Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Orginalemballage" vid beg. köp?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-25 12:20

Hur viktigt är det för er att ev. begagnatköp kommer i orginallåda?

Har själv vinden full med kartonger, måste man verkligen spara på skiten?

Nyfiken på hur ni/vi tänker...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-25 12:22

Anledningen till min fråga står i hallen... (Skall den upp på vinden eller ut i soprummet...?)

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-25 12:23

Nog känns det roligare att köpa en begagnad dator om man får med orginalkartonger och sånt.
Har du plats tycker jag du ska spara den.

Är prylen 1-2 år gammal kan det vara schysst med originalkartong. Det känns mer "äkta".

För äldre prylar har det ingen som helst betydelse om inte förpackningen underlättar transporten/skyddar väldigt bra.

• Oregistrerad
  • 2003-11-25 12:29

För mig är mervärdet för orginalkartong kontra en fullt funktionsduglig nykreerad ungefär 0,2% av priset.
(Fast det vet ju ingen hur skickad säljaren är i kartokgkreerandets ädla konst... Men då finns ju brännbollsträn )
För många andra är det ju helt andra siffror - men varfan skall man spara skräpet
(Kartongjäkel går ju vika ihop - men iläggen??? )

Tycker det är ganska viktigt med originalkartong, ser bättre ut i köparens ögon. Och om jag vårdar min mac länge, samt har kvar originalkartongen så hoppas jag att raritetsvärdet går upp. Tänk er att hitta en Apple II med originalkartong, manual och kvitto? Vore ganska fräckt.

Sen så är nog originalkartongen ett måste för en iMac-globe då dessa annars lätt går sönder vid frakt...

• Oregistrerad
  • 2003-11-25 12:34

Har en färglaser stående som jag inte behöver och tänkte sälja den för ett tag sedan. Visade sig att ASG och andra fraktbolag vägrade ta sig an problemet att frakta den till köparen när inte originalemballaget fanns kvar. Jag tror att samma sak gäller för t ex skärmar. Kan med andra ord vara praktiskt att ha kartongen kvar, i alla fall för lite större prylar, vilket å andra sidan är sådana kartonger man helst vill slänga.

Någon i Umeåtrakten som behöver en Tektronix färglaser...

Det måste ju gälla allting? Eller hur skall de annars veta vad som finns i den anonymt wellpappbruna kartongen?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-25 13:01

Orginalkartongen är bara rolig när en grej börjar bli typ 10 år gammal och kanske är en "samlarpryl". Innan dess är den bara slänge. Så man får. Hur man vet i förväg vilken grej som bli "samlarpryl" kan jag inte svara på

Det är roligare att köpa en begagnad Vectrex om man får med orginalkartongen.

Så tycker jag.

Jag är kartongnazist. Jag sparar tamejfan på alla originalkartonger. Rensade min klädkammare för ett antal veckor sedan på ca 15 kartonger. Dom får istället bo i källarförrådet nu och resultatet är att jag kan gå in i klädkammaren och hänga kläder där.

• Oregistrerad
  • 2003-11-25 13:11

Jag säger bara släng och köp nytt.

Inte vill jag ha massa gammla kartonger i mitt fråd.

• Oregistrerad
  • 2003-11-25 13:18

Som ÅF måste jag ändå få flika in:
Spara originalkartongen under garantitiden. Har du AppleCare innebär det 3 år.
Jag är privat kartongfascist och sparar varenda j-la kartong så länge jag har garanti kvar på grejerna. Stereon, TV, hushållsprylar osv. Komplett med alla påsar, snoddar och bruksanvisningar. Sambon anser det vara idiotiskt att spara emballage och fick sitt straff (hehe) när den nyinföskaffade mobiltelefonen inte kunde returneras utan originalemballage.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-25 13:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonaz
Hur viktigt är det för er att ev. begagnatköp kommer i orginallåda?

Har själv vinden full med kartonger, måste man verkligen spara på skiten?

Nyfiken på hur ni/vi tänker...

Det är nog så att någon som har bemödat sig att spara kartong, instruktion, kvitto och annat verkar vara lite mer ordningssam och rädd om grejerna. Det behöver ju inte alltid vara så, men chansen är ju ganska stor.

