycker att vi ger en hel del värde faktiskt. Två exempel:
1) Ponera att du funderade på att köpa en ny Power Mac G4. Ponera att du bor i en liten lägenhet eller ska arbeta med den åtta timmar om dagen. Vad är det värt att få höra att den låter som en dammsugare? Vad är det värt att få veta att den dyraste datorn som existerar, inte är nämnvärt snabbare än en dator som kostar tiotusen mindre om du använder OS 9?
2) Ponera att du läser något i tidningen som sparar fem minuter varje dag? Det är ungefär två arbetsdagar på ett år - vad skulle du betala för att få två dagars extra semester?

Det vore bra med en cd

Allt annat lika vore det bra med en cd, det kan jag hålla med om. Men eftersom vi har begränsade resurser måste vi alltid fundera på vad vi använder pengarna till. För att gå rakt på sak kostar en cd med alla kostnader inräknade, i runda slängar lika mycket som vi lägger på frilans till en utgåva. Om vi fick de pengarna extra varje månad är det inte riktigt så enkelt som att vi skulle kunna öka antalet sidor med 100 procent, men det skulle räcka till en hel del artiklar. Om jag kan välja mellan att göra 24 sidor extra tidning varje månad, eller en cd, så är det _min_ bedömning att 24 sidor extra material är mer värt än en cd. Inte för alla och kanske inte varje gång, men för de flesta för det mesta.

Nu har vi inte pengarna till det, så det är en akademisk diskussion, men det är så vi resonerar.

Nåväl, plikten kallar, är det någon synpunkt jag missat får jag återkomma.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

<Är tidningen MacWorld värd pengarna?>

Ja.

Jag hoppas dock fortfarande på en 2+2=5-effekt av sammanslagningen av Macpressen och MacWorld.

Om man endast ska bedöma MacWorld enskilt så har den blivit bättre. Så här bra har den inte varit sedan 96-97 då tidningen själv hade mac-känsla. Och det är därför jag svarar ja.

Men som resultatet av två tidningar är det fortfarande för lite. Det är tyvärr inte ens 2+2=4 eftersom allt från båda tidningarna inte finns kvar.

Men jag är förhoppningsfull att det kommer något som ger mig anledning att fimpa den sista delen av mitt ovanstående inlägg...

[ 20. Januari 2003, 15:30: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

1
Bevaka tråden