Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur frilägger ni bilder?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

jodå, extract är ju trevligt om man har en optimal bakgrund, tyvärr inte så ofta jag ahr det :/

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-15 18:26

ingen som kan skriva en tutorial på extract? Jag tycker det är skitknöligt, får inte alls till det... Blir ju lika mycket pill som om jag gör det "på riktigt"...

Ursprungligen av Jonaz:

ingen som kan skriva en tutorial på extract? Jag tycker det är skitknöligt, får inte alls till det... Blir ju lika mycket pill som om jag gör det "på riktigt"...

http://www.webdesignskolan.com/photoshop/extrahera_filter/extrahera.htm

• Oregistrerad
  • 2003-12-15 21:04

extensis mask pro, är det att rekommendera? Ska nog ta och prova det nån dag..

Ursprungligen av Cristian Bogdan:

extensis mask pro, är det att rekommendera? Ska nog ta och prova det nån dag..

Jag tycker det funkar ok. Fast det finns andra liknande som lär vara bättre.

Citat:

Skrevs ursprungligen av charger68
Jag skriver först ut hela bilden på min bläckstråleskrivare, tar därefter fram vassa saxen och råklipper. Därefter kommer lilla skalpellen fram för pillgörat. När jag är nöjd lägger jag den frilagda delen i min flatbädds-scanner och scannar in den. I Photoshop kopierar jag bakgrunden till nytt lager och väljer sedan trollspöt och markerar det vita. Backstegstangenten fixar sedan till så att allt utom friläggningen blir transparent. Nu kan jag välja valfri bakgrund till min frilagda del.

Det brukar bli skitfränt! Nu gör alla i min bekantskapskrets på samma sätt, de har ju sett hur busenkelt det är. Funderar på att skicka detta tips till Cap&Design då det säkert finns fler som vill lära sig hur man frilägger bilder i datan, eller vad tror ni?

Det var ett nytt sätt att göra det på, aldrig hört det, men det låter smidigt om man gillar att använda saxen..

• Avstängd
  • 2003-12-16 00:07

skriver ut, klipper ut, och scannar in igen såklart...

Skulle vilja se dina klippdockor, speciellt dom med spretigt hår, det funkar nog bra på skalliga bebis bilder.

Extract är väl okej... man kan ju använda händelsepenseln för att fixa till lite i de områden som blir "genomskinliga" och suddigummit för att ta bort rester som blivit över. Det man ska tänka på är att ha bred/mjuk pensel för typ "hår" och "päls" och mindre/hård pensel för mer utmärkande gränser. Då blir det minst jobb i efterhand.

Bevaka tråden