Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2004 i processorer

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här är den info jag hittat i tidningar och på nätet.
Så om den stämmer precis vet man ju aldrig.
Dessutom kan det ju alltid uppstå fel i utvecklingen så att företagens planer spricker.
Ni får gärna fylla på med information. Tycker personligen att det är ett riktigt intressant ämne.

1 kva
Intel: - Prescot 3,4 GHz, 1mb cache, sse3
AMD: - ...
IBM: - 2,5GHz PPC970

2 kva
Intel: - 3 GHz lga
AMD: - Athlon 64 3700+, Athlon FX-53 (sockel 739)
IBM: - 2,8GHz PPC970+, Systembuss 1500MHz

3 kva
Intel: - 4 GHz
AMD: - Athlon 64 4000+
IBM: - ...

4 kva
Intel: - Minnesbuss 1600MHz
AMD: - ...
IBM: - 3,2GHz PPC980

Senast redigerat 2003-11-25 18:09
  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 13:24

Det verkar gå långsammare och långsammare för Intel att skrämma upp sina P4:or...det var väl ganska länge sedan de nådde 3 Ghz?

Som sagt...Mhz är ju inte allt...inte ens för intel - det är väl snarare det som är grejen.

Hittills har ju Intel kommit undan genom att bonnatrimma

• Oregistrerad
  • 2003-11-25 13:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av ceder
Det verkar gå långsammare och långsammare för Intel att skrämma upp sina P4:or...

Det går väl knappt göra pipen djupare utan att det blir kodens motsvarighet till svarta hål i jymden - allt sugs in men inget kommer ut...

Nämnas bör också kanske att de processorer jag skrivit om ovan är "top off the line" i persondatorer.
Givetvis kommer samtliga företag ut med intressanta lågpris processorer och feta serverprocessorer också.

Det som imponerar mest på mig är att Intel och IBM (enligt ovanstående information) under nästa år lyckas klämma in 1500 respektive 1600 GHz minnesbussar i sina prollar... Mycket imponerande... Ja, jag är ironisk.

• Medlem
  • 2003-11-25 16:16

Jo, men man fattar väl att 1500-1600 GHz är stavfel.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-25 16:31

1600 GHz bus, då jävlar blir det åka av!

Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH

Visst är det så, men jag ser inget fel i att trots allt skämta lite harmlöst om det. Det är för övrigt ett intressant ämne och bra att Chaosstar startade denna tråd.

På AppleInsider har framtidens G5 Powerbook diskuterats en hel del och där en medlem påstår sig veta att den inte alls kommer att grunda sig på IBMs PPC 970 modell (den vi i Powermacen kallar för G5), utan att den istället kommer att vara baserat på en annan IBM-design med fyra lägre klockade processorer sammanbundna till en. Detta är såkallad Cell-teknologi och utvecklas av IBM bland annat för att användas av Sony i kommande Playstation 3. Det är en intressant tråd med ganska hög kunskapströskel men även vi som till vardags inte vanligtvis diskuterar processorers innanmäte kan hitta en del läsvärt där. En del pajkastning hinns det också med i vanlig god AppleInsider ordning...

http://forums.appleinsider.com/showthread.php?s=&threadid=33983

Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH

heh, jo precis.
Här ändrat det nu.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ceder
Det verkar gå långsammare och långsammare för Intel att skrämma upp sina P4:or...det var väl ganska länge sedan de nådde 3 Ghz?

Att det har stått ganska stilla kan ha att göra med att försäljningen av datorer har varit ganska låg ett tag. Det påstås lite här och där att försäljningen kommer att öka under det kommande året. (Förutsatt att man kan lita på marknadsanalytiker.) En större omsättning på nya processorer kommer att göra det värt att satsa mer på utveckling igen.

Med andra ord tror jag inte att Intels långsamma utveckling har berott enbart på tekniska svårigheter.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-12-12 22:02

att tiden skall stå stilla för intel verkar vara en önskedröm för några, Intel har resurser att dominera som tidigare, pci express, 65 nanometers prosessorer+ nya minnen är bara början. Upp till 7 ghz prosessorer innan året är slut
UWB= trådlös kommunikation kommer att ersätta firewire och USB 2.

Senast redigerat 2003-12-14 17:41
1
Bevaka tråden