Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hålla Finder avstängd för att ge annat program mer sjukts

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick bra råd av "Isbiten" hur jag skulle styra om processerna i datorn. När jag nu funderat lite (jepp lite) så undrar jag om det går att köra med Findern helt avstängd...? Den tar hos mig ca 30% av processorkraften. Känns lite onödigt när datorn bara står och renderar film.

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-25 16:06

Det finns program som du kan använda för att lägga till alternativet "Quit" i Finderns arkiv-meny.

Exempelvis TinkerTool (se versiontracker)

Det strular kanske till det för datorn om inte Findern är igång? eller?

När jag avslutar Finder med TinkerTool så startar findern om direkt.

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-25 16:37

Det skall inte strula till det så vitt jag vet.

Om du kryssar i rutan "[?] Add Quit Item to Finder menu", sedan trycker du på "Relaunch Finder" knappen längst ner i TinkerTool fönstret. Avsluta TinkerTool... och så har du fått Quit i menyn.

Sedan drar du igång det program du vill köra. Därefter kan du avsluta findern.

Utan andra program igång kan du ej avsluta den utan att den hoppar igång igen.

För att starta Findern igen trycker du bara på Finder ikonen i dockan.

Huruvida detta bättrar på din prestandan i din dator eller ej kan jag inte avgöra. Men om du har en äldre mac och Findern verkligen använder 30% av CPU:n så borde det kunna göra nytta.

På en Dual G5 använder findern (enligt Aktivitetskontroll) 0-1% av CPU:erna ungefär.

Nope! Findern startar om igen. Har provat ett par gånger... hmm...

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-25 16:57

Borde ju gå att avsluta findern från process viewer (i jaguar), har för mig det heter något annat i panther.

• Medlem
  • 2003-11-25 16:59

funkar i regel utmärkt att köra utan finder, men jag har märkt att eudora brukar balla ur.

• Medlem
  • 2003-11-25 18:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av FreddieFreek
Den [Finder] tar hos mig ca 30% av processorkraften. Känns lite onödigt när datorn bara står och renderar film.

Den intressanta frågan är väl varför Findern står och tar 30 % av processorkraften om du inte gör annat än står och renderar film. Är du säker på att det inte är något annat jobb som går?

Jag har en massa andra saker som går (som root använder) Men det är fortfarande omöjligt att få Finder att vara avstängd! Tycker också det verkar mycket för finder att köra 30% helt ensamt.

• Oregistrerad
  • 2003-11-25 21:50

Man kan pilla med kommandot "renice" i Terminalen för att temporärt höja eller sänka prioriteringen i CPU:n.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-25 22:15

mitt finder är alltid av...

A.. men jag får ingen vettig koll på varför min Finder går att stäng av...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-25 22:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
mitt finder är alltid av...

Hur gör du för att hitta filer då?

Ändring: Jajuste, du använder PathFinder eller?

Kanske tar 30% för att det körs på en gammal performa eller nåt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-26 01:08

renica finder om du tycker att det är ett problem. Men om ditt finder käkar 30% cpu utan att göra något så är det nog något annat fel på din dator... (Mitt finder använder nu 0% cpu och har gått ner i sleep mode för att jag inte använder det just nu, jag sitter ju i safari och gör inget med finder så)

• Medlem
  • 2003-11-26 01:43

typ 0% på en halvslö mac.. ca 14% när man använder finder..

Avslutade finder i processview. funkar utmärkt.

1
Bevaka tråden