Som köpare känner har man nog lite mer förtroende för en sån kille/tjej, och en aning mer säker på att prylen man köper är i gott skick.

Jag själv backade ur ett köp alldeles nyligen av det enda (och kanske irrationella) skälet att killen som sålde var en flottig, lortig, illaluktande (jädrar, vikken andedräkt!) typ med oklippta naglar, fett hår och en lägenhet som var likadan....

"Förpackningen" betyder väldigt, väldigt mycket...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-25 13:30

Jag försöker sluta... Framförallt med kartonger som bara är sentimentala, mobiltelefonkartonger, minidiskkartong osv. Så transportfördelar undantaget, så är mitt svar att det inte har någon betydelse.

En idé på transport skulle kunna vara bussgods, Stefan, jag har väldigt goda erfarenheter av dem. Och de har inte varit kinkiga heller, frågan är väl bara hur man packar en färglaser på rätt sätt...

Det är ju kul att få originalkartong, i synnerhet när det gäller en begagnad Mac. Jag vet inte om jag skulle betala såå mycket extra för det, men vill man göra köparen glad så kan det ju vara bra att spara sånt. Det känns även lite tryggare att köpa nåt begagnat där originallådan finns. Jag fick min begagnade iBook DV/SE i originalkartong och det kändes sjysst.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-25 18:28

Mmm... måste säga att jag är kluven...
Har varit, likt Schuckert, kartongfacist... Men försöker vänja mig av vid det... Det mesta stannar ju trots allt kvar ett tag i min ägo. Det är väldigt sällan som införskaffade dyrgripar säljs... Och säljs något så finns det en ganska stor kundkrets i min närhet... Götalaborjj & alla kompisar... Nah, löste iofs min nyaste kartong med att rensa dotterns garderob... Nu ligger det barnkläder nog för ett helt dagis i lådan.

Jag sålde en begad PowerBook till en norrman för ett tag sedan. jag hade gjort i ordning alltsammans i originalkartongen när han skulle hämta den. men han ville inte för ens allt smör i Småland ha emballaget när han skulle åke genom tullen.
Vi lade alltsammans i en ICA-kassar, sen for han iväg. Nöjd och glad, efter att ha kört totalt 90 mil för att hämta en begad PowerBook, som ärligt talat inte var särskilt billig. Hyfsat pris, men inget man kör 90 mil för, liksom...

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-25 19:10

Jag är kartongfacist precis som er andra. Jag har allt för många gamla macar ståendes i sina originalkartonger på vinden, gärna med tillhörande programvara i obruten förpackning (System 6, system 7 osv). Det rör sig om ett par quadror, performor, nån se, en G4, ett par skärmar och någon skrivare. Det känns lite konstigt ibland att ha alla dessa apple prylar ståendes i sina kartonger uppe på vinden måste jag erkänna. Bredvid dem står även kartongerna till min G5:a, och kartonger till några PC:s som föräldrarna äger.

Kanske är det känslan av att hitta delar till veteranbilen, nya i originalkartong från 60-talet som gett mig kartongsjukan. Eller så är det helt enkelt det faktum att datorerna står skyddade i sina kartonger. Vem vet.

Norrmän är ju helt tokiga i att köpa prylar av oss svenskar. Det kan jag som ägnar en del tid åt veteranbilshobbyn intyga. De flesta reservdelar och prylar jag sålt har varit till norrmän. De är tokiga! De uppger i regel en adress till en postbox i någon svensk stad nära gränsen. Man skickar prylarna mot postförstott, och norrmannen tar bilen över gränsen och hämtar avin i postboxen, kvitterar ut paketet och åker glad hemmåt igen. Jag har aldrig varit med om att de diskuterat priset eller prutat, trots att priset vissa gånger kanske varit i högsta laget.

Senast redigerat 2003-11-27 00:42

Coolt! Måste jag testa om jag ska sälja nåt nån gång… vilket jag aldrig gör

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-25 19:41

Min far är också rätt sjuk på sän't där för övrigt, fast han har ju två lador på sommarstället också...

Där står bl.a. en Ericsson ordbehandlare från 1986 eller däromkring, hans första dator, med skärm, disketter, skrivare, och alla kartonger och prylar.

1
Bevaka tråden