Jag är kartongfacist precis som er andra. Jag har allt för många gamla macar ståendes i sina originalkartonger på vinden, gärna med tillhörande programvara i obruten förpackning (System 6, system 7 osv). Det rör sig om ett par quadror, performor, nån se, en G4, ett par skärmar och någon skrivare. Det känns lite konstigt ibland att ha alla dessa apple prylar ståendes i sina kartonger uppe på vinden måste jag erkänna. Bredvid dem står även kartongerna till min G5:a, och kartonger till några PC:s som föräldrarna äger.
Kanske är det känslan av att hitta delar till veteranbilen, nya i originalkartong från 60-talet som gett mig kartongsjukan. Eller så är det helt enkelt det faktum att datorerna står skyddade i sina kartonger. Vem vet.
Norrmän är ju helt tokiga i att köpa prylar av oss svenskar. Det kan jag som ägnar en del tid åt veteranbilshobbyn intyga. De flesta reservdelar och prylar jag sålt har varit till norrmän. De är tokiga! De uppger i regel en adress till en postbox i någon svensk stad nära gränsen. Man skickar prylarna mot postförstott, och norrmannen tar bilen över gränsen och hämtar avin i postboxen, kvitterar ut paketet och åker glad hemmåt igen. Jag har aldrig varit med om att de diskuterat priset eller prutat, trots att priset vissa gånger kanske varit i högsta laget.