Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alla dessa modeller.......

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-25 17:08

Har tänkt att handla en julklapp, till mig själv :D, och en digitalkamera ska det bli.

Har kollat upp ett par modeller men nu börjar problemen, just att bestämma vilken.... Efter att ha sonderat detta eminenta forum samt DP review står valet mellan

Canon Digital ixus 400

Canon Powershot A80

Olympus Stylus 400 Digital

Minolta Dimage 400G

Jo, jag läste om Canon-kamerorna i tidigare trådar men fattade inte riktigt var i den stora skillnaden låg, Minoltan verkar ju snabb men det är ju inget vidare om den har dålig färgåtergivning, Olympusen verkar ju helt OK men vet inte hur den står sig mot de andra.

Ska ha den för hemmabruk så mina önskemål är ganska normala. Är det ngn som kan hjälpa mig i min beslutsångest?

• Oregistrerad
  • 2003-11-25 17:17

När ändå ämnet dryftas får ni gärna klämma i med kommentarer runt Minolta Dimâge Xt som jag fastnade för efter en liknande letaruntsejour.

• Oregistrerad
  • 2003-11-25 18:23

Canon Digital ixus 400 är smidig, robust, snygg, mycket bra, möjligtvis något långsam.

Canon Powershot A80 är mycket bra, greppvänlig, men något klumpig och byggd i plast.

Olympus Stylus 400 Digital är bra, vattensäker, robust, enkel, men något brusig.

Minolta Dimage 400G är ultrasnabb, robust, smidig, men har lite konstig färgåtergivning.

Tja, valet är ditt. Det hela beror på vad du skall använda kameran till, samt om du har små eller stora händer. Själv gillar jag alla på sitt sätt, men har nog lite svårt för Canon Powershot A80 (som egentligen är en bra kamera). Du gör inte bort dig oavsett vilken du väljer.

Är också intresserad av kommentarer gällande Dimage Xt samt Pentax Optio 555.

Tror att canon a80 har bäst optik och därmed ger bäst bilder. Har sett flera tester då gamla a60 spöade både 3 och 4 mp kameror.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ??? ? ???
Du gör inte bort dig oavsett vilken du väljer.

Nja, det är att ta i. Även om alla är bra kameror, så gör det ont om man väljer en som är dålig på nåt som är viktigt för en. Det är ju därför det är så svårt att välja.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-11-25 23:08

Canon är ju marknadsledande i branschen. Både vad gäller digitalt och analogt. Det kanske borgar för bra kvalitet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ariel
Canon är ju marknadsledande i branschen. Både vad gäller digitalt och analogt. Det kanske borgar för bra kvalitet.

Det gör det nog, men det är i alla fall inte självklart om man vill ha en kamera som är snabb, har bra finesser (som vändbar skärm), är pytteliten, har lågt brus, fokuserar bra, är ljusstark... Även en bra kamera har sina svaga punkter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-26 10:05

hmm, det känns som att det är viktigt att kameran är snabb och där verkar Minoltan vara bäst.

Men hur pass "dålig" är färgåtergivningen?

Jag jämförde Canon Ixus 400, Olympus 400 Digital och Minoltans referensbilder på Cyberphoto. Men i och med att bilderna är tagna vid olika tillfällen blir ju en så'n här jämförelse inte helt rättvis.

Är det ngn som vet en sida där man fotar samma motiv i samma ljusförhållanden?

• Oregistrerad
  • 2003-11-26 10:45
  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 11:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Zagge
hmm, det känns som att det är viktigt att kameran är snabb och där verkar Minoltan vara bäst.

Men hur pass "dålig" är färgåtergivningen?

Minoltan är säkert ett bra val för dig, förutsatt att du gillar färgerna. Det där med färger är ytterst personligt och kan tolkas helt olika från individ till individ. En smaksak med andra ord.

Som du själv påpekar så finns det inte så mycket "testbilder" på Minoltan ännu. Cyberphotos bilder får ses som en riktlinje, men knappast som ett helt seriöst test. Du kan även jämföra med Konicas bilder hos Cyberphoto. Själv så upplever jag att Minolta och Konica avtecknar röda färger på ett felaktigt sätt.

Färgåtergivning varierar STARKT beroende på ljuset när bilderna är tagna. Så något "sanningsvittne" kan knappast bilderna utgöra. Man får se det med både en och två nypor salt. Helt ovetenskapligt med andra ord. Fast inte totalt missvisande, (det här kommer jag få äta upp).

IXUS -------- A80 ------- Olympus 400 ------ Minolta 400G

Nåväl, Canon är i alla fall bäst vad gäller naturliga färger (enligt min personliga uppfattning).

• Oregistrerad
  • 2003-11-26 11:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Helt ovetenskapligt med andra ord. Fast inte totalt missvisande, (det här kommer jag få äta upp).

Olympus har klart bäst väder på bilderna - den väljer jag

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-26 16:06
Citat:

Nåväl, Canon är i alla fall bäst vad gäller naturliga färger (enligt min personliga uppfattning).

Jag fick samma uppfattning efter att ha jämfört och nu börjar det närma sig...

Det står nu mellan iXusen och Minoltan och alltså mellan bild kontra snabbhet.

Men hur "långsam" är iXusen? Pratar vi långsam som HP:s kameror eller är den OK?. Man vill ju inte gärna att motivet försvunnit ur bilden...

• Oregistrerad
  • 2003-11-26 17:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Zagge
Men hur "långsam" är iXusen? Pratar vi långsam som HP:s kameror eller är den OK?. Man vill ju inte gärna att motivet försvunnit ur bilden...

Jag vill inte påstå att IXUSen är radikalt långsammare än någon annan kamera i klassen, bortsett från Minoltan då. Men om man nu skall man anmärka på något så är det just hastigheten. I pressade situationer där man inte hinner "förfocusera", så kan det ta en hel evighet från avtryck till bild. Det känns som klister när man är tvungen att sjuta av en radda bilder i ett svep. Nu händer inte det så ofta i och för sig.

Jag vill verkligen INTE avråda dig från att välja IXUSen, men skall du syssla med "actionfotografi" (mycket rörliga motiv), så bör du nog välja Minoltan. Jag har använt mig av IXUS 400an en hel del. Och i dom allra flesta situationerna så räcker hastigheten till. Men visst hade det varit kul med en IXUS 500 med 5Mpixel som är lika snabb som Minoltan.

Hastighet IXUS 400

1
Bevaka tråden